Exploding Kittens Review

Exploding Kittens is een fantastisch kaartspel voor mensen die van katten, explosies, laserstralen en soms ook van geiten houden. Dit tactische spel is een variant van Russisch roulette, maar dan met exploderende kittens. Je neemt kaarten van de stapel totdat je één van de gevreesde exploderende kittens trekt. Dan heb je meteen verloren, tenzij je een ontmantelkaart hebt. Met alle andere kaarten kun je jezelf verdedigen, aanvallen, een beurt overslaan of de katten afleiden. Slaat Exploding Kittens in als een bom of laat het een krater achter in je ziel? Je leest het in deze Exploding Kittens Review.

Ontplofte poes

Je leeft in een wereld met lieve, schattige en aaibare poezen. Maar net als in de echte wereld zijn dat niet de enige poezen, er zijn ook gevaarlijke poezen die de mensheid willen uitroeien door zichzelf op te blazen! Het is jouw taak om deze ontploffende poezen te ontwijken en ze juist op je tegenspelers af te sturen. Om je hierbij te helpen heb je kaarten waarmee je bijvoorbeeld in de toekomst kunt kijken, kaarten van tegenspelers kunt afpakken en exploderende poezen kunt ontmantelen.

Veel humor

Het eerste dat opvalt aan Exploding Kittens zijn de super grappige plaatjes. Tijdens de eerste potjes die ik speelde zat ik al gniffelend het spel op te houden omdat, bij elke kaart die ik kreeg, ik eerst ging kijken wat voor leuks er opstaat. Ben je een kattenliefhebber? Dan zijn de plaatjes erg herkenbaar! De vormgeving van Exploding Kittens is dan ook niet gedaan door de eerste de beste, maar door Matthew Inman van The Oatmeal.

Exploding Kittens Kaarten

Last man standing

Al je tegenspelers een exploding kitten laten pakken en zelf als laatste overblijven, dat is het doel van Exploding Kittens. Zodra je een exploding kitten trekt en deze niet kan ontmantelen dan ben je af en uit het spel. Dit gaat net zolang door tot er 1 iemand overblijft. Het spel lijkt op Uno, maar dan met kijken in de toekomst en ontploffende poezen.

Eenvoudig en snel

De spelregels van Exploding Kittens zijn duidelijk en eenvoudig en passen op een A4-tje. Doordat op alle speelkaarten staat uitgelegd wat een kaart doet heb je de spelregels tijdens het spelen eigenlijk niet meer nodig. Na een kwartiertje de spelregels lezen ben je klaar voor je eerste potje. Daarna is het een kwestie van kaarten sorteren, schudden en uitdelen. Na nog twee minuutjes ben je Exploding Kittens aan het spelen.

Goede verhoudingen

Hou je ervan om je medespelers goed dwars te kunnen zitten dan is Exploding Kittens echt jouw spel! De hele opzet van dit spel draait om het zo lastig mogelijk maken van je tegenspelers en ze vervolgens uit te schakelen. Tactisch spelen kan je zeker helpen het spel te winnen, door bijvoorbeeld goed te weten of bepaalde kaarten nog in- of al uit het spel zijn. Maar vaak is het geluk en bluf die de uiteindelijke winnaar bepaalt. Exploding Kittens heeft een goede verhouding van tactiek, geluk, bluf en elkaar lekker dwars kunnen zitten.

Exploding Kittens Spelmateriaal

Checklist wanneer speel ik Exploding Kittens

• Je bent met 2 – 5 spelers
  • Je bent toe aan een flinke portie meligheid
  • Je houdt van katten of je haat ze juist
  • De aandachtsspanne is laag

Exploding Kittens is een hilarisch kaartspel en heeft een goede balans in speleigenschappen. Door de eenvoudige spelregels, humor en snelle speelduur is het een erg toegankelijk spel voor zowel kinderen als volwassenen. Hoe meer spelers er mee doen hoe leuker het spel is, maar Exploding Kittens is ook erg goed met 2 spelers te spelen. Met de uitbreidingen Imploding Kittens en Streaking Kittens wordt het spel nog leuker en hectischer.

Exploding Kittens Speleigenschappen

• Makkelijk te leren en snel te spelen
  • Goede balans in speleigenschappen