Daxu Review

Het kapitalisme kent veel voordelen, het stimuleert bijvoorbeeld welvaart en innovatie. Maar het kent ook een keerzijde. Bedrijven die over lijken gaan om elkaar kapot te concurreren, net zolang tot er één allesbepalende monopolist overblijft. In Daxu doe je het anders, je bewaart de harmonie. Je laat je tegenstander niet ten onder gaan, je probeert gewoon net wat beter te zijn. Hoe dit precies zit, lees je in deze Daxu review.

Winkelier zijn in een klein dorpje is een kwestie van de juiste balans vinden. Het doel is om de concurrentie nooit helemaal uit het veld te slaan. Sterker nog, dat kan erg slecht zijn voor je reputatie. Je zult dan ook een manier moeten vinden om jouw winkel te laten groeien zonder dat de andere winkels in het dorp hierdoor failliet gaan. Weet wanneer je moet samenwerken en wanneer je meedogenloos moet zijn… en jij zult de beste winkelier zijn!

China

Het spel speelt zich af in een klein dorpje ergens in China. Aan het artwork te zien in vroegere tijden of het moet een heel traditioneel dorpje zijn. Hiermee bedoel ik niet te zeggen dat de illustraties oubollig zijn, maar dat de afbeeldingen een weergave zijn van het traditionele China. De reputatiepunten op het speelbord is leuk gedaan door het gebruik van lampionnen, hoe meer punten hoe meer lampionnen, hoe meer verlicht het bord is. Wat ik tijdens het spelen wel wat verwarrend vond, is dat de kleuren geel en bruin van de kaarten erg op elkaar lijken en ze daardoor nog weleens door elkaar haalde.

Een spelbord, twee markers en in totaal 67 kaarten is waar Daxu uit bestaat. Het opzetten is dan ook in twee minuten gebeurd, spelbord op tafel, iedere speler krijgt een set van 4 actiekaarten en een overzichtskaart, je schudt de winkelkaarten, je legt 2 willekeurige kaarten af, deze doen niet mee, hierna geef je iedere speler acht winkelkaarten, de rest van de kaarten gaat als trekstapel op tafel en het spel kan beginnen.

spelmateriaal daxu

Die van mij is net iets groter

In Daxu verzamelen de spelers sets van kaarten van de 6 verschillende soorten winkels. Elke ronde worden er kaarten opengedraaid en kiezen de spelers of zij deze kaarten voor zichzelf willen houden of aan de tegenstander willen geven. Wanneer je je te veel richt op een bepaald soort winkel, dan zullen je klanten ontevreden worden en verdient je tegenstander punten in plaats van jij. In tegenstelling tot wat je wellicht gewend bent, scoor je in Daxu dus punten op  basis van hoe klein jouw meerderheid is. Het spel stopt zodra er onvoldoende kaarten in de trekstapel zitten. Op dat moment vindt de eindtelling plaats, de speler met de meeste punten heeft gewonnen.

Van iedere soort winkel zijn in totaal 9 kaarten. De bedoeling is dus niet om zoveel mogelijk kaarten van iedere winkel te  bemachtigen, maar net ietsjes meer dan je tegenstander. Dit betekent dat als jij 5 kaarten van een winkel hebt bemachtigd, je tegenstander er maximaal 4 kan bemachtigen. Dus vanaf het moment dat jij 5 kaarten van een winkel hebt, probeer je alle overige kaarten van die winkel, die nog komen tijdens het spelen, aan je tegenstander te geven. Je tegenstander weet dit ook en zal proberen om die kaarten juist aan jou te geven zodat er een te groot verschil ontstaat, waardoor de punten juist naar je tegenstander gaan. De punten gaan naar de tegenstander bij een verschil vanaf 3 of 4 kaarten, afhankelijk van het soort winkel.

