KeyForge: Mass Mutation Review

Geef maar toe, ook jij houdt van kaartspellen. Je hebt vast weleens gehoord van Pokémon, Magic the Gathering, Dominion of Gwent. Misschien speel je ze zelfs wel. Maar KeyForge, die ken je nog niet. Daar komt dan nu verandering in! Ook ik had nog nooit eerder KeyForge gespeeld, maar ik ben voor jou in dit tweespelersspel gedoken met Mass Mutation, de vierde reeks van Archon Decks. Met deze KeyForge: Mass Mutation review vertel ik je waarom jij straks helemaal wegloopt met dit spel, of waarom het juist nooit jouw ding gaat worden. Lees snel verder dus!

Disclaimer. Deze review is niet een review specifiek voor KeyForge: Mass Mutation. In deze review deel ik vooral mijn ervaringen met het spel KeyForge in het algemeen. Mass Mutation is mijn eerste ervaring met KeyForge en ik kan hierdoor de verschillende sets niet met elkaar vergelijken. Ben je al helemaal bekend met KeyForge en wil je graag weten hoe deze nieuwe vierde set bevalt, dan vind je mogelijk niet het antwoord op al je vragen in deze review.

Betreed een wereld waar alles mogelijk is in KeyForge! In het midden van het universum hangt de Crucible, een kunstmatige wereld die is opgebouwd uit de stukken van talloze planeten. Hier, in ’s werelds eerste unieke kaartspel, gemaakt door de legendarische ontwerper Richard Garfield, stappen twee spelers in de rollen van machtige Archons, terwijl ze racen om sleutels te smeden die verborgen gewelven van Crucible ontgrendelen.

De Archons leiden hun diverse teams en moeten Æmber  verzamelen, de voortgang van hun tegenstander belemmeren en uiteindelijk de eerste zijn die een kluis opent en zijn ongelooflijke kennis opdoen. Met een breed scala aan wezens, artefacten en vaardigheden en meer dan 104 biljard mogelijke decks, is elk kaartspel uniek in zijn soort en zullen geen twee gevechten ooit hetzelfde zijn!

Kunstwerk

De illustraties op de kaarten van KeyForge: Mass Mutation zien er schitterend uit en passen goed in de fantasiewereld van Crucible. Het zijn stuk voor stuk mini schilderijtjes en zoals dat hoort bij kunstwerken ontbreekt hier de naam van de kunstenaar ook niet. De papieren speelmatten om het spel op te kunnen spelen zijn praktisch, maar niet erg duurzaam, een omgevallen glas met drinken overleven ze niet. Gelukkig zijn er wel losse hufter proof speelmatten te verkrijgen.

De tweespelers starter set bestaat uit twee unieke decks met ieder 36 kaarten en in totaal 90 fiches. Ondanks dat het vrij veel onderdelen zijn staat het spel relatief snel klaar om te spelen. Je deck met kaarten schud je goed, de verschillende fiches sorteer je en je kunt beginnen met spelen. Binnen 5 minuten stond het spel klaar, nu alleen de spelregels nog…

Sleutels smeden

Het doel van KeyForge is om als eerste 3 sleutels te smeden, vandaar ook de naam KeyForge (voor wie dat niet al door had). Je kunt sleutels smeden met behulp van Æmber (spreek je uit als amber), dit zijn een soort magische edelstenen. Zodra je aan het begin van je beurt zes Æmber hebt verzameld dan smeed je automatisch een sleutel. Doe dit in totaal drie keer en je hebt gewonnen. Maar natuurlijk is dat niet zo makkelijk gedaan als gezegd. Je medespeler heeft precies hetzelfde doel en zal er alles aan doen om te voorkomen dat jij voldoende Æmber verzameld, sterker nog hij zal proberen het van je af te pakken.

