Claim Review

Een lege troon, midden in het woud. De glanzende gouden kroon op de zetel trekt niet alleen mijn aandacht, maar ook die van vijf onbekende wezens. Allemaal willen zij de kroon voor zichzelf opeisen. Maar er kan er maar één de koning zijn, en dus zit er niets anders op dan elkaar compleet de tent uit te vechten tot alleen de sterkste overblijft! Dit is niet het echte verhaal van Claim, maar wat ik zelf in mijn hoofd verzon, toen ik de deksel van het spel bekeek. Hoe het allemaal echt zit, in dit tweespelers kaartspel van White Goblin Games, lees je in deze Claim review!

De koning is dood! Wat is er gebeurd? Niemand weet het, maar hij werd vanochtend met zijn hoofd in een wijnvat gevonden. Is het moord of was hij misschien erg dorstig? Hoe dan ook, de koning heeft geen erfgenamen, dus de vijf facties in het rijk moeten besluiten wie de nieuwe koning zal worden: word jij het of jouw tegenstander?

Van zwakkeling tot held

Goblins, Ridders, Ondoden, Dwergen en Dubbelgangers zijn de karakters in Claim. Het spel speelt zich dus onmiskenbaar af ergens in een fantasie-koninkrijk in de middeleeuwen. De kaarten zijn mooi geïllustreerd en passen in de cartooneske fantasiewereld van Claim. Een erg leuk detail is dat iedere factie, en waarde op de kaart, een unieke illustratie heeft. De laagste waarde is een zwakkeling die op omvallen staat, terwijl de hoogste waarde groot en sterk is.

Claim bestaat uit 52 kaarten in vijf facties en twee overzichtskaarten. De kaarten hebben een waarde tussen de 0 en 9, hoe hoger het getal, hoe sterker de kaart is. Het spel opzetten is binnen twee minuten gebeurd, je schudt de kaarten, deelt iedere speler er dertien, de overige kaarten gaan als trekstapel op tafel en spelen maar!

claim kaarten

De meeste facties gelden

Het doel van Claim is om tenminste drie van de vijf facties voor je te winnen. De speler die de meeste kaarten van een factie heeft bemachtigd, wint de stem van deze factie. De spelers strijden met hun kaarten tegen elkaar, waarbij de hoogste kaart in de regel wint. Het spel wordt in twee fases gespeeld, in de eerste fase verzamel je je leger bij elkaar en in de tweede fase strijden deze verzamelde legers tegen elkaar om de facties voor je te winnen. Nadat alle kaarten in fase twee gespeeld zijn is het spel afgelopen en worden de kaarten geteld.

Er wordt gespeeld via het ‘slagen-principe’. Oftewel, speelt je tegenspeler een Goblin, dan moet jij ook een Goblin spelen (tenzij je die niet hebt). De Goblin met de hoogste waarde wint. Daarnaast heeft (bijna) iedere factie unieke eigenschappen. Ridders winnen bijvoorbeeld altijd van Goblins, ongeacht de waarde. Dubbelgangers gelden als joker en nemen de identiteit van de gevraagde factie over.

Fase 1: Rekruteren van volgelingen

Deze fase bestaat uit 13 slagen, één voor elke kaart in de hand van iedere speler. Iedere slag begint met het opendraaien van de bovenste kaart van de trekstapel. Om deze kaart wordt gestreden, de winnaar van de slag wint de kaart. Alle kaarten die je in fase 1 hebt bemachtigd, zijn de kaarten waarmee je in fase 2 gaat spelen. Over het algemeen wil je dus de hoogste kaarten van verschillende facties. De verliezer van de slag pakt blind de bovenste kaart van de trekstapel voor in zijn leger. Dit kan dus zowel een ‘betere’ of ‘slechtere’ kaart zijn dan de kaart van de winnaar, maar dat weet je van te voren niet. Alle kaarten waarmee in fase 1 gespeeld is, worden afgelegd. Fase 1 is afgelopen nadat alle 13 kaarten uit de hand van iedere speler gespeeld zijn.

