Terra Mystica: Automa Solo Box Review

Het is een trend die je in steeds meer spellen ziet, een solovariant. Dit zijn aangepaste spelregels om een spel ook in je eentje te kunnen spelen. Vaak speel je dan tegen één denkbeeldige tegenstander, waarvan de acties geautomatiseerd zijn. Je kunt hierdoor toch je favoriete spel spelen wanneer er niemand in de buurt is om mee te spelen, of wanneer je simpelweg geen vrienden hebt. Terra Mystica had deze mogelijkheid niet, tot nu. Met de Terra Mystica: Automa solo-uitbreiding kan ook jij nu lekker ongestoord en compleet vriendloos met jezelf spelen. Mijn ervaringen met deze uitbreiding en of deze de moeite waard is, lees je in deze Terra Mystica: Automa review.

Terra Mystica: Automa is een solo-uitbreiding voor het spel Terra Mystica. In deze review ga ik er vanuit dat je al bekend bent met (de spelregels van) het basisspel van Terra Mystica.

Inhoud

De uitbreiding bestaat in totaal uit 48 kaarten, 6 fiches en 23 tegels. Het spel opzetten duurt zo’n 10 minuten. In principe zet je het basisspel van Terra Mystica op voor twee spelers, met een aantal wijzigingen voor de Automa-speler.

Automa

In Terra Mystica: Automa speel jij met dezelfde spelregels alsof je een tweespelerspel tegen een menselijke tegenstander speelt. Jouw geautomatiseerde tegenstander, Automa geheten, speelt met vereenvoudigde spelregels.

Automa ontvangt bijvoorbeeld alleen punten voor

• Punten op Automa kaarten
  • Punten op scoretegels
  • Elementen- en gebiedssore

Verder heeft Automa geen volkenbord, munten, arbeiders, krachtblokjes, bruggen of stadstegels. Automa ontvangt deze dingen dus ook nooit in het spel, wanneer een gewone speler dit wel zou krijgen. Het enige spelmateriaal dat Automa heeft zijn de gebouwen en priesters aan het begin van het spel en gunsttegels die tijdens het spelen bemachtigd kunnen worden. Ook betaalt Automa nooit kosten om een actie uit te mogen voeren. Dit geldt ook voor spades of een sleutel voor het elementspoor, deze heeft Automa niet nodig om de bijbehorende actie uit te mogen voeren. Om te bepalen welke acties op welke momenten worden uitgevoerd, maakt Automa gebruik van verschillende soorten kaarten.

Allereerst kies je één van de zes moeilijkheidsgraden. Ieder niveau heeft bepaalde voorwaarden om het spel uitdagender te maken. Hierna kies je aan de hand van de volkkaarten (willekeurig) een van de 10 volken waar Automa mee speelt. Ieder volk heeft unieke eigenschappen en voorwaarden. Welke acties Automa in een beurt uitvoert wordt bepaald door het combineren van twee Automa Keuzekaarten. Door twee keuzekaarten naast elkaar te leggen wordt duidelijk welke acties er uitgevoerd (kunnen) worden (wanneer er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan). Doordat er telkens twee kaarten met acties en voorwaarden worden gecombineerd, ontstaat er een grotere mate van variatie en mogelijkheden.

Het spel eindigt na de gebruikelijke 6 rondes, hierna vindt de eindtelling plaats. Heb jij meer punten dan Automa weten te halen, dan ben je de winnaar. De volledige uitleg lees je in de spelregels. Deze bestaan uit 12 pagina’s en hebben mij ongeveer een half uur gekost om door te nemen voordat ik aan mijn eerste solo-potje begon. Naast de uitleg voor het solospel, zijn er ook aanvullende regels om het spel met 2 spelers (plus Automa) te spelen.

Uitgekiende tactiek en een beetje geluk

Net als in het basisspel, is Terra Mystica: Automa een tactisch spel. Er zijn meerdere routes die naar de overwinning leiden, en de acties van je tegenstander dwingen je om telkens je strategie te heroverwegen. In deze solo-variant speelt geluk een iets grotere rol. De acties van de Automa worden door het trekken van kaarten bepaald, jouw acties hebben hier verder geen invloed op. Je kunt dus geluk hebben dat de kaarten gunstig vallen voor je. Zeker op het moeilijkste niveau heb je echt een combinatie van uitgekiende tactiek en een beetje geluk nodig om te kunnen winnen. Door de variatie en volken met bijbehorende eigenschappen in combinatie met de wisselende actiekaarten zal geen spel hetzelfde zijn en is de herspeelbaarheid van Terra Mystica: Automa hoog.

Je speelt Terra Mystica: Automa in je eentje, maar je kunt de Automa ook inzetten als derde speler in een spel met twee spelers. Een potje duurt zo’n uur tot anderhalf uur en het spel is geschikt vanaf 12 jaar. Al staat er op de doos van mijn exemplaar vanaf 14 jaar, maar dat zal een drukfoutje zijn.

Terra Mystica: Automa maakt het mogelijk om Terra Mystica solo te spelen. Het is in het begin even wennen aan de aangepaste speelregels en volken die de Automa hanteert, maar daarna speelt het spel in grote lijnen hetzelfde als tegen menselijke spelers. Deze uitbreiding als solo-spel zit goed in elkaar en geeft je echt een uitdaging, zeker op de hogere moeilijkheidsniveau’s waar je steeds meer in het nadeel begint. Persoonlijk speel ik liever een spel Terra Mystica met menselijke tegenspelers, dan deze solo-uitbreiding. Dit zegt echter niks over de kwaliteit van het spel, maar over mijn eigen voorkeur dat ik solo-spellen minder leuk vind. Ik mis dan toch de interactie en gezelligheid van menselijke spelers. Vind je het juist fijn om solo te kunnen spelen of is Terra Mystica echt je lievelingsspel en wil je jezelf extra uitdagen, haal dan zeker Terra Mystica: Automa in huis! Je zult er geen spijt van krijgen.

• Speel Terra Mystica nu ook solo
  • Voldoende uitdaging door moeilijkheidsniveau’s
  • Ook te combineren met de andere uitbreidingen Vuur & IJs en Scheepvaart & Handel