Machi Koro Review

In Machi Koro ben je burgemeester van een Japanse stad en je wilt deze laten uitgroeien tot één van de meest aantrekkelijke steden in de regio. In dit kaartspel van White Goblin Games hoef je niet te schudden en liggen alle kaarten open op tafel. Benieuwd of deze city builder de moeite waard is? Lees dan snel verder in deze Machi Koro review!

Gefeliciteerd, je bent gekozen tot burgemeester van de stad. Je kunt direct aan de slag, want de inwoners hebben een flink wensenlijstje: een pretpark, een paar kaasfabrieken en zelfs een TV-station. Dat is een flinke klus gezien het feit, dat je stad nu nog uit slechts een graanveld, een bakkerij en een dobbelsteen bestaat.

Met een beetje geld en je dobbelsteen ga je aan de slag om van Machi Koro de grootste stad in de regio te maken. Geld verdien je door bezienswaardigheden en gebouwen te bouwen. Maar ook door je medespelers wat geld afhandig te maken. Zorg er alleen wel voor, dat ze dat ook niet bij jou doen.

Made in Japan

Als de naam van het spel, Machi Koro, het al niet verraadde dan zie je wel aan het artwork dat dit spel een Japanse oorsprong heeft. De doos wordt gesierd door verschillende gebouwen met op de achtergrond twee bergen met sneeuwtoppen, met een beetje fantasie herken je hier gelijk Mount Fuji in. De illustraties zijn erg cartoonesk en herkenbaar als Japans, zonder dat het overdreven Manga wordt. Het spel heeft hierdoor een vrolijke en vriendelijke uitstraling.

Machi Koro bestaat uit 108 kaarten, 54 munten en 2 dobbelstenen. Je hoeft in dit spel alleen maar de kaarten gesorteerd op tafel te leggen, munten er naast en iedere speler 6 startkaarten te geven en je kunt direct beginnen met spelen. Je hoeft dus niets te schudden en spelers nemen geen kaarten op hand, al het spelmateriaal ligt open op tafel. Het opzetten is dan ook binnen 5 minuten gedaan.

machi koro spelmateriaal

Wie als eerste 4 bezienswaardigheden heeft gebouwd

Het doel van Machi Koro is om als eerste je vier bezienswaardigheden te hebben gebouwd. Iedere speler begint het spel met vier onafgebouwde bezienswaardigheden. Door munten te betalen kun je deze één voor één afbouwen en ontvang je de bijbehorende voordelen. Daarnaast start je met twee gebouwen die je geld opleveren wanneer de worp van de dobbelstenen overeenkomt met het getal van het gebouw. Zodra iemand zijn of haar vierde bezienswaardigheid heeft gebouwd is het spel direct afgelopen en wint deze speler het spel.

Het spelprincipe heeft overeenkomsten met bijvoorbeeld Catan, je gooit de dobbelstenen, heb je kaarten/gebouwen die overeenkomen met het aantal ogen van je worp dan ontvang je munten, met deze munten koop je nieuwe gebouwen waardoor de kans wordt vergroot dat je na een worp meer inkomsten krijgt. Je investeert je winst dus om de volgende beurt nog meer winst te kunnen maken net zolang totdat je al je bezienswaardigheden hebt gekocht.

Een beurt bestaat uit drie stappen:

1. De dobbelstenen gooien
  2. De effecten van kaarten afhandelen
  3. Eén gebouw kopen (als je dat wilt)

In het begin van het spel mag je met één dobbelsteen werpen, het resultaat van je worp kan dus nooit hoger zijn dan zes. Om met twee dobbelstenen te mogen werpen moet je eerst een specifieke kaart kopen (treinstation). De inkomsten die je krijgt van gebouwen met getallen hoger dan zes zijn hoger, dus het kan slim zijn om in deze gebouwen te investeren. Echter leveren ze alleen maar wat op, op het moment dat er met twee dobbelstenen geworpen wordt, iets om rekening mee te houden.

Er zijn vier type gebouwen in verschillende kleuren.

• Blauw: Ontvang inkomen van de bank ongeacht wiens beurt het is
  • Groen: Ontvang inkomen van de bank als het jouw beurt is
  • Rood: Ontvang munten van de speler die de dobbelstenen heeft gegooid
  • Paars: Ontvang inkomen van alle andere spelers als het jouw beurt is

Bij het kopen van gebouwen moet je naast de waarde die er op staat ook goed op de kleur letten. Blauwe kaarten zijn interessant omdat je altijd munten krijgt op het moment dat het bijbehorende getal wordt gegooid. Terwijl bij groene kaarten je alleen munten krijgt als jij de dobbelstenen werpt, maar vaak zijn de inkomsten dan wel hoger. Bij rode en paarse kaarten krijg je dus geen munten uit de algemene voorraad maar moeten spelers jou met hun eigen munten betalen (als ze die hebben).

