Escape Tales: Het Ritueel Review

Escape rooms zijn ongekend populair en jij als spellenfanaat begrijpt natuurlijk heel goed waarom. In zestig minuten worden al jouw samenwerk-, spel- en puzzelvaardigheden getest. De meeste escape rooms besteden veel aandacht aan thema en immersie en zijn hierdoor echt een unieke ervaring. Ook bordspellenmakers zijn zich bewust van de populariteit van escape rooms en spelen hier graag op in. Er zijn inmiddels tientallen escape room spellen voor thuis verkrijgbaar en er komen regelmatig nieuwe bij. In deze review vertel ik je alles over Escape Tales: Het Ritueel van White Goblin Games. Is dit escape room-spel net zo leuk als een echte escape room of is dit spel beter geschikt om ritueel te verbranden? Ik vertel het je in deze Escape Tales: Het Ritueel review, zonder spoilers!

Je kruipt in de huid van Sam, wiens dochter een paar maanden eerder in een coma is geraakt die volgens de doctoren niet te verklaren valt. Volgens hen zou alles in orde moeten zijn met het meisje. Ze is gezond en zou niet in coma moeten liggen. Wanhopig gaat Sam op zoek naar iets dat hem zou kunnen helpen. Dan ontmoet hij Mark, een man die ooit in een vergelijkbare situatie zat.

Hij is niet scheutig met details, maar geeft Sam een eng uitziend boek dat het “Ritueel van Ontwaking” heet. Mark belooft dat het boek het antwoord bevat, maar Sam moet zich wel mentaal goed voorbereiden op de reis die voor hem ligt. Met doorzettingsvermogen en een beetje geluk zal hij zijn dochter vinden, erachter komen wat haar zo ziek maakt en haar wakker kunnen maken.

Sam staat in zijn kelder en kijkt om zich heen, klaar voor de terugkeer van zijn dochter. Maar ben jij daar ook klaar voor?

Onderdompelen

De vormgeving van Escape Tales: Het Ritueel is mooi gedaan en zorgt ervoor dat je je makkelijk onderdompelt in de bovennatuurlijke wereld van Het Ritueel. De verschillende kamers die je tijdens het spelen bezoekt zitten vol details, ik heb echt goed moeten speuren om bruikbare aanwijzingen te vinden. Al kunnen de details voor sommige mensen wat klein zijn om goed te kunnen zien.

Escape Tales: Het Ritueel bestaat uit een speelbord, 149 kaarten, 18 fiches en een verhaalboekje. Het opzetten is zo gepiept. Je legt de verschillende soorten kaarten in stapels op tafel, speelbord in het midden, actiefiches er naast, verhaalboekje op schoot en spelen maar! Vergeet alleen je telefoon niet, want je kunt de antwoorden van puzzels invoeren op de Escape Tales-website, erg handig!

escape tales het ritueel spelmateriaal

Een speelervaring

Het doel van Escape Tales: Het Ritueel is om het verhaal helemaal door te lopen, je kunt in dit spel niet verliezen. Het spel is opgebouwd uit één verhaallijn met diverse vertakkingen. Tijdens het spelen kom je voor keuzes te staan die je een bepaalde afslag laten nemen in het verhaal, hierdoor ontwikkelt het verhaal zich verschillend afhankelijk van de keuzes die je maakt. Er zijn wat dat betreft geen verkeerde keuzes, welke keuze je ook maakt, je kunt het spel altijd uitspelen. In tegenstelling tot een echte escape room, heb je in dit spel geen tijdsdruk. Je kunt net zo lang over het spel doen als je zelf wilt. Escape Tales: Het Ritueel is dan ook meer een speelervaring in plaats van een regulier bordspel of alternatief voor een escape room.

Je speelt dit spel aan de hand van het opendraaien van kaarten en het lezen van instructies. Er zijn drie soorten kaarten; locatiekaarten, speelkaarten en noodlotkaarten.

• Locatiekaarten gebruik je om speelruimtes samen te stellen. Het verhaal speelt zich in wisselende ruimtes af, in deze ruimtes ga je op onderzoek uit om aanwijzingen te vinden en puzzels op te lossen. Elke ruimte is onderverdeeld in twaalf vakjes die je kunt onderzoeken, maar je kunt niet altijd álle vakjes onderzoeken. Voor elk vakje dat je wilt onderzoeken moet je namelijk een actiefiche inleveren en deze zijn schaars. Je moet dus goed nadenken hoe je je actiefiches  besteed. Heb je besloten een bepaald vakje te onderzoeken, dan vertelt het verhaalboek wat je gevonden hebt. Meestal mag je hierna één of meerdere speelkaarten opendraaien.
  • De speelkaarten bevatten voorwerpen, puzzels of een tekst. Vaak heb je meerdere kaarten nodig om puzzels op te lossen, gelukkig geeft de website (waar je het antwoord kan invoeren) aan hoeveel kaarten je nodig hebt voor een puzzel. Je ontvangt tijdens het spelen niet elke kaart in het spel, maar een selectie, afhankelijk van de keuzes die je maakt tijdens het spel.
  • Noodlotkaarten speel je op de momenten dat je geen actiefiches meer hebt maar de ruimte nog wel verder moet onderzoeken. Zoals de naam al doet vermoeden komt het spelen van deze kaarten wel tegen een prijs, voorzichtigheid is dus geboden!

De spelregels van Escape Tales: Het Ritueel zijn heel eenvoudig en bestaan uit zo’n vijf A4’tjes. Na een klein half uurtje lezen begon ik met spelen.

