Kheops Review

Als ik zeg Egypte dan zeg jij waarschijnlijk piramides. Ik ben zelf nooit in Egypte geweest maar deze kolossale bouwwerken lijken me zeer indrukwekkend. Het is dan ook niet voor niets dat de Piramide van Cheops een van de zeven wereldwonderen is. In Kheops ga jij samen met je rivaal de uitdaging aan om dit wereldwonder zelf te bouwen, inclusief grafkamers en mummies! Is Kheops een indrukwekkend wonderspel van formaat of is dit spel vervloekt en hoort het diep weggestopt in een afgesloten sarcofaag? Je leest het in deze Kheops review.

Zelfingenomen en incompetent

Het verhaal van Kheops luidt als volgt: “Farao heeft zijn twee beste architecten ontboden, en hen bevolen de meest indrukwekkende graftombe ooit te bouwen. Jij bent één van deze architecten, dus meteen aan de slag met massa’s arbeiders, een fanatieke priester, en zelfs een in te zetten mummie! Deze monumentale taak vereist bezinning, strategie, een beetje geluk, en soms een meedogenloze houding. Wanneer de kolossale piramide voltooid is, wil je dat Farao jóu met zijn dankbaarheid overlaadt… en niet je zelfingenomen en incompetente rivaal!”

Driehoeken

Het spelmateriaal van Kheops bestaat uit een rand die je als een puzzelstuk in elkaar klikt, binnen deze rand bouw je de piramide met driehoekige tegels. Daarnaast heeft iedere speler houten figuurtjes om te plaatsen. Het opzetten is lekker snel gebeurd, met 5 minuten ben je aan het spelen.

kheops spelmateriaal

Gangen en kamers

Het doel van Kheops is om de meeste punten te scoren. De punten worden pas na afloop van het spel geteld, dus het blijft tot het eind spannend wie de winnaar is.

In Kheops bouw je dus samen met je tegenspeler een piramide. Dit doe je door om de beurt een werker te plaatsen en een tegel aan te leggen. De tegels bestaan uit gangen of kamers. Je scoort punten door de meeste werkers in een aaneengesloten gangenstelsel te hebben. Sommige (combinatie van) kamers zijn extra punten waard. De meeste tegels geven je een bepaalde actie wanneer je er een werker op plaatst. Je kunt bijvoorbeeld een tegel draaien waardoor een bepaalde gang langer of juist korter wordt. Ook kun je werkers verplaatsen of omwisselen waardoor jij de meerderheid in een gangenstelsel krijgt. De spelregels en puntentelling aan het einde zijn niet moeilijk maar je moet er de eerste paar potjes even inkomen om ze te onthouden. Na 10 minuutjes lezen ben je aan het spelen.

Kapot analyseren

Ik hou erg van tactische spellen waar geluk (bijna) geen rol speelt. Hierdoor heb je de winst of verlies bijna helemaal zelf in handen en voelt het echt als een prestatie als je wint. Tactiek is waar het helemaal om draait in Kheops, maar toch weet dit spel mij niet echt te pakken. Dit ligt niet aan Kheops maar aan mijn persoonlijke voorkeur, daarover verderop meer. Het spelmechaniek van Kheops zit goed in elkaar, de balans tussen de spelers is goed, door de variabele opzet is elk spel anders en je hebt voldoende strategische keuzes om te maken.

Ik speel tactische spellen door middel van analyse en deductie. Dat houdt in dat ik voor mezelf alle mogelijke acties die ik kan doen in kaart breng. Ik bedenk mij wat de tegenstander hier op zou kunnen doen en wat mijn volgende zet dan zou zijn. Dit gaat net zolang door tot ik de beste actie overhoud. Oftewel ik analyseer het spel helemaal kapot, wat resulteert in een geërgerde medespeler omdat ik een kwartier over 1 zet doe. En dat snap ik volkomen, op die manier is een spelletje spelen voor niemand leuk.

Kheops heeft in het begin van het spel zoveel verschillende mogelijkheden dat het voor mij niet te doen is om het complete plaatje te overzien. Hierdoor kan ik geen goed doordachte beslissing nemen en is het resultaat dat ik daarom maar iets doe. Dat haalt voor mij de lol uit het spel, ik moet gewoon niet téveel keuzes hebben. Dan speel ik liever een potje Carcassonne.

Het kan heel goed zijn dat jij het grotere plaatje prima kan overzien of helemaal niet op die manier speelt. In dat geval is wat ik beschrijf ook helemaal geen probleem en staat het jouw spelplezier niet in de weg.

kheops tegels

Je hoeft niet te winnen, zolang de ander maar verliest

Kheops is een erg tactisch spel waarbij geluk een kleine rol speelt. Je hebt heel veel mogelijkheden om je te (her)positioneren op het bord, je tegenstander dwars te zitten en je punten veilig te stellen. Eigenlijk is je doel niet om de meeste punten te scoren, maar om je medespeler minder punten te laten scoren dan jij. Hierdoor is de interactie met je medespeler erg groot en elkaar hinderen een must.

Schaken

Kheops speel je uitsluitend met z’n tweeën en is bedoeld voor mensen die graag serieus en tactisch spelen. De vergelijking met schaken gaat niet helemaal op, maar door het tactische spel en het (ver)plaatsen van stukken hebben beide spellen raakvlakken.

Zoek je een spel voor twee spelers en ga je prat op tactiek. Dan is Kheops echt iets voor jou. Het spel is zo opgezet en de spelregels zijn niet moeilijk. Door het slim plaatsen van je werkers en tegels is jouw doel om je tegenstander minder punten te laten scoren dan jij. Het Egyptische thema is leuk verwerkt in het spelmechaniek. De piramidevorm en de gangenstelsels dragen daar goed aan bij. Voor mij persoonlijk zijn er in het spel te veel tactische mogelijkheden, maar dat hoeft jou er helemaal niet van te weerhouden om Kheops een erg leuk spel te vinden.

Kheops speleigenschappen

• Veel tactiek
  • Weinig geluk