Fase 2: Verzamel aanhangers

Deze fase bestaat wederom uit 13 slagen, één voor elke kaart in de hand van iedere speler. Dit keer zijn de kaarten in je hand, de kaarten die je in fase 1 verzameld hebt. Er wordt nu niet gespeeld om kaarten van de trekstapel, maar de winnaar krijgt de kaarten die gespeeld zijn, de verliezer krijgt over het algemeen niets. Fase 2 is afgelopen nadat alle kaarten uit de hand gespeeld zijn. Hierna volgt de eindtelling.

De spelregels van Claim zijn vrij eenvoudig en passen op een A4’tje. Heb je de spelregels doorgelezen, dan heb je daarna genoeg aan het overzichtskaartje om het spel moeiteloos te spelen. Op dit kaartje staan de eigenschappen van de verschillende facties, handig als geheugensteun. Na vijf minuten lezen begon ik aan mijn eerste potje.

Fifty fify

In Claim draait het wat mij betreft net zoveel om tactiek als om geluk. Je hoeft namelijk niet iedere slag te winnen, sterker nog, het is juist een goede tactiek om je medespeler de ‘slechte’ kaarten te laten winnen. Je moet daarom goed nadenken over welke kaart je wanneer speelt. Alleen hoge kaarten heb je in de praktijk niet veel aan om te winnen, je zult ook voldoende kaarten van iedere factie moeten hebben. Het is ook erg belangrijk om de unieke eigenschappen van iedere factie te benutten. Daarnaast moet je soms gewoon geluk hebben dat je net de juiste kaarten op hand krijgt. Doordat in fase 1 de verliezer een gesloten kaart van de trekstapel krijgt, weet de ander niet welke kaart dit is. Deze kan dus sterker of minder sterk zijn dan de kaart van de winnaar, ook hier speelt geluk een rol in. Bij de potjes die ik heb gespeeld was het verschil tussen winnaar en verliezer echt minimaal, Claim lijkt hierdoor goed in balans te zijn en blijft het spannend tot op het laatste moment. De mate van interactie in Claim is erg hoog, je speelt het spel echt tegen elkaar. En doordat de kaarten in je hand elke ronde weer anders zijn, is de herspeelbaarheid ook erg hoog. Wel is het zo dat, als je Claim lang genoeg speelt, je in dezelfde strategieën vervalt en het spel op een gegeven moment wat eentonig begint te worden. Maar gelukkig zijn er verschillende uitbreidingen beschikbaar om in het spel te variëren en het uitdagend te houden.

Spelen met de hele familie

Je speelt Claim uitsluitend met twee spelers en een potje duurt zo’n 20 minuten. Ideaal om even een paar snelle potjes met z’n tweeën te spelen dus. Het spel is geschikt voor de hele familie, kinderen vanaf 10 jaar en voor zowel casual als meer ervaren spelers. Ben je echter een die hard deckbuilder-speler, dan bied Claim waarschijnlijk te weinig uitdaging voor je.

Claim is door de toegankelijke spelregels en cartooneske uiterlijk een uitdagend kaartspel voor de hele familie. Het is uitermate geschikt om even tussendoor met je vriend(in), vader, moeder, kind, opa of oma te spelen. Net als veel familie spellen is ook Claim snel te leren en te spelen. De toegankelijke spelregels zijn tegelijkertijd ook een nadeel, er zit niet heel veel variatie in het spel. Na lang spelen kan het spel wat eentonig worden, maar gelukkig brengen de verschillende uitbreidingen een uitkomst. Wat voor mij het spel vooral interessant maakt, is dat je speelt in twee fases. Waarin je in de eerste fase de kaarten verzamelt, om in de tweede fase mee te spelen. Kortom, zoek je een uitdagend kaartspel, met een evenwichtige balans tussen tactiek en geluk, voor twee personen, die je in de toekomst ook nog eens kunt uitbreiden? Haal dan zeker Claim in huis!

Een euvel wat bijna ieder kaartspel heeft, is ook aanwezig bij Claim; de kaarten beschadigen vrij snel door het schudden en spelen. Wil je je kaarten mooi houden gebruik dan zeker sleeves om je kaarten!

claim speleigenschappen

• Evenwichtige balans tussen tactiek en geluk
  • Meerder uitbreidingen beschikbaar