The King’s Dilemma Review

Een klant steelt iets uit de winkel waar je werkzaam bent. Toevallig ken je de dievegge en weet je dat ze het financieel zwaar heeft, waardoor ze moeilijk voor haar kinderen kan zorgen. Geef je haar aan bij de politie of kies je ervoor om haar te laten gaan? Dit is een moreel dilemma waar de meeste mensen toch wat langer over moeten nadenken, want wat is nu het juiste om te doen? Dit soort ingewikkelde kwesties staan centraal in The King’s Dilemma van 999 Games. Jij adviseert de koning over ingewikkelde morele kwesties, en elke keuze die je maakt heeft direct invloed op het verloop van het spel. Hoe dit allemaal precies zit lees je in deze The King’s Dilemma review.

De spelers zijn de raad, een bestuursorgaan namens de Koning, dat zich in Lybra, de hoofdstad van het koninkrijk Ankist bevindt. Iedere speler vertegenwoordigt één van de twaalf adellijke families die over de hertogdommen en marken heersen waarin het rijk is verdeeld. Zijn voornaamste belang is om Ankist te laten floreren, maar hij probeert ook de macht en het prestige van zijn eigen familie te bevorderen, eventueel ten koste van andere families. De campagne binnen het spel omvat tientallen jaren en generaties, dus iedere speler neemt de rol van verschillende vertegenwoordigers van zijn huis aan. Hij is dus in elk spel een ander persoon.

(Geen) Game of Thrones

The King’s Dilemma speelt zich (hoe kan het ook anders) af in de middeleeuwen. Niet in een bestaand land ergens in West-Europa, maar in het fictieve koninkrijk Ankist. Ondanks dat het spel verder niets met Game of Thrones te maken heeft, maak je al heel vlug de vergelijking. Zeker omdat de spelers ieder één van de twaalf huizen vertegenwoordigd. Ook de verschillende dilemma’s en gebeurtenissen zouden zo plaats hebben kunnen vinden in de wereld van Game of Thrones. Maar daar houdt de vergelijking dan ook wel op. The King’s Dilemma heeft verder echt niets met deze andere fantasiewereld te maken en speelt zich echt af in zijn eigen universum. Maar het kennen van Game of Thrones helpt zeker om je makkelijker in te kunnen leven in de wereld van The King’s Dilemma.

Goed verhaal, lekker lang

Het verhaal en de fantasiewereld is echt het kloppende hart van The King’s Dilemma, hier draait het allemaal om. En dat merk je direct. Het artwork is erg mooi gedaan en past zeer goed bij het middeleeuwse thema. Ook aan diversiteit en inclusiviteit is gedacht, er zijn mannelijke en vrouwelijke personages met verschillende culturele en etnische achtergronden. Maar het allerbelangrijkste is het verhaal. En daar is veel aandacht aan besteed in dit spel. De achtergrondinformatie over de wereld van The King’s Dilemma beslaat zo’n zes pagina’s in de spelregels en dan hebben de twaalf verschillende huizen nog ieder ongeveer een pagina aan verhaal op de zichtschermen. Deze hoeveelheid informatie is net genoeg om de belangrijkste informatie over te brengen, maar niet zoveel dat je overweldigd wordt. Maar het echte verhaal ontpopt zich tijdens het spelen, waarbij veel keuzes die je maakt tijdens het spel zorgt voor een ander verloop van het verhaal.

Zoals je waarschijnlijk wel verwachtte, bestaat The King’s Dilemma uit behoorlijk wat spelonderdelen. Een landkaart, een speelbord, 12 schermen, 21 kaarten, 75 enveloppen, bijna 200 stickers en net zoveel fiches. Gelukkig heb je al deze onderdelen niet tegelijk nodig en blijft er een hoop in de doos zitten tijdens het spelen. Het opzetten van The King’s Dilemma is dan ook vrij snel gebeurd. Je legt het speelbord op tafel, de verschillende fiches leg je gesorteerd er naast, waarvan een aantal fiches op het speelbord komen, iedere speler krijgt een scherm en een aantal kaarten en je bent klaar om te spelen. Het opzetten kostte mij zo’n 10 minuten.

the king's dilemma spelmateriaal

Persoonlijk vs algemeen belang

Het uiteindelijke doel van The King’s Dilemma is om de meeste overwinningspunten te scoren. Deze punten scoor je door de persoonlijke doelstellingen van jouw huis te verwezenlijken, maar ook door het koninkrijk zo goed mogelijk draaiende te houden. Je maakt dus constant de afweging tussen je persoonlijke en het algemene belang. Ondanks dat er helemaal aan het einde van de campagne een winnaar uit de bus komt, draait The King’s Dilemma eigenlijk om het verhaal en is het de beleving dat het spel interessant maakt.