Je speelt het spel met een deck van 36 kaarten en deze bestaan uit 4 categorieën

• Action – Hier speel je bepaalde acties mee
  • Artefacts – Deze geven je bepaalde voordelen
  • Creatures – Dit zijn je wezens waarmee je vecht en Æmber verzameld
  • Upgrades – Hier kun je je creatures mee opwaarderen

Elke kaart bevat unieke eigenschappen en/of acties. Gelukkig voldoen de meeste eigenschappen en acties aan een aantal basisprincipes en spreken ze voor zich. Maar er zal zich ook regelmatig een situatie voordoen waarbij de regels onduidelijk of multi-interpretabel zijn (moeilijk woord om te zeggen dat je de regels op meerdere manieren kunt uitleggen). De bijgeleverde spelregels helpen je dan niet verder want deze leggen alleen de basisprincipes uit. Gelukkig is er een hele ‘wikipedia-omgeving’ gewijd aan alle specifieke regels. Het is onhandig dat je deze dan online moet opzoeken, maar het grote voordeel is dat op deze manier de regels altijd bijgewerkt worden en actueel zijn.

In je beurt heb je altijd zes kaarten in je hand maar je kunt in de meeste gevallen niet alle zes de kaarten spelen. Je moet namelijk voordat je beurt begint bepalen met welk ‘huis’ je speelt. Ieder deck bestaat uit een combinatie van 3 verschillende huizen. Je zou het ook verschillende soorten buitenaardse rassen kunnen noemen. Alleen de kaarten van het gekozen huis mag je spelen. Dit geldt ook voor de kaarten die al op je speelmat liggen, deze heb je in vorige beurten gespeeld. Je mag alleen acties uitvoeren van de kaarten uit het gekozen huis. Door het spelen van kaarten probeer je je tegenstander maximaal te dwarsbomen en ondertussen zoveel mogelijk Æmber te scoren.

De basisregels van KeyForge zijn niet erg moeilijk, ze spreken redelijk voor zich en lijken op de standaardregels die voor veel deckbuildingspellen gelden. Heb je helemaal geen ervaring met deckbuilders dan kost het je wat meer moeite om alles te begrijpen, maar ook dan is het goed te doen. De basisregels passen op zo’n twee A4’tjes. De uitdaging in dit spel ligt hem helemaal in het begrijpen van iedere individuele kaart. (Vrijwel) iedere kaart is uniek en heeft een andere combinatie van eigenschappen. Soms geeft een kaart ook bepaalde eigenschappen aan andere kaarten. Ik ben tijdens het spelen geen situaties tegengekomen waar ik niet uit kwam, maar heb wel regelmatig moeten opzoeken hoe ik de regels moest toepassen in die specifieke situatie. KeyForge is echt niet heel ingewikkeld maar wel erg diepgaand, je zult dus tijd moeten investeren om het spel goed te kunnen snappen en te spelen. Het eerste potje spelen duurde bij mij ruim twee en een half uur terwijl er voor geoefende spelers zo’n 45 minuten voor staat.

Een vast deck

KeyForge lijkt in de basis erg op Pokémon en Magic the Gathering. Het voornaamste verschil tussen deze spellen is dat je met KeyForge niet je eigen deck samenstelt. Ieder deck dat je kunt kopen is een vast deck waarmee je speelt, je kunt hier geen andere kaarten meer aan toevoegen. Speelt iedereen dan met hetzelfde deck met kaarten? Nee, want ieder deck is uniek in die zin dat ieder deck uit een andere combinatie van kaarten bestaat. Bij Pokémon en Magic koop je pakjes met losse kaarten om daar zelf een eigen deck mee samen te stellen. Het grote voordeel van de vaste decks is dat je niet meer onnodig op jacht moet gaan om goede kaarten te bemachtigen (lees onnodig veel geld uit te geven) en daarnaast is ieder deck eerlijk gebalanceerd. Iedereen kan met ieder deck tegen iedere ander deck spelen.

Wist je dat… de wiskundeprofessor Richard Garfield naast de bedenker van Magic the Gathering ook de bedenker van KeyForge is.

Direct uit de doos

Magic the Gathering heb ik mij nooit aan gewaagd, in mijn jongere jaren heb wel Pokémon gespeeld, menige avond heb ik aan Dominion besteed en een aantal jaren terug heb ik kennis gemaakt met Gwent uit de Witcher 3. Ik heb dus wel enige ervaring met deckbuilders, maar KeyForge kende ik tot voor kort nog niet. Best gek, want het is een immens populair spel met een internationale community en officiële toernooien. Deze onwetendheid heb ik nu ingehaald en mijn deckbuildingervaring kwam daarbij goed van pas om de basisprincipes van het spel snel eigen te maken. Ik ben aangenaam verrast over hoe leuk en uitdagend KeyForge is. Ik vind het erg fijn dat je zo uit de doos met ieder deck tegen ieder ander willekeurig deck kunt spelen. Het voelt ook alsof de verschillende decks goed in balans zijn en niet voor elkaar onder doen. Natuurlijk kun je tijdens het spelen geluk hebben of gewoon een betere strategie hebben waardoor je tegenstander schaamteloos inmaakt, maar een volgend potje kunnen de rollen 180 graden gedraaid zijn.

