Quando Review

Speel gelijke getallen of een straatje. Zo raak je jouw kaarten kwijt. En het mooie is; als je een getal moet pakken dat je niet wilt, draai je simpelweg de kaart om, want in Quando heeft alles 2 kanten. Benieuwd of dit dubbelzijdige kaartspel voor jou de moeite waard is om te kopen? Ik leg het je allemaal uit in deze Quando review!

Het spel spelen

In Quando is het je doel om elke ronde zo weinig mogelijk punten te scoren, bij voorkeur zelfs geen. Het spel bestaat uit 55 dubbelzijdige kaarten waarop de getallen 0 tot 10 in elke mogelijke combinatie staan. De getallen op elke kaart zijn steeds verschillend. Aan het begin van het spel ontvangt elke speler, afhankelijk van het aantal deelnemers, 7 of 8 kaarten.

Tijdens je beurt heb je twee opties, waarbij je alleen naar de kant van de kaarten kijkt die naar jou gericht is:

1. Je speelt een serie van precies drie opeenvolgende kaarten
  2. Je speelt één of meer kaarten van dezelfde waarde

Na het spelen van je kaarten eindig je je beurt door één kaart van de stapel te trekken en aan je hand toe te voegen. Als je precies drie kaarten met hetzelfde nummer hebt gespeeld, moet elke andere speler een nul in zijn hand omdraaien of een kaart van de stapel trekken.

Elke keer dat je een kaart trekt, kun je deze aan je hand toevoegen met de reeds onthulde zijde naar je toe gericht of naar de andere kant draaien, waarna je hem niet meer terug kunt draaien.

Wanneer een speler aan het eind van zijn beurt alleen maar nullen in zijn hand heeft, laat hij deze zien om de ronde direct te beëindigen. Een speler kan ook besluiten te kloppen om de ronde te beëindigen; hierna krijgt elke andere speler nog één beurt. Aan het einde van de ronde telt elke speler de waarden van de kaarten in zijn hand bij elkaar op. De speler met de laagste totale waarde scoort nul punten, terwijl de andere spelers de totale som van al hun kaarten scoren. Als een speler klopt en niet de laagste score heeft, ontvangt hij bovendien een straf van 5 punten.

Het spel wordt op deze manier in meerdere rondes doorgespeeld, totdat een speler meer dan 50 punten heeft. De speler met de laagste score aan het eind van het spel is de winnaar. De volledige uitleg lees je in de spelregels.

De speleigenschappen

In Quando heb je te maken met een drie-eenheid van tactiek, geluk en risico. Je moet tactisch zijn in welke kaarten je wanneer speelt. Je wil graag van je hoge kaarten af, maar soms kan het ook gunstig zijn om te sparen zodat je drie dezelfde kaarten hebt waarmee je zorgt dat andere spelers hun 0-kaart kwijt raken. Of expres te wachten met bepaalde kaarten te spelen zodat je de indruk wekt nog veel kaarten op hand te hebben. Daarbij moet je natuurlijk ook het geluk hebben dat je gewoon gunstige kaarten weet te trekken, of je tegenspelers juist ongunstige kaarten. Risico nemen doe je bij het pakken van een nieuwe kaart aan het einde van je beurt. De voorzijde van de kaart kun je zien, maar je kunt ook er voor kiezen om voor de onbekende achterzijde te gaan. Dit kan een lager of gunstiger getal zijn, maar dat hoeft natuurlijk niet. Ook neem je risico bij het ‘afkloppen’, als je klopt mag jij geen beurt meer spelen en alle ander spelers nog wel. Je moet dus wel zeker van je zaak zijn dat je de minste punten hebt. Maar wacht je te lang, dan is een andere speler je voor. In Quando zijn de beurten snel dus iedereen blijft betrokken bij het spel. Echt elkaar de hele tijd dwarszitten doe je niet, maar je kunt elkaar wel lekker pesten door het tactisch spelen van 3 dezelfde kaarten. Hierdoor moeten de andere spelers een 0 omdraaien of een extra kaart pakken.

Voor wie is dit spel

Je speelt Quando met 2 t/m 6 spelers, een potje duurt ongeveer 20 minuten en het spel is geschikt vanaf 8 jaar. Je kunt Quando prima met z’n tweeën spelen, al speelt de factor geluk dan een grotere factor. Het allerleukste is vanaf 4 spelers. Hoe meer mensen er meedoen hoe meer concurrentie er is en hoe groter de invloed ook is van het spelen van 3 dezelfde kaarten. Door de eenvoudige spelregels is dit spel heel snel te leren en te spelen. Dit maakt het spel geschikt voor de hele familie. Maar let op! Laat je als ervaren speler niet op het verkeerde been zetten, je neefje van 10 kan zomaar van je winnen! Dit vind ik ook gelijk het sterkste punt aan Quando, iedereen kan het spelen en iedereen kan het spel winnen.

Quando is een tactisch kaartspel waarbij je risico moet durven nemen en ook een beetje geluk moet hebben. De balans tussen deze 3 eigenschappen is in dit spel goed uitgevoerd. Je kunt Quando niet winnen op volledig tactiek, maar ook niet alleen met geluk. Daarnaast zijn de regels van Quando zo toegankelijk dat je kleine neefje zomaar van je kan winnen. Tegelijkertijd is het spel zo uitdagend dat je dat wil voorkomen en je tactiek nog beter wil aanscherpen of hoopt op een beetje meer geluk. Dit maakt het spel leuk om te spelen met iedereen, wat je niveau of leeftijd ook is. Dus zoek je een toegankelijk kaartspel dat snel te leren en te spelen is, en een spel dat leuk en uitdagend is voor jong en oud, casual of ervaren speler? Haal dan zeker Quando in huis!

• Iedereen kan het spelen en iedereen kan het spel winnen
  • Leuke balans tussen tactiek, geluk en risico
  • Ook geschikt voor 2 spelers