Hellapagos Review

Je bent met je familie (of je beste vrienden) op cruise op de volle zee. Plotseling raakt het schip een rots voor de kust van een onbewoond eiland. Er is een enorm gat in de romp geslagen en je moet het schip verlaten voordat deze zinkt. Gelukkig kunnen jullie naar het eiland zwemmen, maar daar blijkt niet genoeg voedsel te zijn voor iedereen. Hoe zorg jij ervoor dat je overleeft en wie van je familie of vrienden laat je aan zijn lot over (*kuch*schoonmoeder*kuch*)? Dat is het spelconcept van Hellapagos van 999 Games. Hoe leuk (of verschrikkelijk) dat is lees je in deze Hellapagos review.

Na schipbreuk te hebben geleden, bevindt de bemanning waar je deel van uitmaakt zich op een onbewoond eiland. De omgeving lijkt op het eerste gezicht een paradijs, maar er leven blijkt al snel lastig te zijn. Water en voedsel zijn schaars. Het is twijfelachtig of iedereen dit dieet kan volhouden. Er is maar één oplossing: bouw samen een groot vlot. Maar verspil geen tijd, want de wolken aan de horizon doen vermoeden dat er een gevaarlijke orkaan in aantocht is! Aan het einde van het spel winnen de spelers die het eiland op tijd verlaten (ervan uitgaande dat iemand zo lang kan overleven!).

Survival of the fittest

De naam Hellapagos is natuurlijk een samenvoeging van ‘Hel’ en ‘Galapagos’, wat dat betreft een leuke woordspeling. Het spel speelt zich dus af op een onbewoond eiland ergens in de stille oceaan. Je kunt zien dat er veel aandacht is besteed om het hele spel een grote ‘Expeditie Robinson-vibe’ te geven. Het speelbord bestaat uit een illustratie van het strand waar de overlevenden druk bezig zijn met verzamelen en bouwen. Sowieso is er in het spel veel aandacht besteed aan details waardoor de spelbeleving hoog is. Het artwork is erg leuk gedaan, zo lijken de achterkant van de kaarten op houten kisten, is er een juten buidel en is de kaartenhouder in de vorm van de gestrande boot. Zelfs de binnenkant van de doos is voorzien van details die bij het thema past. Ook erg prettig, het spelmateriaal is van hout in plaats van plastic!

Hellapagos bestaat uit een speelbord, een juten buidel, 9 houten speelstukken en in totaal 161 kaarten. Het opzetten is vrij snel gedaan, je legt het speelbord op tafel, markeerstenen er op, ballen in de jutenzak, je sorteert de kaarten in verschillende stapels, schudt de benodigde stapels en deelt iedere speler een aantal kaarten. Al met al ben je met zo’n 10 minuten gereed om te spelen.

hellapagos spelmateriaal

In leven blijven en vlotten bouwen

Het doel van het spel is om levend het eiland te kunnen verlaten. Om het eiland te kunnen verlaten moet er voor iedere overlevende een vlot, water en voedsel zijn. Hoe minder overlevenden er zijn, hoe minder vlotten, water en voedsel er nodig is om (met de resterende spelers) het spel te kunnen winnen. Het spel is afgelopen zodra de overgebleven spelers het eiland kunnen verlaten of zodra er geen speler meer in leven is.

Het spel bestaat uit een aantal ronden. Binnen een ronde komt iedere speler, te beginnen met de startspeler, één keer aan de beurt. Tijdens elke fase van een ronde mogen de spelers overleggen, onderhandelen, manipuleren of elkaar bedreigen… zonder verplichting om zich aan hun woord te houden… Maar op eigen risico!

