Polis Review

Het oude Griekenland was verdeeld over een groot aantal poleis, stadstaten die over een klein deel van het Europese schiereiland heersten. Deze stadstaten hadden een wispelturige relatie met elkaar. Het ene jaar handelden ze met elkaar en waren ze bondgenoten, het volgende jaar vochten ze elkaar de tent uit. Nu is het aan jou om het leiderschap op je te nemen en er voor te zorgen dat jouw stadstaat de beste wordt! Hoe dat zit, lees je in deze Polis review.

In de Polis

Polis is een city-building game voor 3-5 spelers. Jij krijgt de leiding over je eigen stadstaat. Iedere stadstaat heeft zijn eigen specialiteit. De stadstaat Sparta is bijvoorbeeld beter in oorlogsvoering, terwijl Rhodos weer beter is in handelen. Vervolgens ga je proberen gebouwen in je stad te bouwen en belangrijke personen in je stad op te nemen. Uiteindelijk wil je door jouw combinatie van personen en gebouwen de meeste punten in de wacht slepen om te laten zien dat jouw stadstaat de beste is van iedereen.

In de hand

De kern van Polis zijn vier verschillende aspecten. Deze aspecten zijn verdeeld over een viertal stapels kaarten. Je begint het spel met een kaart en in de loop van het spel trek je meer kaarten bij. De kaarten die je trekt vormen samen je hand. Met deze handkaarten zijn twee acties te ondernemen. Allereerst moet je iedere beurt tenminste één handkaart veilen. De andere spelers bieden om de beurt geld voor de kaart die jij aanbiedt. Uiteindelijk wordt de kaart verkocht aan de speler die het meeste heeft geboden. Het verkregen geld gaat naar jou. En dat is maar goed ook, want jij kan dat geld gebruiken om handkaarten te kopen, zodat je die in je stad kan plaatsen. Kaarten die in jouw stad liggen leveren allerhande bonussen op. Zo zorgen ze voor een inkomen dat je iedere beurt krijgt of verbeteren ze je handelspositie.

polis spelmateriaal

Handel en rivaliteit

Na het trekken van kaarten, de veiling en het spelen van kaarten kom je in het tweede deel van een beurt. In dit deel ga je met een van de spelers handelen. Dit levert beide handelspartners geld op. Daarnaast mag jij in je beurt je handelspartner niet aanvallen. Vervolgens mag je, mits je genoeg aanvalskracht heb, een andere speler aanvallen. Dit zorgt ervoor dat je een kaart moet opofferen, maar ook die stad kan plunderen en een van zijn gebouwen/personen mag vernietigen. Dit is echter een dubbelzijdig zwaard, want weliswaar verdwijnt enerzijds een gebouw uit zijn stad en levert het geen bonussen meer op. Anderzijds worden alle vernietigde gebouwen en gedode personen onderdeel van de geschiedenis van een stad. En hoe rijker de geschiedenis van een stadstaat, hoe meer punten dit kan opleveren aan het einde van het spel. Gelukkig kan je bepaalde gebouwen of personen die je echt niet wilt verliezen beschermen, maar dit kost wel wat.

De Romeinse invasie

Het spel eindigt met een invasie van de Romeinen. Ieder van de vier stapels heeft een ‘einde-spel’ kaart. Deze kaart is verstopt in een van de vier onderste kaarten van de stapel. Op het moment dat er twee van deze einde spel kaarten getrokken zijn komt het spel ten einde. Op dat moment worden de punten geteld en wordt er bepaald welke stadstaat zijn rivalen heeft weten te overtreffen. Wil je meer weten? Lees dan de volledige spelregels van Polis.

Polis speelkaarten

Ervaringen uit de Academie

Wat erg aanspreekt aan Polis is de onderlinge interactie tussen spelers. Naast de nodige tactiek die komt kijken bij het handelen en het aanvallen wordt je ook gedwongen om een van je kaarten te veilen. Dit is een zeer interessant element, want de kaart wordt blind geveild. Dat wil zeggen dat de andere spelers niet weten welke kaart ze aan het kopen zijn. Hierdoor kunnen hier de nodige mindgames ontstaan, zeker omdat jij in staat bent om de kaart zelf te kopen als de prijs laag genoeg blijft. Het veilen is ook erg belangrijk als inkomstenbron. Handkaarten spelen is erg duur en de inkomsten iedere beurt zijn niet heel erg hoog. Het is daardoor erg belangrijk om via het veilen van handkaarten wat extra inkomsten te krijgen.

Iets wat ik tijdens het spelen vaak onderschat heb is het belang van aanvallen. Een aanval zorgt ook voor wat inkomsten, maar belangrijker, het zorgt ervoor dat je een kaart van een medespeler kunt vernietigen. Er zijn namelijk enkele bonussen die uit de hand kunnen lopen als ze lang op het veld liggen. Het kwijtraken van een gebouw is gelukkig niet het einde, want het wordt onderdeel van de geschiedenis van je stadstaat. Deze geschiedenis is aan het einde van het spel punten waard. En de punten van de geschiedenis kunnen heel hard oplopen. Onderschat een speler met een grote geschiedenis niet, ook al staat die ver achter in de puntentelling.

Wat wel een groot probleem is van Polis is de complexiteit der regels. Houd er rekening mee dat je de eerste keer spelen een half uur tot uur extra kwijt bent voor de uitleg en het doornemen van de spelregels. Het is ook niet heel makkelijk voor nieuwe spelers om mee te draaien met het spel. Een ander probleem is dat structuur van de rondes. Deze structuur zorgt ervoor dat wel alle stappen doorlopen worden, maar maakt het ook redelijk statisch allemaal. Dit is vaker bij spellen, maar bij Polis valt het op doordat je 7 stappen hebt per beurt. Al die stappen afwerken laat het spel een stuk statischer lijken, zeker omdat je niet heel veel keuzevrijheid hebt binnen de verschillende stappen.

Polis is een leuk uitdagend spel dat een echte aanrader is voor mensen die gek zijn op (Griekse) geschiedenis. Je wordt echt meegenomen in de rivaliteit tussen de verschillende poleis. Dit is erg goed uitgewerkt. De strategische diepgang en interactie tussen de spelers maakt dit een ideaal bordspel voor vriendengroepen die hun onderlinge kracht op een ‘vriendschappelijke’ manier willen testen. Houd er wel rekening mee dat je de nodige tijd en energie moet steken in nieuwe spelers.

Speleigenschappen Polis

• Strategisch uitdagend
  • Veel interactie tussen spelers
  • Heerlijk historisch verantwoord

• Complexiteit is lastig voor nieuwe spelers
  • Statische beurten
7

Lucas is al lange tijd een gamer, maar door de jaren is zijn liefde voor computer games voor een groot deel verschoven naar spellen voor op tafel. Het is hem vooral te doen om de gezelligheid, tenminste, zolang hij niet verliest. Sinds 2019 is hij ook spellen gaan reviewen en daar wil hij nog in groeien. Feedback is daarom welkom! Evenals leuke spellen om uit te proberen!