Santo Domingo Review

Ik heb een paar vragen over met wie jij spellen speelt. Ken jij hen goed? Weet je hoe zij denken? Kan jij inschatten welke kaart zij gaan spelen? Als het antwoord op de vragen ‘ja’ is, dan heb jij een groot voordeel in Santo Domingo van White Goblin Games. In dit geraffineerde handelsspel probeer jij de meeste overwinningspunten te scoren ten koste van je medespelers. Je leest er alles over in deze Santo Domingo review.

Santo Domingo, de oudste stad die door Europeanen in de nieuwe wereld is gebouwd, was één van de meest belangrijke handelsposten in de Caraïben in de 16e eeuw. In Santo Domingo worden waardevolle goederen geruild en verkocht. Alleen degene die op het juiste moment de juiste mensen en schepen ter beschikking heeft kan zich staande houden in deze riskante maar winstgevende handel. Pak je kans op succes!

Handel met kleuren

Het thema van Santo Domingo is handel met een koloniale achtergrond. De speelkaarten sluiten hier goed op aan met karakters als de kapitein en gouverneur, maar ook met schepen als het fregat en galjoen. Dit alles is vormgegeven in een stijl die direct doet denken aan een stripboek. Wat verder opvalt is het prominente gebruik van de primaire kleuren rood, blauw en geel. De kleuren maken direct duidelijk wat de link is tussen de kaarten en het speelbord.

Santo Domingo bestaat uit 60 kaarten, een set van 8 voor elke speler plus twee scorekaarten, een speelbord en 15 markeerstenen. Het spel zet je binnen 5 minuten op. Iedere speler krijgt een set kaarten en twee markeerstenen, speelbord met markeerstenen op tafel en spelen maar!

santo domingo spelmateriaal

Ruilen voor punten

Het doel van Santo Domingo is om de meeste overwinningspunten te scoren. Iedere speler heeft een eigen scorekaart om de punten op bij te houden, daarnaast heeft ook iedere speler een goederenkaart om het aantal goederen op bij te houden. Overwinningspunten kun je direct verdienen door het spelen van bepaalde kaarten of door je verzamelde goederen te ruilen. Zodra een speler aan het einde van een ronde 30 of meer overwinningspunten heeft stopt het spel. Er vindt dan nog een eindtelling plaats en de speler die hierna de meeste punten heeft wint het spel.

Iedere speler heeft een set van 8 unieke kaarten met een waarde van 1 tot en met 8. Iedere beurt spelen alle spelers tegelijkertijd een kaart, er is geen vaste beurtvolgorde. De gespeelde kaarten worden in volgorde van hoog naar laag afgehandeld. Dit betekent dat een kaart met de waarde 2 eerst wordt afgehandeld en daarna een kaart met waarde 5. Iedere kaart heeft een unieke eigenschap, waarbij rode kaarten betrekking hebben op overwinningspunten, blauwe kaarten op goederen en gele kaarten op de handelsverhouding. Kaart nummer 1, de kapitein, heeft bijvoorbeeld als eigenschap dat je tot maximaal 2 overwinningspunten vanuit het speelbord ontvangt. Dat zit als volgt.

Op het speelbord worden drie dingen bijgehouden

• Rood – Overwinningspunten
  • Blauw – Goederen
  • Geel – Handelsverhouding

Het speelbord is de gemeenschappelijke voorraad en deze wordt elke ronde met een X-aantal aangevuld. Speel je een kaart waarbij je punten/goederen van het speelbord krijgt, dan worden deze verdeeld onder alle spelers die daar recht op hebben. Het kan zo zijn dat, tegen de tijd dat jouw kaart afgehandeld wordt (omdat deze een hoger cijfer heeft), deze punten/goederen op zijn en je niets ontvangt. Speel je kaart 7, de handelaar, dan mag je je goederen ruilen tegen punten voor de op dat moment door het speelbord aangegeven wisselkoers. Gespeelde kaarten leg je op je aflegstapel, je hebt dus elke ronde minder kaarten om uit te kiezen. Speel je kaart 8, de bedelaar, dan mag je daarna alle kaarten weer op hand nemen. Om een goed beeld te krijgen van hoe je het spel in de praktijk speelt, bekijk de uitlegvideo hieronder.

