Saboteur Review

Een groep schatgravende dwergen hakt zijn weg door de harde rots van een massieve berg. Er zijn echte goudzoekers, maar ook saboteurs, die hen willen verhinderen. Beide groepen proberen te winnen door elkaar te helpen, ook al kunnen ze alleen maar raden wie hun vrienden zijn. Als de goudzoekers de schat vinden, worden ze rijkelijk beloond en krijgen de saboteurs niets. Maar als de schat niet wordt gevonden, winnen de saboteurs en krijgen de schatgravers niets! Pas aan het einde van een ronde maken de spelers hun rollen bekend. Wie na drie ronden de meeste goudstukken heeft, wint. Zo begint de introductie van de spelregels van Saboteur, maar heb je met dit spel ook echt goud in handen? Je leest het in deze Saboteur Review.

Goud verzamelen

In saboteur nemen jij en je medespelers de rol aan van dwergen. Dit ijverig volkje werkt in de mijn opzoek naar goud. Alleen is niet iedere dwerg ijverig, sommige dwergen zijn er op uit om de boel te saboteren. Ze willen voorkomen dat de andere dwergen goud vinden om er vervolgens zelf met het goud vandoor te gaan. Hoe deze saboterende dwergen aan goud komen wanneer er geen goud gevonden is, is mij een raadsel. Maar goed, het verhaal hoeft ook niet helemaal te kloppen zolang het maar niets afdoet aan het spelplezier, en dat doet het zeker niet.

Het doel van het spel is om meer goud te verzamelen dan je medespelers. Aan het einde van elke ronde wordt er goud verdeeld aan de winnaars; de schatgravers óf de saboteurs. Of je een schatgraver of saboteur bent wordt aan het begin van elke ronde willekeurig bepaalt. Afhankelijk van of je behoort tot de schatgravers of de saboteurs krijg je aan het einde van de ronde dus goud.

Gangen graven

Als schatgraver wil je je een weg naar het goud graven. Dit doe je door het aanleggen van kaarten, met deze kaarten vorm je een gang. Wanneer er een aaneengesloten gang van de ingang van de mijn naar het goud is gevormd, dan winnen alle schatgravers. Zijn de kaarten op en is er geen aaneengesloten gang naar het goud, dan winnen de saboteurs.

Naast dat er kaarten zijn om het gangenstelsel te graven (of te slopen) zijn er ook kaarten om je medespelers te hinderen. Als schatgraver wil je daarom graag weten wie de saboteurs zijn zodat je hen kan dwarszitten, hoe eerder je weet wie de saboteurs zijn hoe beter.

Als saboteur probeer je zo lang mogelijk geheim te blijven terwijl je er stiekem voor zorgt dat er geen ononderbroken gang naar het goud komt. Je moet dus niet te opzichtig te werk gaan. Al zal je als saboteur aan het einde van het spel vaak alles in de strijd moeten gooien om te voorkomen dat de schatgravers winnen en zal iedereen hierdoor weten dat jij de saboteur bent.

Ratten, egels en verloren voorwerpen

Het spel is schitterend geïllustreerd en heeft wel iets sprookjesachtig. De verschillende kaarten bevatten leuke details zoals ratten, egels en verloren voorwerpen in de gangen. Ook leuk is dat iedere dwerg zijn eigen kleur kleding draagt. De kaars op het hoofd als mijnlamp maakt het helemaal af.

Saboteur is bedacht door Frederic Moyersoen, hij haalde inspiratie voor dit spel uit de TV-serie Wie Is De Mol?. De vormgeving is gedaan door Andrea Boeckhoff. Boeckhoff heeft ook de illustraties gedaan van o.a. Boonanza en Cottage Garden.

Snel beginnen

De spelregels passen op een A4tje en zijn recht toe recht aan. Geen rare uitzonderingen of lastige als-dit-dan-dat situaties. Na een kwartiertje lezen had ik het helemaal begrepen en speelde ik mijn eerste spel. Tijdens het spelen ben ik geen situaties tegengekomen die de spelregels niet uitleggen. Het opzetten van het spel en het verdelen van de kaarten is binnen 10 minuten gedaan.

Een kwestie van geluk

De naam van dit spel klinkt erg tactisch, saboteur, maar er komt minder tactiek bij kijken dan je zou vermoeden. Om te winnen is het vooral een kwestie van geluk hebben dat je op het juiste moment de juiste kaarten in handen krijgt. Voor de tactici onder ons is dit jammer, maar het heeft als voordeel dat Saboteur op deze manier een heel toegankelijk spel is.

Ben je de saboteur, dan kun je heerlijk je medespelers hinderen. Net in de laatste ronde de route onderbreken geeft als saboteur echt genoegdoening, die teleurgestelde gezichten van je medespelers die dachten gewonnen te hebben, heerlijk! De andere kant op werkt ook, zodra je als schatgravers weet wie er saboteur is dan kun je met je medespelers al je ‘pestkaarten’ op diegene(n) spelen.

Hoe meer saboteurs, hoe leuker!

Saboteur is niet alleen een leuk spel om te spelen met je gezin of jonge kinderen, ook met volwassenen is het een leuk spel. Of het nu op een verjaardag, feestje of een regenachtige zondagmiddag is, Saboteur kan altijd wel. Het is prima te spelen met 3 of 4 spelers, al wordt het spel wel echt veel leuker vanaf 7 of meer spelers. Dit komt omdat je dan tenminste 2 saboteurs tegelijk in het spel hebt (voor de oplettende lezer: er gaan 3 saboteurs in de kaartenstapel maar er blijft altijd één kaart over die niet gebruikt wordt, dit kan een saboteurkaart zijn, vandaar tenminste 2 saboteurs tegelijk in het spel). Meerdere saboteurs in het spel maakt het extra leuk omdat de saboteurs niet van elkaar weten wie er nog meer een saboteur is!

Saboteur is typisch zo’n spel dat (bijna) iedereen leuk vindt en daardoor onmisbaar is in de collectie van elke spellenliefhebber. Het is als saboteur leuk om je medespelers te hinderen en het is als schatgraver spannend of jullie, door samen te werken, het voor elkaar krijgen om bij het goud te komen. Of je gezelschap nu jonger of ouder is, je met 3 of 10 personen bent, op de camping of thuis bent, Saboteur is altijd leuk om te spelen. De combinatie van de toegankelijkheid, fraaie vormgeving en de aantrekkelijk prijs (circa € 10,-) maakt dit spel tot een BRDGMZ Essentials, een aanrader dus!

Saboteur Review. 3 - 10 Spelers. 30 minuten Speeltijd. Vanaf 8 jaar. Hinderen 3 sterren. Tactiek 1 ster. Geluk 4 sterren. Bluf 2 sterren.

• Leuk voor kleine en grotere groepen
  • Makkelijk mee te nemen (op reis)