Investeren

KeyForge is wel een spel waarin je moet investeren. De eerste paar keren zal het spelen erg moeizaam gaan en vooral bestaan uit lezen, opzoeken en nadenken. Je moet jouw (verschillende) deck(s) echt leren kennen. Dit doe je het beste door gewoon veel te spelen, je zult merken dat je dan met steeds betere strategieën en combinaties van kaarten komt omdat je weet wat er in je deck zit. Houd je van deckbuilders maar Is casual gamen voor jou genoeg dan is KeyForge niet het spel voor jou. Je bent dan beter af met een nieuwe uitbreiding van Dominion. Je hoeft echt geen fanatieke die hard bordspeler te zijn om KeyForge leuk te vinden, maar je moet wel van diepgang en strategie houden. De investering die je doet om je decks te leren kennen en het spel je steeds meer eigen te maken wordt driedubbel beloond met een fantastisch kaartspel waarbij geen enkel potje hetzelfde zal zijn.

De beste tactiek wint

Zonder tactiek ben je niets in KeyForge. Je kunt alleen winnen door goed na te denken voor welk huis je kiest en welke je kaarten dus kunt spelen. Hierbij moet je ook goed kijken naar de kaarten van je tegenstander, je wordt gedwongen om elke beurt je eigen tactiek te heroverwegen en direct in te spelen op veranderingen. Geluk is niet helemaal uitgesloten, je pakt nu eenmaal kaarten uit je trekstapel en je kunt geluk hebben dat je de juiste combinatie kaarten op het juiste moment trekt, of je tegenstander juist hele slechte, maar gemiddeld genomen is de winnaar degene met de beste tactiek en niet het meeste geluk.

Je speelt KeyForge uitsluitend met z’n tweeën, ben je bekend met je deck en het spel dan duurt een potje ongeveer 45 minuten. Zo niet dan ben je veel extra tijd met lezen en opzoeken en kan een potje makkelijk 2 á 3 keer zo lang duren. Het spel is alleen in het Engels verkrijgbaar, een redelijke tot goede beheersing van de Engelse taal is dus wel noodzakelijk, of een medespeler die je het spel en betekenis van kaarten kan uitleggen. KeyForge is mede hierdoor geschikt vanaf 14 jaar.

KeyForge heeft mijn aandacht gegrepen. In tegenstelling tot sommige andere deckbuilders hoef je hier geen losse kaarten te verzamelen maar kun je direct spelen met ieder deck dat je koopt. De basisprincipes van KeyForge zijn voor iedereen te begrijpen, toch kent het spel ongelofelijk veel diepgang door het enorme aantal verschillende (combinatie van) kaarten en bijbehorende mogelijkheden. Desondanks zit het spel goed in elkaar en voelt de balans tussen kaarten en verschillende decks goed. Wil je echt het maximale spelplezier uit KeyForge halen dan zal je in dit spel tijd moeten investeren. Heb je eenmaal de smaak te pakken dan kan je je wagen aan een nieuw deck uit een van de vier verschillende sets om nieuwe kaarten, mogelijkheden en tactieken te ontdekken. Ben je een casual bordspeler dan is KeyForge wellicht te overweldigend en zijn andere speler leuker voor je. Al kan ik je echt aanraden om KeyForge toch een keer te proberen, met de kans dat dit spel je grijpt en nooit meer loslaat…

Bekijk KeyForge Mass Mutation op de website van Bol.com.

• Speel je KeyForge voor het eerst, koop dan een starter set voor twee spelers, hiermee kun je direct spelen
  • Hierna kun je het spel uitbreiden met losse decks, om te kunnen spelen maakt niet uit welke deck je uit welke set koopt, ieder deck kan tegen ieder deck spelen