De spelregels van Santo Domingo passen vier A4’tjes en zijn vrij eenvoudig. Na 10 minuten lezen begon ik aan mijn eerste spel.

Weet wat je medespelers gaan doen

De spelregels van Santo Domingo mogen dan vrij eenvoudig zijn, het spel is toch knap lastig om te winnen. Je moet namelijk constant inschatten welke kaarten je medespelers gaan spelen. Ook moet je rekening houden met de waarde van de kaart die je speelt en dus wanneer jouw kaart aan de beurt is om af te handelen. Een voorbeeld; met kaart 1, de kapitein, krijg je dus tot maximaal 2 punten vanuit het speelbord. Maar met kaart 2, de admiraal, krijg je tot maximaal 5 punten vanuit het speelbord. Alleen loop je de kans wanneer je kaart 2 speelt, je medespelers kaart 1 spelen en het speelbord al leeg gemaakt hebben. Ook kaart 7, de handelaar is een listige, als jij de enige bent die de kaart speelt heb je het meeste voordeel, dan mag je handelen in de verhouding die het bord aangeeft. Maar spelen er meer spelers de handelaar dan gaat het gele scoreblokje eerst een aantal stappen achteruit op het bord, en dus wordt de verhouding minder gunstig. Je bent dus telkens afwegingen aan het maken op basis van wat je medespelers zouden kunnen spelen om daar zelf het grootste voordeel uit te halen.

Voordeel hebben

Ben je goed in het inschatten van je medespelers, dan maak je een grote kans om Santo Domingo te winnen. Zoals hierboven beschreven heb je het grootste voordeel in het spel als je je kaarten speelt op basis van wat je verwacht dat de andere spelers doen. Echt bluffen kan je daarentegen niet in dit spel, al kan je wel een beetje de indruk proberen te wekken dat je een bepaalde kaart gaat spelen en dat uiteindelijk toch niet doen. Je speelt Santo Domingo echt tegen elkaar en de kaarten die jij speelt hebben meestal direct invloed op de kaarten die je medespelers spelen, dus de mate van interactie is hoog. Geluk speelt nagenoeg geen rol in dit spel. Je kunt geluk hebben dat je medespelers kaarten spelen waar jij veel voordeel aan hebt of juist geen nadeel van ondervindt.

Meer spelers is leuker

Je speelt Santo Domingo met 2 tot 6 spelers. Het spel is goed met z’n tweeën te spelen, maar hoe meer spelers, hoe uitdagender en leuker het spel wordt. Bij voorkeur speel je dit spel met 4, 5 of 6 spelers. Je speelt het spel makkelijk even tussendoor, want een potje duurt zo’n 20 tot 30 minuten. Door de eenvoudige spelregels is het spel goed geschikt voor kinderen (vanaf 8 jaar) en families, maar het biedt ook voldoende uitdaging voor ervaren spelers. Al denk ik wel dat ervaren spelers, door het gebrek aan diepgang, sneller uitgekeken raken op Santo Domingo.

Santo Domingo is een eenvoudig kaart- en handelsspel dat toch lastig is om te winnen. In dit spel speelt geluk nagenoeg geen rol, dus het komt echt aan op jouw spelvaardigheid om als winnaar te eindigen. Vooral het goed kunnen inschatten van welke kaarten je medespelers gaan spelen geven je een voordeel. Het spel is snel op te zetten en te spelen, dit maakt het ideaal om even snel tussendoor te doen. Casual spelers beleven het meeste plezier aan Santo Domingo, ervaren spelers zullen al snel het gebrek aan diepgang missen. Zoek je een snel en eenvoudig (kaart)spel voor de hele familie, waar geluk nagenoeg geen rol speelt? Dan maak je met Santo Domingo een goede keuze!

• Erg geschikt voor casual spelers

• Merkbaar leuker met 4 of meer spelers
  • Te weinig diepgang voor ervaren spelers