Iedere ronde bestaat uit 5 fases:

1. Startspelerwissel
  2. Toon de weerkaart
  3. Iedere speler voert één actie uit
  4. Controleer op overleving
  5. Controleer op einde van het spel

Op het speelbord wordt er bijgehouden hoeveel water, voedsel en vlotten er in totaal zijn. Er is geen individuele voorraad, alleen een gezamenlijke. Nadat iedere speler een actie heeft uitgevoerd moet er ten minste 1 voedsel en 1 water voor iedere levende speler zijn. Is dit het geval, dan gaat iedere speler door naar de volgende ronde. Zo niet, dan kunnen spelers hun kaarten gebruiken om de voedsel- of watervoorraad aan te vullen, als ze zo’n kaart in hun bezit hebben. Is er dan nog steeds onvoldoende water of voedsel, dan wordt er onderling gestemd over wie er wel en niet water of voedsel krijgen. Diegene zonder water of voedsel sterft en ligt uit het spel. Het is voor jou als speler dus van belang dat er voldoende water en voedsel in de algemene voorraad is óf dat je over kaarten beschikt die jou een voordeel geven ten opzichte van je medespelers.

Tijdens je beurt mag je één van vier acties uitvoeren:

1. Vis vangen
  2. Water verzamelen
  3. Hout verzamelen om het vlot te bouwen
  4. Een kaart pakken

Wanneer je vis vangt, trek je blind een bal uit de buidel, je kunt één, twee of drie vissen vangen. Hoeveel water je kunt verzamelen hangt af van de weerkaart van deze ronde, dit varieer tussen de 0 en 3. Je kunt altijd 1 hout verzamelen, wil je nog meer hout (tussen de 1 en 5 extra) verzamelen dan trek je net zoveel ballen als het gewenste aantal uit de buidel, zijn alle ballen wit dan heb dit aantal hout verzameld. Zit er een zwarte bal bij, dan ben je gebeten door een slang en ben je ziek geworden. Hierdoor heb je geen extra hout verzameld en de volgende beurt mag je geen actie uitvoeren. Kies je voor een kaart pakken dan pak je deze van de trekstapel. Iedere speler mag op elk moment in het spel zijn kaarten spelen of ruilen met andere spelers.

Je speelt het spel net zolang door totdat de overgebleven spelers het eiland kunnen verlaten of iedereen dood is. Trek je bij de weerkaarten de orkaankaart, dan is dat de laatste ronde van het spel en moet er aan het einde van de beurt noodgedwongen gestemd worden over wie wel en wie niet een plek bemachtigd op de beschikbare vlotten.

De spelregels van Hellapagos beslaan zo’n twaalf A4’tjes. Ondanks de relatief veel pagina’s, heeft het spel eenvoudige spelregels en spreekt het redelijk voor zich. Nadat je de regels een keer hebt doorgelezen kun je het spel makkelijk spelen aan de hand van de samenvatting op de laatste pagina van de spelregels. Na zo’n 15 minuten lezen begon ik aan het eerste potje.

Vrienden en familie

Hellapagos komt het beste tot zijn recht wanneer je speelt met goede vrienden of familie, hoe beter je je medespelers kent hoe interessanter het spel. Je speelt namelijk zoveel mogelijk samen om met zoveel mogelijk mensen het eiland te kunnen verlaten. Als je goed de taken verdeelt en een portie geluk hebt is dat mogelijk. Maar het is waarschijnlijker dat er vroeg of laat tekorten ontstaan waardoor het coöperatieve in een keer omslaat in het ieder voor zich. En op dat moment is het zeer waardevol om de juiste kaarten in bezit te hebben. Zo kun je extra voedsel of water (voor jezelf) hebben, maar ook middelen om jezelf te kunnen verdedigen wanneer jij weggestemd dreigt te worden. Wil je Hellapagos winnen dan zal je echt alles uit de kast moeten trekken om ten koste van je medespelers te overleven.

