Azul Review

Al ver voordat Nederland in de 17e eeuw beroemd werd om de Delfts blauwe tegels, werd er in de Arabische wereld al eeuwen lang tegels gebakken en beschilderd. In de 7e eeuw namen de Moren deze kunst mee naar het huidige Spanje en vanaf de 13e eeuw verspreide het zich naar andere delen van Europa. In Azul steek je de handen uit de mouwen en maak je de mooiste versieringen met deze keramieken tegels. Benieuwd hoe leuk dat in de praktijk is? Lees dan nú deze Azul Review.

Azuleojos (oorspronkelijk witte en blauwe keramische tegels) zijn een uitvinding van de Moren. De versiering valt in de smaak bij de Portugese koning Manuel I tijdens zijn bezoek aan het Alhambra, in het zuiden van Spanje. Hij is zo onder de indruk van de fabelachtige schoonheid van de Moorse decoraties in het interieur van het Alhambra dat hij zijn eigen paleis in Portugal met soortgelijke tegels laat versieren. Het is aan jullie om in opdracht van de koning de muren van het koninklijke paleis in Evora te verfraaien.

Het oog wil ook wat

Azul is helemaal in de stijl van de kenmerkende Portugese tegels. Het spelmateriaal is mooi versierd en de vijf verschillende soorten tegels zijn kleurrijk en geïnspireerd op echte motieven. Ondanks dat de tegels van plastic zijn, lijken ze best wel op geglazuurde keramieken tegels. Het thema van de Portugese tegels past prima bij het spel en zorgt er gelijk voor dat het spel er aantrekkelijk uitziet, het oog wil immers ook wat.

Het spel bestaat uit 100 tegels en in totaal 19 andere spelmaterialen. Het opzetten gaat verrassend snel. De tegels gaan in het meegeleverde zakje, iedere speler krijgt een scoretableau en steentje om de score bij te houden en afhankelijk van het aantal spelers leg je in het midden een aantal fabrieksschijven neer. Binnen 5 minuten stond bij mij Azul klaar om te spelen.

Efficiënt tegels zetten

Het doel van Azul (dat rijmt) is om de meeste punten te scoren. Punten scoor je door eerst tegels te verzamelen en daarna te plaatsen op je muur. Hoe meer tegels er in een rij of kolom liggen, hoe meer punten je krijgt. Het spel is afgelopen zodra een speler op zijn muur één rij heeft gevuld met tegels.

Een ronde bestaat uit 2 fases

1. Tegels verzamelen en ter voorbereiding op je tableau plaatsen
  2. Tegels op je muur plaatsen en punten scoren

In je beurt verzamel je tegels, deze pak je óf van de fabrieksschijven, óf vanuit de aflegpot in het midden van de tafel. Op iedere fabrieksschijf liggen vier tegels. Pak je in je beurt van een schijf, dan pak je daarvan alle tegels van dezelfde kleur. (Dit kunnen er maximaal 4 en minimaal 1 zijn) De overige tegels (in andere kleuren) leg je in de aflegpot. Op deze manier komen er steeds meer tegels in de aflegpot terecht. Je kunt er ook voor kiezen om alle tegels van dezelfde kleur uit de aflegpot te pakken. Er worden beurtelings net zolang tegels gepakt totdat alle tegels op zijn.

De tegels die je gepakt hebt leg je op je tableau neer. Er zijn in totaal vijf rijen om tegels neer te leggen, in de eerste rij is er plek voor één tegel, de tweede rij twee tegels, enzovoort. Er mogen alleen dezelfde kleur tegels bij elkaar in een rij liggen. Voor tegels die je niet kwijt kunt op je tableau krijg je minpunten.

Zijn alle tegels gepakt, dan controleert iedere speler welke tegels van zijn tableau naar zijn muur kunnen. Is er een rij volledig gevuld met tegels dan gaat er één tegel uit een rij naar de muur op de daarvoor bestemde plek. Alle andere tegels worden afgelegd. Voor elke tegel die je op je muur plaatst krijg je een punt, liggen er al andere tegels in dezelfde rij of kolom dan krijg je extra punten. Alle tegels in een rij die niet volledig gevuld is blijven liggen. Nu begint de volgende ronde en worden alle fabrieksschijven weer aangevuld. Zijn de tegels op, dan wordt de zak weer gevuld met alle afgelegde tegels.

De spelregels van Azul zijn niet moeilijk en passen zo’n drie A4’tjes. Na 15 minuten lezen had ik door hoe het spel gespeeld wordt. Snap je eenmaal de regels dan is het spel ook zo uit te leggen aan nieuwe spelers.