Naast dat de verdeling van winkelkaarten punten opleveren, leveren sommige specifieke winkelkaarten ook indirect (min)punten op. Sommige winkelkaarten bevatten een plus- of een minsymbool die je reputatie beïnvloeden. Je reputatie wordt bijgehouden op het speelbord. Hoe meer positieve reputatie, hoe meer punten je verdient. Hoe meer negatieve reputatie, hoe meer punten je verliest. Je moet dus niet alleen goed kijken naar welke soort winkelkaarten er liggen, maar ook naar eventuele reputatiepunten op de kaarten. Over het algemeen geef je negatieve reputatie liever aan je tegenstander.

Het spel wordt gespeeld in rondes. In iedere ronde worden er kaarten van de trekstapel opengedraaid, welke allemaal naar één van beide spelers gaan. Iedere ronde bestaat uit 4 fases:

1. Draai drie kaarten open
  2. Kies een actie
    • Geven – Je tegenstander krijgt alle kaarten
    • Nemen – Jij krijgt alle kaarten
    • Samenwerken – Je accepteert de actie van je tegenstander en ontvangt 1 reputatiepunt
    • Ondermijnen – Voer de tegenovergestelde actie van je tegenstander uit en verlies 1 reputatiepunt

Kiezen beide spelers geven of nemen, dan wordt er gekeken naar de reputatiepunten wie de kaarten uiteindelijk krijgt. Kiezen beide spelers samenwerken of ondermijnen, dan wordt er een extra kaart van de trekstapel opengedraaid en kiezen de spelers opnieuw een actie.
  3. Actie uitvoeren
    Beide spelers onthullen tegelijkertijd welke actiekaart ze hebben en voeren de actie uit.
  4. Reputatie aanpassen

Op deze wijze wordt er doorgespeeld tot er minder dan 3 kaarten in de trekstapel over zijn. De volledige uitleg lees je in de spelregels. Deze zijn vrij eenvoudig en passen op zo’n twee A4’tjes. Na tien minuten lezen begon ik aan mijn eerste spelletje Daxu.

Reverse psychology

Er komt best wel wat tactiek en bluf bij kijken wanneer je Daxu wilt winnen. Allereerst moet je goed bedenken of je de opengedraaide kaarten wel of niet wil hebben. Je wilt voorkomen dat je te veel winkelkaarten krijgt, maar net iets te weinig is ook niet goed. Daarnaast moet je ook je reputatie in de gaten houden. Heb je eenmaal je keuze gemaakt of je wel of niet de kaarten wil hebben, dan moet je bedenken of je tegenstander ze wel of niet wil hebben. In het geval dat jullie ze beiden wel (of niet) willen hebben, dan ben je in het voordeel als je meer reputatiepunten hebt. Je kan natuurlijk ook de ondermijnen-kaart spelen, zodat het tegenovergestelde gebeurt van de kaart van je tegenstander, maar je verliest er wel reputatie door. Enfin, er komt een hoop bluf en psychologie kijken bij de selectieprocedure van welke actiekaart je moet spelen. Geluk speelt een beperkte rol, je kunt geluk hebbend at er toevallig net gunstige kaarten worden opengedraaid, maar veel meer dan dat ook niet. Omdat je het spel echt tegen elkaar speelt, de acties die je doet van directe invloed zijn op je tegenstander en je tegen elkaar bluft is de interactie in Daxu erg hoog. Ook de herspeelbaarheid is hoog omdat je ieder spel weer een andere volgorde van kaarten hebt.

Daxu is een strategisch blufspel voor twee spelers. Door de eenvoudige spelregels maar met toch een diepere laag van strategie, is dit spel geschikt voor zowel casual als ervaren spelers. Het spel is snel te leren en te spelen, maar kan toch lastig zijn om te winnen. Zijn kansberekening en blufpsychology niet jouw ding, dan vind je Daxu waarschijnlijk minder leuk. Maar zoek je een spel met veel interactie en waar je je tegenspeler te slim af kunt zijn door je mensenkennis en scherpe tactiek, haal dan zeker Daxu in huis!

• Geluk speelt beperkte rol

• Kleuren van de kaarten lastiger te onderscheiden
7