Glasgow Review

Als ik aan Schotland denk, dan denk ik aan kilts, doedelzakken, whisky, de hooglanden en het monster van Loch Ness. Vraag je aan mij wat de hoofdstad is, dan zeg ik Edinburgh. Toch is dit spel voor twee spelers vernoemd naar die andere stad in Schotland, Glasgow. De meeste mensen zijn niet erg bekend met deze stad en kennen het hoogstens van naam. Wat zegt dit over Glasgow van 999 Games? Niet veel goeds, of is dit een onontdekte parel van een spel? Je leest het in deze Glasgow review!

Glasgow is tegenwoordig de grootste stad van Schotland en de op twee na grootste van het Verenigd Koninkrijk. Sinds de 18e eeuw is Glasgow enorm geherstructureerd. Kooplieden uit de omgeving namen de leiding bij het ontwikkelen van wat nu het moderne Glasgow is, één van de grootste steden in Europa met een plattegrond met een schaakbordpatroon. In dit competitieve spel voor 2 spelers ben jij één van die kooplieden, die contracten in de haven tekent en onroerend goed opkoopt om de grootste bijdrage aan de nieuwe stad Glasgow te leveren.

(Niet) Schots en scheef

Glasgow speelt zich dus af zo’n 250 jaar geleden in Schotland. Jij gaat aan de slag om de stad vorm te geven door verschillende gebouwen te plaatsen. Deze gebouwen worden weergegeven als tegels in het spel. Doordat je tegels naast elkaar neerlegt, ontstaat er het schaakbordpatroon, net als in het echte Glasgow. De look and feel van Glasgow is vriendelijk door de stripfiguurachtige illustraties. Een leuk detail vind ik dat door het gebruik van wat grauwige kleuren, ademt het spel de sfeer van het eveneens vaak grauwige Schotland. De speelstukken zijn van hout en de goederen waarmee je betaalt zijn bakstenen, ijzer en goud. En als joker kun je een vat Whisky inzetten, alleen een doedelzak had het spel nog Schotser kunnen maken. Ik waardeer het altijd als de makers het thema goed en creatief verwerken in het spel, en dat is in Glasgow prima gelukt.

Het spel bestaat uit 2 spelertableaus, 2 spelersstukken, 25 goederenstenen en 55 tegels. Iedere speler krijgt een tableau. De gebouwentegels schud je en leg je gedekt op tafel als trekstapel. De overige tegels worden in een cirkel op tafel gelegd en vormen hiermee het speelbord. De spelerstukken zet je vervolgens op de starttegel. Het opzetten van Glasgow is zo gedaan, binnen 5 minuten begon ik aan m’n eerste potje.

glasgow spelmateriaal

In een kringetje

Het doel van Glasgow is om de meeste punten te scoren. Punten scoor je door het bouwen van gebouwen. Je kunt extra punten scoren door aan de voorwaarde te voldoen die op sommige gebouwen staat. Om gebouwen te kunnen bouwen moet je betalen met goederen, deze goederen verzamel je door op bepaalde tegels te staan. Gebouwen kun je alleen bij bepaalde tegels kopen. Deze tegels bevatten altijd twee gebouwen waar je uit kunt kiezen en worden weer aangevuld uit de trekstapel. Ook het bouwen van fabrieken kunnen goederen opleveren. De tegels moeten naast elkaar worden neergelegd en vormen zo de stad. De uiteindelijk stad moet een rechthoek van 5 bij 4 tegels zijn. Leg je een tegel in een rij of kolom aan waar een fabriek staat, dan levert deze fabriek voor de eigenaar grondstof(fen) op.

Het spel wordt niet in een vaste beurtvolgorde gespeeld. Het speelbord bestaat uit een cirkel van verschillende tegels en wordt met de klok mee gespeeld. Een speler mag op iedere willekeurige tegel gaan staan, de speler die achter op het speelbord staat, is altijd aan de beurt. Een speler kan dus vaker achter elkaar aan de beurt zijn, zolang hij/zij de andere speler niet inhaalt. (Net zoals in bijvoorbeeld Nova Luna.) Het spel is afgelopen zodra er 20 gebouwen zijn gebouwd. Op dat moment worden de punten geteld.