Abstract

In de basis is Azul een abstract spel waarbij je vijf verschillende kleuren in een bepaald patroon moet zien te krijgen. Wil je de meeste punten scoren, dan probeer je zoveel mogelijk tegels aaneengesloten op je muur plaatsen. Natuurlijk lukt dit niet altijd omdat je wordt gedwongen bepaalde tegels te pakken die niet binnen je strategie passen. Soms kan het daarom erg waardevol zijn om bepaalde tegels te laten liggen voor je tegenstander zodat hij of zij (veel)minpunten scoort.

Niet voor iedereen

Het abstracte spelen is niet voor iedereen weggelegd. Sommige mensen hebben moeite met ruimtelijk inzicht of vinden er gewoon niets aan. Het moet wel een beetje je ding zijn om tegels in een bepaalde kleur te willen verzamelen en deze vervolgens in een zo’n efficiënt mogelijk manier te plaatsen. Zelf vind ik het wel leuk om op die manier een beetje te puzzelen, maar dit geldt niet voor iedereen.

Dezelfde strategie wint (niet) altijd

Ondanks dat geen spel precies hetzelfde is doordat de tegels willekeurig neergelegd worden, vind ik het spel op een gegeven moment wel beetje eentonig worden. Heb je Azul een aantal keren gespeeld dan heb je snel door wat de beste strategie is. Hierdoor verval je elk spel weer in hetzelfde trucje en hoop je vooral dat je geluk hebt dat de tegels voor jou net iets gunstiger uitpakken dan voor je medespeler(s). Dit betekent niet dat je met dezelfde strategie altijd gegarandeerd wint, maar dat er weinig variatie zit in de manieren waarop je het spel kunt winnen. Wil je het spel nog iets uitdagender maken dan zit er gelukkig wel een moeilijkere spelvariant in de spelregels.

Wist je dat…

Er in de 18e eeuw in Portugal op grote schaal Delfts blauwe tegels werden geïmporteerd. Deze waren dan al in Nederland beschilderd met Portugese taferelen.

Puzzeltactiek

Azul is een tactisch spel, je moet goed vooruit plannen en nadenken welke tegels je op welk moment pakt. Je wilt namelijk voorkomen dat je aan het einde van een ronde opgescheept raakt met tegels die je niet meer kwijt kunt op je tableau omdat je aan het begin van je beurt de tegels niet slim hebt neergelegd. Ook moet je goed puzzelen zodat je, bij het plaatsen van tegels op je muur, de meeste punten scoort. Geluk speelt ook een factor, maar wel een stuk minder. Je kunt geluk hebben dat er precies het voldoende aantal tegels in een specifieke kleur voor het oprapen liggen. De interactie met je medespelers is gemiddeld, je speelt vooral je eigen spel, maar een goede speler let ook op of hij ongunstige tegels kan laten liggen voor de andere speler(s).

Erg geschikt voor twee

Je speelt Azul met 2 tot 4 spelers. Hoe meer spelers er mee doen hoe uitdagender het spel wordt. Dit omdat er dan meer concurrentie is om de hoogste score en ook omdat het lastiger wordt om alle tegenstanders dwars te zitten, meestal kun je alleen de speler na jou hinderen. Azul is ook erg goed met twee spelers te spelen. Speel je met z’n tweeën dan wordt het nog belangrijker om goed te kijken hoe je je tegenstander kan laten zitten met ongunstige tegels voor de minste punten. Een potje duurt ongeveer 40 minuten al kan dit ook in de helft van de tijd wanneer je met z’n tweeën en bekend met het spel bent. Azul is geschikt vanaf 8 jaar al heb ik vernomen dat voor de meeste jonge kinderen het spel nog iets te abstract is om goed te kunnen snappen.

Azul is een abstract familiespel met een toepasselijk en aantrekkelijk uitziend thema. De spelregels zijn niet moeilijk en het spel is zo uitgelegd aan nieuwe spelers. Je verzamelt gekleurde tegels en probeert deze zo efficiënt mogelijk te plaatsen voor de meeste punten. Zeker mensen die ruimtelijk inzicht hebben en houden van puzzelen gaan Azul leuk vinden, maar voor sommige jonge kinderen kan het spel nog iets te abstract zijn. Ook zal voor de meeste ervaren bordspelers het spel snel eentonig worden omdat er weinig variatie in tactiek zit om het spel te kunnen winnen. Al met al is Azul een leuk spel voor de casual speler die graag een eenvoudig en toegankelijk (familie)spel speelt. Zeker wanneer je een spel zoekt dat ook erg geschikt is om met z’n tweeën te spelen.

azul speleigenschappen

• Snel uitgelegd aan nieuwe spelers
  • Snel opgezet