Gemiddeld duurt de hele campagne van The King’s Dilemma zo’n 15 uur, dit komt neer op 15 spelsessies. In elke sessie trekken spelers een kaart van de dilemmastapel. Elke kaart is uniek, vertelt het verhaal verder en schotelt je een dilemma voor. Bijvoorbeeld, er heerst een hongersnood in het koninkrijk, voedsel is schaars en de prijzen zijn erg hoog. Verlaag je wel of niet de belasting op voedsel waardoor de prijs van voedsel daalt, maar ook de inkomsten voor de schatkist?

De spelers discussiëren als raad over wat de uitkomst moet zijn. Elke keuze die gemaakt wordt heeft invloed op het verhaal en de status van het koninkrijk. Maar heeft ook invloed op het wel of niet halen van jouw persoonlijke doelstellingen. De stabiliteit van het koninkrijk wordt gemeten aan de hand van vijf factoren:

1. Invloed van het koninkrijk
  2. De rijkdom van het koninkrijk
  3. Het moraal van de mensen in het koninkrijk
  4. De welvaart in het koninkrijk
  5. De kennis in het koninkrijk

Het gemiddelde van deze factoren bepaalt de algemene stabiliteit van het koninkrijk. Zodra het stabiliteitsfiche de uiterste positieve of negatieve kant van het spoor bereikt is de sessie (vroegtijdig) afgelopen, de koning wordt dan afgezet. Over het algemeen wil je dit als spelers niet en probeer je het stabiliteitsfiche tussen de twee uitersten te houden. Dit betekent dat de vijf verschillende factoren allemaal stijgen en dalen. De andere manier waarop een sessie beëindigd wordt, is wanneer het verhaal aangeeft dat de koning (aan ouderdom) is overleden.

De keuzes die jullie als spelers maken wanneer jullie een dilemma voorgeschoteld krijgen zijn dus van directe invloed op het spel. Niet alleen verschuiven de stabiliteitsfactoren in het koninkrijk omhoog of omlaag, ook krijgt het verhaal een andere wending. De uiteindelijke beslissing in een dilemma wordt genomen door te stemmen. Je kunt voor, tegen of neutraal stemmen. Iedere speler heeft een aantal machtsfiches die hij of zij kan inzetten met het stemmen. De stem (voor of tegen) met de meeste fiches wint. Door neutraal te stemmen kunnen spelers extra machtsfiches verdienen die ze kunnen inzetten bij volgende stemrondes.

Aan het einde van een ronde wordt de tussentijdse balans opgemaakt en worden eventuele punten bijgeschreven. Ook kunnen spelers door de gemaakte keuzes bepaalde (permanente) bonussen verdienen, bijvoorbeeld aan het begin van een sessie krijgt een speler extra machtsfiches. De voortgang van het verhaal en alle gebeurtenissen worden bijgehouden door het plakken van stickers op het speelbord. Op deze stickers schrijf je soms ook de naam van de speler die de doorslaggevende rol heeft gespeeld in de totstandkoming van deze uitkomst. Er wordt op deze manier net zolang doorgespeeld tot het spel aangeeft dat de allerlaatste sessie is ingegaan. Na deze sessie wordt de eindbalans opgemaakt en is de winnaar bekend.

De spelregels van The King’s Dilemma zijn niet moeilijk. Je moet vooral weten hoe je de voortgang bijhoudt en wat de regels rondom het stemmen zijn. Verder lijdt het spel je aan de hand van het trekken van de kaarten door het verhaal heen. Wel beslaan de spelregels in totaal 48 pagina’s. Het is goed om de tijd te nemen om deze te lezen, ook om het verhaal beter te snappen. Ik ben in de voorbereiding op dit spel ruim een uur bezig geweest om alles door te nemen. Dit is best pittig, maar de moeite meer dan waard. Uiteindelijk draait dit spel om het verhaal en de beleving.

Weet met wie je speelt

Ik moet heel eerlijk zijn, The King’s Dilemma is niet een spel voor iedereen, daar ben ik inmiddels achter gekomen. Ik heb een poging ondernomen om het te spelen met mijn beste vrienden. Zij zijn casual spelers en houden vooral van eenvoudige spellen die je snel begrijpt en waar je niet te veel bij moet nadenken. Dit wist ik van te voren, maar ik dacht laat ik het toch eens proberen. De spelregels van The King’s Dilemma zijn immers niet moeilijk en wellicht vinden ze het verhaal leuk en meeslepend. Dit was echter een misvatting aan mijn kant. Niets ten nadele van mijn vrienden, maar The King’s Dilemma is gewoon niet het spel voor hen. En heel eerlijk gezegd, is het niet een spel voor de meeste casual spelers. Om plezier uit het spel te halen moet je je echt prettig voelen bij een beetje role playing. Ook moet je tijd kunnen en willen investeren om je in te leven in het verhaal. Daarnaast is het spel ook veel interessanter als je interesse hebt in geschiedenis en politiek. Zelf heb ik deze interesses allemaal en vond het teleurstellend om het spel vroegtijdig te stoppen. Maar gelukkig heb ik nog andere vrienden met dezelfde interesses om The King’s Dilemma mee te spelen, en, oh man, wat vind ik dit spel leuk om te spelen met de juiste spelers!

