Mandala Review

De mandala is het symbool van een oud, religieus ritueel. Met gekleurd zand wordt er een symbolische kaart van de wereld gemaakt. Vervolgens wordt het patroon ceremonieel vernietigd en wordt het zand teruggegeven aan de rivier, als een zichzelf herhalende cyclus van leven, dood en wedergeboorte. Bevind je je met dit tactisch kaartspel van 999 Games in de zevende hemel of heeft dit spel elk contact met de realiteit verloren? Je leest het in deze Mandala review.

Bouw en vernietig

Mandala heeft geen verhaal maar gebruikt het bouwen van een zandmandala als thema voor het spel. Aan de hand van gekleurde kaarten bouw je (figuurlijk) samen met je medespeler jullie eigen mandala’s. Zodra een mandala is voltooid vernietig je deze om vervolgens weer helemaal opnieuw te beginnen. In die zin is het thema leuk verwerkt in het spel.

Speelmat

Het eerste dat opvalt aan Mandala is de bijgeleverde speelmat. De speelmat is vormgegeven als twee grote zandmandala’s naast elkaar met duidelijk aangegeven waar je de gespeelde kaarten dient neer te leggen. Je kunt het spel ook prima zonder de speelmat spelen, maar het maakt het spel wel overzichtelijker. Naast het functionele ziet het er ook gewoon leuk uit om je kaarten op een mooi vormgegeven mat te spelen. Een leuk extraatje dat ik wel bij meer kaartspellen zou willen zien.

Mandala speelmat

Goed schudden en spelen maar

Een speelmat en 110 kaarten, daaruit bestaat Mandala. Het opzetten is daarom zo gedaan, mat neerleggen, kaarten schudden, delen en spelen maar! Je moet alleen wat moeite doen om alle kaarten goed geschud te krijgen.

Gekleurde zandkaarten verzamelen

Het doel van Mandala is om de meeste punten te scoren. Punten scoor je door het verzamelen van de gekleurde zandkaarten. De waarde van de zandkaarten hangt af van het moment dat je een bepaalde kleur bemachtigd. De eerste kleur die je krijgt is één punt waard per verzamelde kaart, de tweede kleur twee punten etc. etc. De laatste kleur die je bemachtigt is zes punten waard. Omdat de spelers nooit dezelfde kleur kaarten op hetzelfde moment krijgen heeft iedere kleur een andere waarde voor elke speler.

Samen met je medespeler bouw je twee gezamenlijke mandala’s op. Dit doe je door om de beurt uit je hand kaarten aan te leggen. Je kunt een kaart op de ‘berg’ leggen of een of meerdere kaarten aan jouw zijde van de mandala op het ‘veld’. De kaarten op de berg leveren punten op terwijl de hoeveelheid kaarten in het veld bepalen welke speler als eerste kaarten uit de berg mag kiezen. Op het moment dat er in een mandala zes verschillende kleuren liggen worden de kaarten beurtelings verdeeld onder de spelers. De speler met de meest kaarten in het veld aan zijn kant van de mandala mag hierbij als eerste alle kaarten uit een kleur kiezen. Zodra een speler alle zes de verschillende kleuren heeft verzameld stopt het spel en worden de punten geteld.

Ik begrijp het helemaal als je na het lezen van bovenstaande tekst nog geen goed beeld hebt hoe je Mandala speelt. De spelregels zijn niet moeilijk, maar laten zich slecht vatten in een paar regels tekst. Wil je weten hoe dit allemaal precies zit, lees dan de volledige spelregels of bekijk de video met speluitleg. De spelregels bestaan uit zo’n drie A4’tjes en na zo’n 15 minuten lezen begon ik aan mijn eerste potje.

Alles in balans

Je speelt Mandala uitsluitend met twee spelers en is vooral een tactisch spel. Je moet echt goed vooruit denken over welke kaart(en) je speelt en waar je ze aanlegt. Je probeert zoveel mogelijk kaarten te verzamelen die voor jou veel punten waar zijn terwijl je tegelijkertijd probeert te voorkomen dat je medespeler kaarten verzameld die voor hem veel waar zijn. Het is hierdoor lastig een allesbepalende tactiek te bedenken en dat maakt het spel ook zo leuk en uitdagend. De mate van interactie met je medespeler is erg hoog, bijna alle acties die je uitvoert zijn van directe invloed op je medespeler. Geluk speelt een beperkte rol en zit hem vooral in de juiste kaarten op het juiste moment trekken. Alle keren dat ik Mandala heb gespeeld lagen de eindscores vrij dicht bij elkaar dus met de balans tussen de spelers zit het goed. Een potje duurt ongeveer 20 minuten en is dus ideaal voor even een spelletje tussendoor.

Mandala is tactisch kaartspel met meer diepgang dan je zou verwachten. Bevind je je in de zevende hemel? Nee dat zeker niet, maar vermakelijk is Mandala zeker. Het is een uitdaging om met een goede tactiek te komen om je tegenstander te verslaan. Je moet er niet alleen voor zorgen dat jij de kaarten verzameld die veel punten waard zijn, je moet er tegelijkertijd voor zorgen dat je tegenstander dit niet doet. Leuk en handig is de speelmat waar je de kaarten overzichtelijk op kunt spelen. Door de eenvoudige regels en beperkte speeltijd is Mandala een toegankelijk kaartspel voor twee spelers dat voldoende uitdaging biedt om wel een tijdje leuk te blijven. Je speelt Mandala niet uren of dagen achter elkaar, maar gewoon af en toe een spelletje omdat je een snel maar toch uitdagend spel voor twee spelers wil doen.

mandala speleigenschappen

• Uitdagend
  • Handige speelmat