De spelregels van Glasgow zijn eenvoudig en passen op zo’n twee A4’tjes. Het spelerstableau helpt je met een overzicht van hoeveel gebouwen er van elke soort zijn. En op ieder tegel staat met symbolen aangegeven wat de eigenschappen van die tegel zijn. Ben je het even kwijt wat de symbolen beteken, dan staat er in de spelregels een duidelijk overzicht. Na 10 minuten lezen was ik klaar om te beginnen.

Niet te hard van stapel lopen

In Glasgow ben je eigenlijk bezig met 4 dingen.

1. Je probeert zoveel mogelijk grondstoffen te verzamelen
  2. Je probeert zoveel mogelijk gebouwen te bouwen die de meeste punten opleveren
  3. Je bent aan het puzzelen waar je het beste welke gebouwen kunt aanleggen
  4. Je probeert op het bord niet te ver voor te lopen op je medespeler

Ondanks de eenvoudige spelregels is Glasgow toch een pittig en strategisch spelletje. Fabrieken zijn in het begin van het spel zeer waardevol, omdat hoe eerder je ze bouwt, hoe meer ze opleveren. Je probeert deze dus ook voor je medespeler weg te kapen, maar ten koste van wat? Je kunt (als je voldoende grondstoffen hebt verzameld) best in één keer naar de tegel springen waar je die begeerde fabriek kunt bouwen, maar als je hierbij vijf tegels moet overslaan, dan betekent dat je medespeler in potentie zes keer achter elkaar aan de beurt komt, waardoor hij/zij een groot voordeel heeft. Naast fabrieken moet je ook goed nadenken over de andere gebouwen, sommige gebouwen leveren veel punten op als je er veel van dezelfde soort bouwt, maar dan moeten deze gebouwen in de toekomst wel beschikbaar komen. Kortom, er komt nog behoorlijk wat strategie (en een beetje geluk) bij kijken om overtuigend te kunnen winnen.

Strategisch plannen

Naast behoorlijk wat strategie en een beetje geluk, moet je ook oog hebben voor planning in een potje Glasgow. Door gebouwen slim neer te leggen in de stad, kun je voor jezelf voordelen creëren door meer punten en/of grondstoffen te verdienen. Sommige gebouwen moeten naast elkaar komen, terwijl andere extra punten opleveren wanneer ze in een hoek liggen. Ook kun je je medespeler benadelen door tegels op een bepaalde plek te leggen. De interactie met je medespeler is mede daardoor redelijk hoog. Je kunt elkaar (een beetje) hinderen en blokkeren, maar er is ook nog voldoende ruimte om langs elkaar te spelen. Doordat in ieder spel de tegels geschud worden en op een andere plek liggen, is geen spel hetzelfde en is de herspeelbaarheid hoog.

Snelle uitdaging

Glasgow is uitermate geschikt voor de casual speler die graag toegankelijke spellen speelt, maar toch uitgedaagd wil worden. Het spel is snel op te zetten, aangeleerd en te spelen. Hierdoor is Glasgow geschikt voor de hele familie. Tenminste, voor jou en één ander familielid, of vriend(in). Of nou ja, je begrijpt wat ik bedoel. Je speelt Glasgow uitsluitend met twee spelers. Een potje duurt zo’n half uur en het spel is geschikt vanaf 10 jaar.

Glasgow is een toegankelijk maar tegelijkertijd ook uitdagend worker placement- / tegellegspel. De spelregels zijn eenvoudig en je pikt het spel snel op. Toch zal je je best moeten doen om overtuigend te kunnen winnen. Het thema is goed verwerkt in het spel, maar wellicht spreekt deze Schotse stad niet voor iedereen tot de verbeelding. Voor de ervaren speler biedt Glasgow waarschijnlijk onvoldoende diepgang, dan is bijvoorbeeld De Friesche Velden een aanrader. Maar ben je een casual speler, zoek je een toegankelijk spel voor twee spelers, houd je wel van strategie en plannen, maar wil je niet te veel diepgang? Dan ga je zeker plezier beleven aan Glasgow!

• Toegankelijk
  • Goede mix van strategie en plannen
  • Geluk speelt matige rol