Claim Reinforcements: Fear Review

Koop Spel

In de strijd om de macht liggen de duistere wezens uit de schaduwlanden op de loer. Vampiers, Zombies, Weerwolven en Schaduwen verspreiden zich over het rijk op zoek naar nieuwe slachtoffers en vers bloed. In de strijd om de troon heb je niet de luxe om je bondgenoten te kiezen. Je eigen toekomst is nu het belangrijkst! Of dit spel net zo spannend speelt als deze introductie? Je leest het in deze Claim Reinforcements: Fear review.

Claim Reinforcements: Frost is een uitbreiding voor Claim of Claim 2. Ben je nog niet bekend met Claim? Lees dan eerst onze Claim review.

Babyla

In deze uitbreiding maak je kennis met de donkere kant van Claim. Het artwork is weer erg mooi gedaan en iedere kaart is weer uniek in de typische claim-stijl. Ik blijf het hilarisch vinden dat de illustraties de waarde van de kaart weergeven, van baby vleermuis tot volgroeide Dracula! De kaarten zijn nog steeds aan de dunne kant en kwetsbaar voor beschadigingen. Dus wil je je kaarten mooi houden, investeer dan in sleeves om je kaarten in te stoppen. Maar dit advies geldt voor praktisch ieder kaartspel.

Claim Reinforcements: Fear bestaat uit in totaal 58 kaarten in vier verschillende facties: 10 vampiers, 10 Zombies, 10 Weerwolven, 2 maankaarten en 20 Schaduwen. Daarnaast bevat het spel 6 helden en 2 overzichtskaarten. Het opzetten van het spel is zo gedaan, net als in Claim.

Nieuwe facties en helden

De spelregels van Claim Reinforcements: Fear zijn in grote lijnen hetzelfde als in Claim. Het doel is om de stem van tenminste 3 facties te krijgen en het spel wordt in 2 fases gespeeld. Het verschil zit hem in de toevoeging van 4 nieuwe facties en helden met unieke eigenschappen.

Je speelt deze uitbreiding door één of meerdere facties uit het basisspel van Claim of Claim 2 te vervangen door de Fear facties. Daarnaast gaan er 5 willekeurige kaarten uit het spel, deze worden vervangen door 5 willekeurige heldenkaarten.

Vampieren
Wanneer je in fase 2 een Vampier wint, mag je hem open voor je neerleggen. Zodra je een andere slag wint met een andere factie, mag je de gewonnen kaart onder de kaart van de Vampier leggen. Deze kaart telt vanaf nu als een extra kaart voor de Vampieren. De speler die de hoogste waarde heeft van de Vampieren en de kaarten er onder, wint de factie voor zich. Een speler kan zijn open Vampier vervangen voor een nieuwe Vampier. Je moet dan alle onderliggende kaarten uit het spel verwijderen.

Zombies
Als je in fase 1 een slag wint met een Zombie, verzamel je de verliezende kaart van de slag en leg je de kaart in je score-stapel.

Weerwolven
Er zijn twee soorten Maankaarten: een Volle Maan en Geen Maan. Begin het spel met Geen Maan boven en de Volle Maan onder. Wanneer een slag gewonnen wordt door een weerwolf wissel je de Maankaarten om. Bij Geen Maan wint de Weerwolf met de laagste waarde. Bij Volle Maan wint de Weerwolf met de hoogste waarde.

Schaduwen
Voordat je het spel begint, schud je de 20 Schaduwkaarten. Verwijder gedekt 10 kaarten uit het spel. Schud de andere 10 kaarten samen met de rest van de facties. Tijdens het spel weet je niet welke Schaduwen in het spel zitten.

De spelregels van Claim Reinforcements: Fear zijn niet moeilijk en passen op één A4’tje. Zeker als je al bekend bent met Claim, hoef je alleen maar de extra regels er uit te halen. Ik moet wel bekennen dat ik een goed half uur bezig ben geweest met het lezen en bediscussiëren van de spelregels van de facties en helden. Uiteindelijk ben ik er wel uitgekomen, maar ik vond zelf de omschrijving niet heel duidelijk. Een goede speluitlegvideo had hier zeker bij geholpen. (Op het moment van schrijven was deze nog niet beschikbaar.)

Conclusie

Claim Reinforcements: Fear is een leuke uitbreiding voor fans van Claim. Je pakt het spel zo op want de basisregels blijven gelijk. Maar door de nieuwe facties en toevoeging van Helden speelt het spel toch heel anders en moet je op zoek naar nieuwe tactieken om te winnen. Meest opmerkelijk zijn de Vampieren. Bij hen gaat het er niet langer om wie de meeste kaarten heeft, maar wie de hoogste waarde heeft weten te bemachtigen. Ben je geen fan van Claim, dan verandert deze uitbreiding daar niets aan. Maar ben je net als ik wel fan van Claim, dan zorgt deze uitbreiding voor meer afwisseling en variatie en maakt het spel nog leuker!

Positief

  • Nieuwe facties met nieuwe eigenschappen
  • Helden geven het spel een nieuwe dimensie

Negatief

  • Kaarten nog steeds erg dun en schadegevoelig
7

Goed

Pieter-Jan van Zwieten is Communications & Media Professional en founder van BRDGMZ. Naast zijn passie voor bordspellen en games is hij gek op foto- en videografie, geschiedenis, wetenschap en motorrijden.

Laat een Reactie Achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password

Meld je aan voor de BRDGMZ nieuwsbrief en ontvang elke maand een compact overzicht van de nieuwste spellen en reviews in je mailbox. Als abonnee blijf je gelijk ook op de hoogte van het laatste nieuws en exclusieve winacties!