All(e)en voor één

Erg interessant aan dit spel vind ik de tweestrijd tussen het groeps- en eigenbelang. Je kunt tijdens je beurt kiezen om water, vis of hout te verzamelen. Al deze benodigdheden zijn voor de hele groep. Maar je kunt in plaats daarvan ook een kaart alleen voor jezelf trekken. Als iedere speler water, voedsel of hout verzamelt, is de kans het grootste dat zoveel mogelijk spelers overleven. En zolang er voldoende water en voedsel is, kan iedereen hier mee door blijven gaan. Net zolang tot er voldoende benodigdheden zijn om het eiland met zijn allen te verlaten. Maar op het moment dat er dus een tekort aan water of voedsel is, dan is het direct ieder voor zich. Op zulke momenten heb je gewoon een erg groot voordeel als je in het bezit bent van de juiste kaarten. Aan de andere kant ziet iedere speler wanneer jij een kaart voor jezelf trekt en dus niet voor het groepsbelang gaat. Dit maakt jou gelijk een bedreiging en potentieel doelwit voor de andere spelers. Dus tsja, wanneer stap jij af van het groepsbelang en probeer je je eigen hachje te redden?

Weerwolven van Hellapagos

In zekere zin lijkt het Hellapagos wel wat op De Weerwolven van Wakkerdam. Je speelt coöperatief, maar ook voor jezelf. En er blijven ook steeds minder spelers over in het spel. Een nadeel voor spelers die afvallen is, dat zij vervolgens niets meer kunnen doen behalve toekijken. Zeker als je er als eerste uitligt kan dit erg saai zijn. Gelukkig zit er in de spelregels een variant waardoor de afgevallen spelers mee blijven doen tijdens stemrondes en dus betrokken blijven bij het spel.

Zorg goed voor jezelf

De interactie in Hellapagos is super hoog, alles wat een speler doet heeft direct invloed op de andere spelers. Je bent constant aan het overleggen en manipuleren om maar te kunnen overleven. Daar hoort ook een flink portie bluffen bij, er zitten bijvoorbeeld ook wapens in het spel waarmee jij de macht hebt om iemand uit te schakelen. Heeft een speler het op jou gemunt, dan haalt hij het wel uit zijn hoofd om jou aan te vallen als hij denkt dat jij een wapen hebt. Het kan dus zeker geen kwaad om jouw positie mooier te doen laten lijken dan hij daadwerkelijk is. Geluk speelt daarentegen ook een grote rol. Je kunt als groep geluk hebben in het voorspoedig verzamelen van de juiste benodigdheden, en als individu dat je de juiste kaarten weet te bemachtigen. Doordat in ieder spel de kaarten verschillen, verloopt ieder spel weer anders en kun je Hellapagos eindeloos herspelen.

Hoe meer hoe beter

Hellapagos is bij uitstek een partyspel en je speelt het met 3 tot en met 12 spelers. Ondanks dat je het spel met drie spelers kunt spelen, vind ik zelf het spel pas leuk met minimaal vijf spelers. Sowieso, hoe meer spelers er meedoen, hoe leuker het spel is. Meer spelers betekent meer concurrentie en ook meer kaarten, dus meer variatie in het spel. Doordat de spelregels vrij eenvoudig zijn is het spel ook goed te spelen met kinderen vanaf 10 jaar. Een potje duurt ongeveer drie kwartier.

In dit partyspel is het overlevingsthema erg goed doorgevoerd en is er een interessant spanningsveld tussen het groeps- en je eigenbelang. Speel je direct voor jezelf dan zal de groep zich tegen je keren, maar speel je alleen voor de groep, dan verklein je je eigen kansen om te overleven. Hoe beter je je medespelers kent, hoe lastiger het (voor de meesten) wordt om ze te laten verhongeren. Daarom speel je Hellapagos het liefste met zoveel mogelijk van je beste vrienden of familie. De spelregels bevat een variant om het ook voor de afgevallen spelers nog leuk te houden. En voor nog meer spelvariatie zitten er twee mini-uitbreidingen ingesloten. Voor de echte strateeg leunt dit spel teveel op geluk, maar voor alle andere spelers is dit een erg leuk partyspel voor de hele familie. Hellapagos is echt samen overleven… totdat de honger toeslaat!

• Inclusief mini-uitbreidingen
  • Interessant spanningsveld tussen coöperatief en solo
  • Thema goed doorgevoerd