De spelregels van Machi Koro zijn erg eenvoudig en passen op twee A4’tjes. Er zijn relatief gezien ook maar heel weinig regels. De teksten en symbolen op de kaarten laten het spel eigenlijk voor zich spreken. Na 10 minuten lezen begon ik aan mijn eerste potje.

Kans berekenen

Machi Koro draait helemaal om statistiek, geluk en tactiek. Waarbij statistiek ook gelijk je tactiek bepaalt. Zolang je het spel met één dobbelsteen speelt, weet je dat de kans altijd even groot is dat je een getal tussen 1 en 6 gooit. Dit verandert wanneer je met twee dobbelstenen gooit. Je kunt dan nooit meer een 1 gooien, de kans op 2 of 12 is 1 op 36, terwijl de kans op 6, 7 en 8 nu 1 op 6 is (volg je me nog?!). Ook weet je dat je bij blauwe kaarten altijd inkomsten krijgt en bij groene kaarten alleen als jij aan de beurt bent, speel je met vier spelers dan ben je vaker niet dan wel aan de beurt, dus dan is het slimmer om in blauwe kaarten te investeren. Als je eenmaal de statistische kansen in dit spel weet, dan weet je wat de beste tactiek is met de grootste kans op de meeste inkomsten. Weten de andere spelers dit ook, dan houdt iedereen dezelfde tactiek aan. Maar hier komt ook gelijk het geluk om de hoek kijken. Uiteindelijk moeten de dobbelstenen nog wel gunstig rollen voor je. In de praktijk is het bij mij voorgekomen dat er tijdens het hele spel überhaupt geen 8 werd gegooid, terwijl statistisch gezien de kans op een 8 groot is. Ook heb je niet altijd genoeg munten om de (op papier) beste strategie aan te houden en word je gedwongen om andere keuzes te maken. Dit maakt Machi Koro gelijk erg verrassend en uitdagend, geen enkele uitkomst staat vast en geen spel zal hetzelfde zijn. Al blijf je wel met bepaalde strategieën de grootste kans houden om te winnen.

Ze moeten gunstig rollen

Zoals ik hiervoor schreef is tactiek erg belangrijk in Machi Koro, je moet goed nadenken over in welke gebouwen je gaat investeren. Want er zijn maar een beperkt aantal gebouwen van elke soort en op is op. Ook moet je goed plannen wanneer je investeert in je bezienswaardigheden, want deze kosten veel munten. Wat je aan je bezienswaardigheid uitgeeft kan je ook investeren in extra gebouwen om nog meer winst te maken, maar wacht je te lang dan zijn je medespelers je voor. Uiteindelijk gaat het niet om wie de meeste gebouwen of inkomsten heeft, maar om wie als eerste al zijn bezienswaardigheden heeft gebouwd.

Daarnaast speelt geluk ook een grote rol. Je kunt alleen maar winnen als de dobbelstenen gunstig vallen voor je. Ook de mate van interactie is vrij hoog. Je speelt voornamelijk je eigen spel, je bouwt zelf je eigen stad. Maar door kaarten voor een andere speler weg te kopen en de effecten van sommige kaarten, kun je elkaar wel goed dwars zitten, zeker als je medespeler al zijn munten aan jou mag overdragen. Uiteindelijk speel je Machi Koro echt tegen elkaar.

Voor de hele familie

Je speelt Machi Koro met 2 tot 4 spelers. Het spel is prima met z’n tweeën te spelen, maar het leukste is met 4. Hoe meer tegenstanders, hoe uitdagender het spel wordt. Mede omdat je dan eerder door de voorraad van gebouwen heen raakt. Een potje duurt ongeveer een half uur en Machi Koro is geschikt vanaf 7 jaar.

Machi Koro in een notendop: je werpt dobbelstenen, de gebouwen in de stad genereren inkomsten, met de inkomsten koop je nieuwe gebouwen voor nog meer inkomsten, herhaal. Ondanks deze zeer kort-door-de-bocht-samenvatting is Machi Koro echt een leuk spel voor de hele familie. Het spel ziet er vriendelijk uit, de spelregels zijn erg eenvoudig, het is snel opgezet, nieuwe spelers heb je het zo uitgelegd en een potje duurt niet te lang. Ondanks dat het spel voor een groot deel op geluk leunt, zitten er voldoende tactische mogelijkheden in om het niet helemaal van willekeur af te laten hangen. Heb je Machi Koro op een gegeven moment helemaal suf gespeeld, dan zijn er twee uitbreidingen beschikbaar om meer variatie in het spel te brengen.

Naast het basisspel van Machi Koro is er ook Machi Koro Legacy. Deze variant bevat (een aangepaste versie van) het basisspel met extra spelelementen voor nog meer variatie. In deze Legacy-variant doorloop je het spel aan de hand van 10 verschillende scenario’s. Overweeg je Machi Koro te kopen dan kan Machi Koro Legacy ook een goede keuze zijn.

machi koro speleigenschappen

• Snel opgezet
  • Ook geschikt voor twee spelers