House of cards

Zoals ik al eerder heb geschreven, draait het in The King’s Dilemma echt om het verhaal. Het spelelement om zoveel mogelijk punten te scoren is leuk, maar niet spectaculair. Je speelt dit spel om je onder te laten dompelen in het koninkrijk Ankist en jouw adviezen te kunnen geven aan de koning. Daarin speelt tactiek wel een grote rol, je kunt liegen, bedriegen, onderhandelen, ruilen, eigenlijk alles doen om de stemming te beïnvloeden. Ook de mate van interactie met je medespelers is erg hoog, jullie spelen het spel samen om uiteindelijk één advies aan de koning te presenteren. Ook de gemaakte keuzes zijn van invloed op alle spelers, zij het dat het voor de één positief kan zijn terwijl het voor de ander negatief is. Let wel op, The King’s Dilemma is een legacy-achtig spel waarbij spelmateriaal wordt vernietigd en/of beschreven, je kunt het hierdoor eenmalig spelen.

Volwassen

The King’s Dilemma is dus niet een spel voor iedereen. Maar als je je als casual speler ervoor open durft te stellen, kun je aangenaam verrast worden door deze nieuwe manier van een spel spelen. Je speelt het spel met 3 tot en met 5 spelers, hoe meer spelers er mee doen, hoe leuker het spel is. Het is sterk aan te raden om de hele campagne met dezelfde spelers te spelen, dus een dedicated gezelschap is erg prettig. Maar je kunt het spel ook prima spelen met wisselende spelers. Je speelt dan vooral om het verhaal, want de eindscore zegt dan niet zoveel meer omdat de scores van alles sessies bij elkaar opgeteld de eindscore bepalen. Iemand die minder sessies heeft gespeeld heeft dus ook automatisch minder punten. The King’s Dilemma is geschikt vanaf 14 jaar maar heeft wel een erg volwassen thema. De dilemma’s die je voorgeschoteld krijgt zijn vaak moreel erg uitdagend en hebben betrekking op gevoelige kwesties. Speel je met mensen die hier gevoelig voor zijn, houd hier dan rekening mee.

The King’s Dilemma is een legacy-achtige ervaring waarin het verhaal het belangrijkste element vormt. En het verhaal steekt wat mij betreft erg goed in elkaar. Ik was telkens erg benieuwd naar welk nieuw dilemma er zou komen en hoe dat het verhaal beïnvloedt. De dynamiek tussen de belangen van zowel het koninkrijk als jouw persoonlijk maken het spel interessant, zeker omdat je goed moet nadenken over op welk moment je jouw macht inzet om de uitkomst van een dilemma naar jouw hand te zetten. Het verhalende spelconcept en de volwassen thema’s in het spel maakt het spel niet geschikt voor iedereen. Wil je het meeste uit The King’s Dilemma halen dan moet je van een beetje role playing, geschiedenis en politiek houden. Ook vraagt het enige commitment om je te verdiepen in het verhaal en het hele spel uit te spelen met dezelfde spelers. De prijs van ruim 70 euro is best veel geld voor een spel, maar niet per se duur voor hetgeen wat je ervoor krijgt: een goed verhaal en 15 uur spelplezier. Ga je met vrienden een escaperoom doen (ook een eenmalige ervaring) dan ben je meer geld kwijt en sta je binnen een uur weer buiten, het is dus maar net hoe je het bekijkt. Casual spelers moeten van te voren goed bedenken of The King’s Dilemma wel wat voor hen is. Twijfel je daaraan, probeer dan eerst eens De Legenden van Andor. Dit is niet helemaal vergelijkbaar, maar wel een stuk laagdrempeliger. Vind je De Legenden van Andor niet leuk, dan vind je The King’s Dilemma ook niet leuk. Maar hou je van een goed verhaal en pittige dilemma’s en heb je like minded vrienden om mee te spelen, dan weet ik zeker dat jullie heel veel plezier gaan beleven aan dit spel!

• Sterk verhaal
  • Pittige dilemma’s
  • Keuzes beïnvloeden het verhaal