De Kwakzalvers van Kakelenburg Review

Je eigen drankjes brouwen, daar heb ik wisselende ervaringen mee opgedaan. Ik heb menig cocktail zelf samengesteld en de voornaamste les die ik daar uit heb getrokken; drink vooral niet van alles door elkaar. In De Kwakzalvers van Kakelenburg maak je geen cocktails, maar ga je wel aan de slag met verschillende ingrediënten. In het spel zijn er in totaal meer dan 2.000 combinatiemogelijkheden en wordt het beproefde deckbuildingssysteem gecombineerd met het populaire “push your luck”-mechanisme. Is dit fancy marketingtaal voor we hebben de boel nodeloos ingewikkeld gemaakt, of is dit echt een gouden combinatie voor een fantastisch spel? Je leest het in deze De Kwakzalvers van Kakelenburg review.

Eenmaal per jaar opent de bazaar van Kakelenburg voor 9 dagen zijn deuren. De beste wonderdoktoren en beunhazen komen hier samen om hun geneeskunsten aan te bieden. Zweetvoeten, heimwee, de hik en liefdesverdriet, tegen alles worden hier drankjes gebrouwd. Iedere kwakzalver kookt hier echter zijn eigen soep.

Aandacht voor beleving

Het thema van De Kwakzalvers van Kakelenburg speelt zich dus af tijdens de middeleeuwen, rondom de jaarlijkse markt ergens in een Duits stadje. Als speler ben je zelf een kwakzalver en probeer je zoveel mogelijk ingrediënten in je ketel te stoppen zonder dat deze ontploft. Je kunt goed zien dat er veel aandacht is gestoken aan details en de algemene beleving van het spel. Het tableau dat je als speler krijgt is in de vorm van een enorme ketel en de ingrediëntenboeken zijn daadwerkelijk in de vorm van een boek. Zo zijn er veel meer leuke details te ontdekken waarbij spelelementen in het thema zijn uitgevoerd, de rondes worden bijvoorbeeld aangeduid met het vlammetje van de olielamp. Ook het artwork ziet er erg mooi en sprookjesachtig uit. Met de spelbeleving is het dus dik in orde.

De Kwakzalvers van Kakelenburg bestaat uit behoorlijk wat spelmateriaal. Hoeveel dan? Hoor ik je denken. Nou, tel je mee? Daar komt ie: 4 spelertableau’s, 1 scorespoor, 216 ingrediëntenfiches, 12 ingrediëntenboeken, 24 kaarten, 1 dobbelsteen, 20 robijnen, 16 houten schijven, 4 fiches, 4 flessen en 4 buidels. Gelukkig zitten er voldoende zakjes bij om materialen te sorteren waardoor het opzetten redelijk snel gaat. Zelf gebruik ik na het einde van een spel de buidels om daar voor iedere speler het startmateriaal in te doen. Ik ben daarna zo’n 5 minuten bezig om het spel klaar te zetten.

de kwakzalvers van kakelenburg spelmateriaal

Brouwen om te scoren

In De Kwakzalvers van Kakelenburg is het doel om dranken te brouwen en daarmee overwinningspunten te scoren. Om dranken te brouwen trekken de spelers net zolang ingrediënten uit hun voorraadbuidels totdat ze denken dat hun drank perfect is. Maar pas op: trek je te veel knalerwten dan ontploft de boel. Het is dus beter om op tijd te stoppen en een kleinere hoeveelheid te koken om zo met de opbrengst ervan kostbaardere ingrediënten aan te schaffen. Op deze manier vult de buidel zich met steeds meer nuttige ingrediënten, waardoor de volgende drank wellicht waardevoller wordt. Het spel wordt in 9 rondes gespeeld, na de negende ronde volgt de eindtelling, de speler met de meeste overwinningspunten is de winnaar.

Iedere speler ontvangt een eigen ketel om de drankjes in te brouwen. In deze ketel staan in spiraalvorm 54 vakjes afgebeeld. Wanneer je een ingrediënt uit je buidel trekt, leg je deze vervolgens in je ketel, te beginnen bij het eerste vrije vakje. Alle ingrediënten zijn voorzien van een nummer tussen de 1 en 4. Het nummer geeft aan of je het ingrediënt op het eerste, tweede, derde of vierde vrije veld moet neerleggen. Hoe verder weg in de spiraal je ingrediënten neerlegt, hoe meer punten en geld je verdient. Het verdiende geld zet je direct om in nieuwe ingrediënten. Op deze manier groeit elke ronde de inhoud van je buidel en kun je in potentie je ketel steeds verder vullen.