Pavlov-effect

Als kind speelde ik al graag puzzel- en avontuurgames zoals King’s Quest, Monkey Island, Myst en Atlantis. Niet gek dus dat ik ook groot fan ben van escape rooms, inmiddels heb ik er dan ook tientallen gespeeld. Met deze spelervaring in mijn rugzak begon ik enigszins overmoedig aan Escape Tales: Het Ritueel. De grote valkuil van veel spelervaring is dat je denkt aan een halve aanwijzing al genoeg te hebben om een puzzel op te kunnen lossen. Soms is dat ook echt zo, maar vaker is het toch beter om eerst goed álle aanwijzingen te lezen. Zo draaide ik een puzzelkaart open met 3 wiskundige formules, als levend voorbeeld van het Pavlov-effect begon ik als een dolle te rekenen omdat ik dacht de puzzel wel door te hebben. Maar niets was minder waar, om de puzzel op te kunnen lossen had ik nog een andere essentiële kaart nodig. Na een kwartier oververhit rekenen kwam ik tot de ontdekking dat ik eerst goed alle teksten moet lezen voordat ik rücksichtslos aan de slag ga.

Het niveau van de puzzels valt me niet tegen. Ik vond ze niet té moeilijk, meestal had ik snel door wat de oplossing was, maar soms was het toch goed kijken en nadenken. Heb je minder of geen ervaring met escape rooms dan kan ik mij best voorstellen dat sommige puzzels nog best pittig zijn. Gelukkig kun je in de “app” hints krijgen. In principe moet iedereen in staat zijn om alle puzzels op te kunnen lossen. Ben je echt een doorgewinterde escape room master mind dan biedt dit spel waarschijnlijk onvoldoende uitdaging om je echt te kunnen boeien. Al blijft het spel ook dan een leuke ervaring.

Naast de puzzels draait het in Escape Tales: Het Ritueel ook om het verhaal. Het maakt het spel veel leuker als je hier aandacht voor hebt. Zorg ervoor dat degene die het beste kan vertellen de teksten voorleest, zo komt het spel veel meer tot leven!

Eénmalig gebruik

In Escape Tales: Het Ritueel draait het helemaal om puzzelen en samenwerken. Je kunt in het spel alleen maar verder komen als je de puzzels weet op te lossen en het oplossen van puzzels werkt het beste door dit samen met je medespelers te doen. Geluk speelt een minimale rol, je kunt geluk hebben met het onderzoeken van ruimtes dat je (per ongeluk) direct het juiste vakje kiest. In principe speel je Escape Tales: Het Ritueel slechts één keer, want de oplossing van de puzzels ken je na het uitspelen dan al. Voor de lol kan je het spel nog eens spelen om te kijken hoe het verhaal zich ontwikkelt wanneer je andere keuzes maakt, maar het spel echt herspelen gaat niet meer.

Puzzels en verhalen

Houd je van puzzels en verhalen, dan is Escape Tales: Het Ritueel echt iets voor jou. Ben of ken je iemand die nog nooit een escape room gedaan heeft, dan is dit spel een leuke eerste introductie voordat je je aan een echte escape room waagt. Ben je al bekend met het escape room-genre als bordspel dan is dit spel meer van hetzelfde concept. Om Escape Tales: Het Ritueel uit te spelen staat tussen de 2 tot 4 uur, maar je mag er net zo lang (of kort) over doen als je zelf wilt. Je hoeft het spel ook niet in een keer uit te spelen, je kunt altijd stoppen en het op een later moment weer oppakken. Het is dan wel zaak om goed bij te houden waar je bent gebleven en welke kaarten je al gespeeld hebt, gelukkig zit er in de spelregels een handige pagina om dit op te noteren.

Kan iedereen de kaarten goed zien?

Je speelt Escape Tales: Het Ritueel met 1 tot 4 spelers. Het spel is zeer goed alleen te spelen, maar het is natuurlijk leuker om de ervaring van het spel te delen met anderen. Vier spelers vind ik zelf net iets te veel, het punt is dat je het lekkerste speelt als iedereen goed de kaarten kan zien, daarvoor kun je hebt beste naast elkaar in plaats van tegenover elkaar aan tafel zitten. Mijn advies is om dit spel te spelen met 2 of 3 personen voor de leukste ervaring.

Escape Tales: Het Ritueel geeft je natuurlijk niet dezelfde ervaring als een echte escape room, geen enkel bordspel doet dat. Desondanks is het een leuke en uitdagende ervaring voor thuis. Het verhaal is spannend en het is leuk dat je (een beperkte) invloed hebt op het verhaal door de keuzes die je maakt tijdens het spelen. Escape Tales: Het Ritueel is geen traditioneel bordspel maar een verhalende puzzelervaring, er is geen tijdsdruk en je kunt niet verliezen. Het spel is bedoeld als eenmalige ervaring, het spel is niet leuk om nog eens te spelen als je de puzzels al kent. Ben je een doorgewinterde escape room-speler dan bieden de puzzels wellicht te weinig uitdaging voor je om echt te kunnen boeien. Maar voor verreweg de meeste mensen (inclusief mezelf) biedt het spel voldoende uitdaging om van begin tot eind leuk te blijven. Kortom Escape Tales: Het Ritueel is een leuke ervaring om je een lange avond mee zoet te houden.

escape tales het ritueel speleigenschappen

• Spannend en uitdagend
  • Afwisselende puzzels