Claim Reinforcements: Frost Review

Koop Spel

Van deze uitbreiding van Claim lopen de rillingen je over de rug. En misschien nog wel opmerkelijker, dit spel geeft jou een glansrijke overwinning wanneer je je medespeler koud maakt! Okay, okay, dit zijn wel genoeg matige woordgrappen. Jij wilt gewoon weten of je Claim Reinforcements: Frost moet kopen of niet. En gelijk heb je! Lees daarom het antwoord maar snel in deze Claim Reinforcements: Frost review.

Claim Reinforcements: Frost is een uitbreiding voor Claim of Claim 2. Ben je nog niet bekend met Claim? Lees dan eerst onze Claim review.

Het verhaal

Niemand kon zich bij de ontdekking van ijslanden voorstellen welke verschrikking uit dit ijzige land zouden komen. De ijspoorten zijn geopend en de krijgers van de sneeuw zwerven door het koninkrijk. De ontdekkers van de ijslanden hebben meer gezien dan hun lief is. Er zal geen schuilplaats, geen vreugde en geen genade zijn. De vorstmonsters, Yeti’s, IJskoningen en IJskoninginnen zijn op weg. Lukt het jou om de ijzige nacht door te komen?

Zonder wrijving geen glans

Zoals de naam al doet vermoeden, speelt Claim Reinforcements: Frost zich af in het bevroren land in de wereld van Claim. Het artwork is ook dit keer weer voor iedere kaart uniek en het zijn ware kunstwerkjes. Om het ijzige karakter van dit spel te benadrukken bevatten de kaarten een glanslaag waardoor de karakters er uitspringen. Hier zit alleen één groot nadeel aan, de glanslaag zit ook over het symbool van de factie. Hierdoor hebben alle factiesymbolen dezelfde kleur en is het door de glanslaag echt heel moeilijk te zien bij welke factie de kaarten horen. Daarnaast lijken de symbolen en het artwork van de IJskoning en IJskoningin heel erg op elkaar waardoor ze al helemaal lastig van elkaar te onderscheiden zijn. Als hier andere keuzes in gemaakt waren, dan was het spel veel beter speelbaar geweest.

Claim Reinforcements: Frost bestaat uit in totaal 58 kaarten in vier verschillende facties: 11 IJskoningen, 11 IJskoninginnen, 10 Yeti’s en 10 Vorstmonsters. Daarnaast bevat het spel 16 Artefacten en 2 overzichtskaarten. Het opzetten van het spel is zo gedaan, net als in Claim.

claim reinforcements frost kaarten

Meer facties

De spelregels van Claim Reinforcements: Frost zijn in grote lijnen hetzelfde als in Claim. Het doel is om de stem van tenminste 3 facties te krijgen en het spel wordt in 2 fases gespeeld. Het verschil zit hem in de toevoeging van 4 nieuwe facties en artefacten met unieke eigenschappen.

Je speelt deze uitbreiding door één of meerdere facties uit het basisspel van Claim of Claim 2 te vervangen door de Frost facties. Daarnaast krijgt iedere speler drie Artefacten. Tijdens het spelen kunnen spelers de Artefacten gebruiken.

IJskoningen en IJskoninginnen
Aan het einde van het spel worden IJskoningen en IJskoninginnen die in waarde met elkaar overeenkomen uit je score-stapel verwijderd. (Ze trouwen en vluchten!) Dit gebeurt voordat de factiemeerderheid bepaald wordt.

Yeti’s
Je bent niet de leider bij de volgende slag, zelfs niet als je de slag won.

Vorstmonsters
Als je in fase 2 een slag met deze kaart wint wordt de andere kaart verwijderd en niet in een score-stapel opgenomen.

De spelregels van Claim Reinforcements: Frost zijn niet moeilijk en passen op één A4’tje. Zeker als je al bekend bent met Claim, hoef je alleen maar de extra regels er uit te halen. Na nog geen 5 minuten lezen was ik klaar om te beginnen.

claim reinforcements frost vorstmonster
Vorstmonster

Negatief vs Positief

De speciale krachten van de facties in Claim Reinforcements: Frost zijn allemaal negatief. Je krijgt vooral dingen ‘niet’ wanneer je deze kaarten speelt. Daar staat weer tegenover dat de Artefacten positief zijn, speel je deze kaarten dan krijg je een voordeel. De verhouding tussen tactiek en geluk blijven voor mijn gevoel onveranderd, het is nog steeds fifty/fifty.

Conclusie

Claim Reinforcements: Frost is een leuke uitbreiding voor fans van Claim. Je pakt het spel zo op want de basisregels blijven gelijk. Maar door de nieuwe facties en toevoeging van Artefacten speelt het spel toch heel anders en moet je op zoek naar nieuwe tactieken om te winnen. Ben je geen fan van Claim, dan verandert deze uitbreiding daar niets aan. Omdat het heel lastig is om de facties uit elkaar te halen door het glanseffect, heeft het voor mij wel een negatieve impact op het spelplezier. Je bent hierdoor constant de kaarten aan het bestuderen en dat speelt niet lekker. Misschien dat jij er geen last van hebt of de kaarten op een andere manier uit elkaar kunt halen, maar ik vind het erg storend. Jammer, want buiten dit euvel om heb je een prima uitbreiding te pakken.

Positief

  • Nieuwe facties met nieuwe eigenschappen
  • Artefacten geven het spel een nieuwe dimensie

Negatief

  • Facties moeilijk van elkaar te onderscheiden door de glanslaag
  • Kaarten nog steeds erg dun en schadegevoelig
6

Prima

Pieter-Jan van Zwieten is Communications & Media Professional en founder van BRDGMZ. Naast zijn passie voor bordspellen en games is hij gek op foto- en videografie, geschiedenis, wetenschap en motorrijden.

Laat een Reactie Achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password

Meld je aan voor de BRDGMZ nieuwsbrief en ontvang elke maand een compact overzicht van de nieuwste spellen en reviews in je mailbox. Als abonnee blijf je gelijk ook op de hoogte van het laatste nieuws en exclusieve winacties!