Juicy Fruit Review

Juicy Fruit daagt je elk spel opnieuw uit om uit te vogelen hoe je je fiches efficiënt kunt verschuiven en hoe je een middenweg vindt tussen het leegmaken van je eiland en het claimen van ondernemingen. Door de combinatie van toegankelijkheid en tactische diepgang is het spel perfect voor zowel beginnende als gevorderde spelers. Aldus de informatie op de doos van Juicy Fruit. Of deze verwachtingen worden waargemaakt en wat onze ervaringen zijn met dit smaakvolle spel lees je in deze Juicy Fruit review!

Je hebt een klein paradijselijk eiland. Waar je heerlijk fruit teelt om je brood te verdienen. Je doel is om de meeste punten te scoren door aan schepen te leveren en ondernemingen aan je eiland toe te voegen. Slimme planning is essentieel, want het leveren van schepen maakt waardevolle ruimte vrij, maar je wilt ook niet dat de concurrentie als eerste uit de ondernemingen mag kiezen!

Dat ziet er lekker uit

Het eerst dat opvalt aan Juicy Fruit is dat het spel er super vrolijk en kleurrijk uitziet. Iets dat geheel in mijn lijn der verwachting ligt wanneer het spel zich op een tropisch eiland afspeelt. Het artwork is erg cartoonesk, naar mijn smaak tegen het kinderachtige aan, maar tegelijkertijd ziet het spel er ook erg aantrekkelijk uit. Ook de speelstukken die het fruit moeten voorstellen, zien er heel aantrekkelijk uit. De houten stukken hebben de vorm en kleur van echt fruit, dit is erg leuk gedaan. De aantrekkelijkheid gaat gelukkig niet ten koste van de effectiviteit. De speelborden, fiches en symbolen zijn allemaal erg duidelijk vormgegeven.

Het spel bestaat in totaal uit 6 tableaus, 100 stuks fruit, 134 fiches en tegels en 2 buidels. Het opzetten is met 10 minuten gedaan. Iedere speler krijgt een eilandtableau en 5 startfiches, iedere speler trekt in totaal 12 schepen uit de 2 buidels en plaatst deze op zijn of haar eigen eiland, het score- en ondernemingentableau gaan in het midden van de tafel en worden voorzien van de juiste fiches, het fruit gaat als algemene voorraad in het midden van de tafel en het spel kan beginnen.

Schuiven, verzamelen, kopen, herhaal

Het doel van Juicy Fruit is om de meeste punten te scoren door aan schepen te leveren en ondernemingen aan je eiland toe te voegen. Slimme planning is essentieel, want totdat je aan de schepen hebt geleverd, blijven zij waardevolle ruimte op je eiland blokkeren, die je kunt gebruiken om meer fruit te verzamelen. Maar als je je te veel op de schepen richt, dan kapen je tegenspelers de meest waardevolle ondernemingen voor je neus weg. Hoe sneller de ondernemingen worden geclaimd, hoe sneller het spel is afgelopen.

Je eiland bestaat uit een raster van 5 x 5 vakken, alleen wanneer je het spel begint is de buitenste ring geblokkeerd door schepen, hierdoor is je effectieve speelruimte een raster van 3 x 3 vakken. In totaal zijn er 5 soorten fruit: bananen, limoenen, sinaasappel, granaatappel en mangistan. Van die laatste had ik nog nooit gehoord, dus noem ik ze gewoon pruimen, maar dit zegt waarschijnlijk meer over mijn ‘veggi-kunde’. Van ieder soort fruit heb je een tegel op je eiland. Tijdens je beurt mag je 1 tegel in een rechte lijn verplaatsen tot je niet verder kunt. Je mag dan net zoveel fruit pakken als het aantal vakken dat je de tegel hebt kunnen verplaatsen. Met het fruit dat je verzamelt kun je schepen wegkopen, zodat je meer ruimte op je eiland krijgt en je dus je tegels verder kunt verplaatsen. Of je koopt er ondernemingen voor op je eiland voor. Deze leveren extra punten op, maar blokkeren tegelijkertijd plek op je eiland, waardoor je je fruittegels minder ver kunt verplaatsen en dus minder fruit per keer kunt bemachtigen.

Tijdens je beurt mag je 2 acties uitvoeren:

1. Een tegel verplaatsen en fruit verzamelen
  2. Fruit uitgeven om een schip te verwijderen om ruimte te maken op je eiland óf een onderneming te kopen voor op je eiland

Hoeveel en welk fruit je moet betalen verschilt per tegel. Doorgaans is het zo dat hoe meer fruit je moet betalen, hoe meer punten je ontvangt en/of hoe waardevoller de onderneming is. Je maakt dus constant de afweging tussen ruimte op je eiland creëren om zoveel mogelijk fruit te kunnen verzamelen, en de beste ondernemingen claimen voordat je tegenspelers dit doen, alleen gaat dit ten koste van de ruimte op je eiland en dus de hoeveelheid fruit die je kunt verzamelen.

