Monopoly Deal Review

Monopoly is een van de bekendste en best verkochte bordspellen ter wereld. Het spel is in 1935 voor het eerst uitgegeven. Inmiddels zijn er vele versies en specials van Monopoly op de markt gebracht waaronder dit spel; Monopoly Deal. Dit snelle kaartspel draait om wie het eerst drie straatjes verzameld heeft. Omdat het spel alle kanten uit kan gaan ben je niet snel uitgekeken. Wil jij meer te weten komen over dit leuke spel, lees dan snel verder in mijn Monopoly Deal review!

Herkenbaar

Monopoly Deal heeft veel elementen die terugkomen in het originele Monopoly-spel, maar het gaat een stuk sneller, dus je hebt geen last van de ellenlange frustratie die het originele spel met zich meebrengt. Het spel heeft een hoge geluksfactor, maar is desalniettemin een erg leuk spel om even tussendoor te spelen.

Monopoly Deal bestaat uit verschillende speelkaarten. Op deze kaarten komen de originele Monopoly kenmerken terug. In de speelkaarten zitten kaarten om een straat te maken, geldkaarten, veel verschillende actiekaarten etc. Daarbij is elke kaart geld waard (een hele kleine uitzondering daar gelaten)..

Simpel en snel

Monopoly deal kan je eigenlijk al spelen zonder de gebruiksaanwijzing. Dit met dank aan de uitleg die op de kaarten zelf staat. Daarbij zitten er in het spel kaartjes waarop de belangrijkste regels genoemd staan. In de gebruiksaanwijzing staat dat zodra je start met het spel, alles duidelijk wordt. Daar is niets aan gelogen! Je kan dus echt snel beginnen met spelen.

De speler die als eerste drie straatjes heeft verzameld heeft het spel gewonnen. Dit gaat over het algemeen heel snel, een spelletje duurt tussen de 15 en 25 minuten.

monopoly deal spelmateriaal

Geld sparen, een straat bouwen of een actiekaart spelen

Iedere speler start met vijf kaarten in de hand. Je start een ronde door twee kaarten te pakken. Vervolgens mag je van deze kaarten er maximaal drie spelen. Je hoeft ze dus niet te spelen. Op deze manier kan je kaarten achterhouden waarvan je liever niet wil dat je medespelers ze kunnen zien op dat moment. Je kunt vervolgens drie acties uitvoeren met de kaarten; kaarten neerleggen om een straatje te maken, je eigen bank spekken of een actiekaart spelen.

Het lot van je medespeler in jouw handen

In dit spel is heb je veel contact met je medespelers. De actiekaarten die je speelt hebben hier natuurlijk betrekking op. Als je een actiekaart speelt, kan je vaak kiezen welke medespeler je wilt ‘pesten’. Je kan van je medespeler bijvoorbeeld in 1x van een complete straat afpakken, maar je kan hem ook rente laten betalen over jouw huizen. Als de speler geen geld meer in zijn eigen bank heeft zitten, moet hij met (delen van) straten betalen om de schuld in te lossen. Hierdoor kan iemand van een bijna winnaar, ineens een dikke verliezer worden. Er is een kans dat je een ‘nee-kaart’ hebt getrokken en op tafel hebt gelegd. Dit is de enige mogelijkheid om een medespeler zijn actiekaart teniet te doen.

Samenvattend

Dit spel neem ik vanaf nu zeker mee op reis! Het is een leuk en vlot spel wat je snel kan uitleggen aan anderen en altijd even tussendoor kan spelen. Het spel verveelt niet snel omdat je veel meer actiekaarten hebt dan in een potje aan bod komen, dus je raakt niet snel uitgespeeld. Wel moet je houden van een spel waarbij je niet tactisch hoeft na te denken, het hangt namelijk wel behoorlijk van geluk af. Als je niet zo bent te spreken over de lange speeltijd van het originele Monopoly spel en de frustratie die lang kan aanhouden, raad ik zeker aan om dit spel eens te gaan spelen.

monopoly deal speleigenschappen

• Snel
  • Verveelt niet door de verschillende actiekaarten