Afhankelijk van het aantal spelers, mogen er maximaal een x-aantal ondernemingen gebouwd worden. Het spel stopt wanneer dit maximum is bereikt. Op dat moment wordt de ronde afgemaakt en volgt de eindtelling. Wacht je dus te lang met het kopen van ondernemingen, dan heb je misschien wel een berg fruit verzameld, maar hebben je tegenspelers met hun ondernemingen veel meer punten verzameld en heb jij dus verloren.

De volledige uitleg lees je in de spelregels van Juicy Fruit. Deze beslaan 8 pagina’s en hebben mij zo’n half uur gekost om door te nemen. In de spelregels is ook een solovariant opgenomen met 4 moeilijkheidsgraden.

Plannen is winnen

Wil je Juicy Fruit winnen, dan moet je dus goed kunnen plannen. Je moet niet alleen goed kijken naar welk fruit je nodig hebt om welke tegels te kunnen kopen, maar ook hoe je dit fruit dan het meest efficiënt op je bord kunt verplaatsen om er het meeste van te kunnen bemachtigen. Ook tactisch inzicht helpt je naar de winst, je moet goed nadenken welke tegels je wanneer koopt, je kunt die grote tegel die veel punten waard is wel zo snel mogelijk kopen, maar als deze tegel dan gelijk in het begin van het spel een kwart van je speelveld blokkeert, kom je later in de problemen om op tijd voldoende fruit te bemachtigen. Geluk speelt een beperkte rol, je kunt een beetje geluk hebben dat de (soort) tegels gunstig liggen voor je. Maar op alleen geluk kun je Juicy Fruit zeker niet winnen. De interactie met andere spelers is ook beperkt, in principe speelt iedere speler zijn of haar eigen spel. Ook het aantal fruit is onbeperkt, dus daar kun je elkaar niet dwarszitten. Wel kun je elkaar hinderen bij het kopen van ondernemingen. Sommigen hebben namelijk een beduidend groter voordeel dan anderen en weg is weg. Doordat de (samenstelling van de) tegels in ieder spel anders zijn, is geen spel hetzelfde en is de herspeelbaarheid van Juicy Fruit hoog.

Twee, drie of vier, het maakt weinig uit

Je speelt Juicy Fruit met 2 tot en met 4 spelers, een potje duurt afhankelijk van het aantal spelers zo’n half uur tot drie kwartier en het spel is geschikt vanaf 10 jaar. Het spel is nagenoeg even goed met 2, 3 als 4 spelers te spelen. Wel wordt het spel uitdagender naarmate er meer spelers meedoen. Niet alleen omdat er meer concurrentie is, maar ook omdat je nog scherper moet letten op welke ondernemingen je wanneer moet kopen. Juicy Fruit is echt een familiespel voor jong en oud. Ook is het geschikt voor zowel casual als meer ervaren spelers. Het is soms echt goed nadenken en plannen hoe je het meeste voordeel kunt behalen. Al denk ik wel dat de meeste echt ervaren spelers snel het gebrek aan meer diepgang zullen missen. Maar als ervaren speler een potje meedoen met de rest van de familie is nog geen garantie op de winst, je zult jezelf echt moeten bewijzen.

Juicy Fruit is een familievriendelijk tegelschuifspel. Door zo efficiënt mogelijk je tegels over het bord te verplaatsen probeer je fruit te verzamelen waarmee je meer ruimte op je bord koopt voor nog meer fruit óf om ondernemingen te kopen die je bepaalde voordelen geven. Het spel ziet er erg aantrekkelijk en vriendelijk uit en de regels zijn heel snel uitgelegd. Ondanks de eenvoud van de spelregels, vraagt het toch wat van je ruimtelijk inzicht en planningsvermogen om het meeste voordeel uit het spel te halen. Je bent constant de afweging aan het maken tussen nog meer fruit verzamelen en het moment waarop je waardevolle ondernemingen voor de andere spelers wegkoopt. Wat weer ten kostte gaat van de hoeveelheid fruit wat je kunt verzamelen. De beurten gaan over het algemeen lekker vlot, dus je bent nooit lang aan het wachten voordat je weer in actie mag komen. Alleen doordat iedereen vooral met zijn of haar eigen bord bezig is, is de interactie tussen spelers niet zo groot en dat maakt het voor mij wel minder gezellig. Voor echt ervaren spelers biedt Juicy Fruit wellicht te weinig diepgang en strategische mogelijkheden om te blijven boeien. Maar ben je op zoek naar een spel voor de hele familie dat snel te leren en te spelen is, er erg smaakvol uitziet en houd je wel van schuiven en verzamelen? Haal dan zeker Juicy Fruit in huis!

• Erg geschikt voor twee spelers
  • Spel ziet er erg aantrekkelijk uit
  • Geluk speelt kleine rol