Je begint het spel met twee ingrediënten en zeven knalerwten met een gezamenlijke waarde van 11. De kans dat je in de eerste ronde een knalerwt pakt is dus verhoudingsgewijs groot. Hoe meer ingrediënten je in de loop van de rondes verzamelt, hoe kleiner de kans wordt dat je een knalerwt pakt. Pak je een knalerwt, dan leg je deze in je ketel neer alsof het een ingrediënt is. Maar hebben alle knalerwten in je ketel een gezamenlijke waarde van 8 of meer, dan ontploft je ketel en is de ronde afgelopen voor je. In dat geval ontvang je ook minder voordeel aan het einde van de ronde. Het is dus erg belangrijk om precies op tijd te stoppen met het trekken van ingrediënten om te voorkomen dat je ketel ontploft.

In totaal zijn er 7 verschillende (kleuren) ingrediënten. Ieder ingrediënt of combinatie van ingrediënten hebben een unieke eigenschap. Wat deze eigenschap is, staat in de ingrediëntenboeken. Sommige maken bijvoorbeeld knalerwten onschadelijk, terwijl je met andere extra ingrediënten mag trekken. Afhankelijk van het ingrediënt ontvang je deze eigenschap direct bij het neerleggen in je ketel of aan het einde van de ronde.

De volledige uitleg van De Kwakzalvers van Kakelenburg vind je in de spelregels. Deze zijn niet moeilijk en bestaan uit zo’n acht A4’tjes. Daarnaast zijn er nog vier pagina’s aan extra verduidelijking rondom de ingrediënten. Ik ben 25 minuten bezig geweest met lezen voordat ik aan het eerste potje begon.

Weet wanneer je moet stoppen

Een goede balans tussen aan de ene kant tactiek en aan de andere kant geluk, dat is hoe er in De Kwakzalvers van Kakelenburg gespeeld wordt. De tactiek zit hem vooral in het kopen en combineren van de juiste ingrediënten. Maar ook in de kansberekening wanneer je het beste kunt stoppen met ingrediënten uit je buidel pakken, of juist het er toch nog een keer op wagen om je voorsprong te vergroten. Daarnaast moet je ook gewoon dom geluk hebben dat je de juiste ingrediënten trekt en niet gelijk in het begin allemaal knalerwten. Je kunt elkaar in dit spel niet dwarszitten, iedere speler speelt zijn of haar eigen spel zonder dat dat invloed heeft op de andere spelers. Desondanks heb je wel interactie met elkaar omdat je bij elkaar meekijkt wie er op het punt staat om zijn of haar ketel te laten ontploffen. Dit maakt het spel spannend en zorgt ervoor dat er volop gepraat en gelachen wordt. Het spel biedt verschillende manieren om variatie in het spel te brengen, je kunt bijvoorbeeld dezelfde ingrediënten andere eigenschappen geven waardoor er een heel andere dynamiek ontstaat. Hierdoor kun je eindeloos variëren en is geen spel hetzelfde, de herspeelbaarheid van De Kwakzalvers van Kakelenburg is dus erg hoog.

Uitermate geschikt voor iedereen

Je speelt De Kwakzalvers van Kakelenburg met 2 – 4 personen. Omdat ieder zijn of haar eigen spel speelt, kun je het heel goed met twee spelers spelen. Al vind ik het zelf met vier spelers het allerleukste. Er is dan meer concurrentie en de factor geluk speelt daardoor een kleinere rol. Het spel is geschikt vanaf 10 jaar en is niet alleen uitermate geschikt als familiespel maar eigenlijk leuk voor iedereen, zowel casual als ervaren bordspelers. Een potje duurt zo’n drie kwartier, wat mij betreft precies lang genoeg.

Als je dit jaar maar één nieuw familiespel zou kopen, dan zou je absoluut De Kwakzalvers van Kakelenburg moeten aanschaffen! Iedereen met wie ik dit spel heb gespeeld is gelijk enthousiast. Het allerleukste aan De Kwakzalvers van Kakelenburg is het ervaren van de spanning wanneer je ingrediënten trekt. Je wilt zoveel mogelijk ingrediënten in je ketel stoppen, maar trek je net teveel knalerwten, dan ontploft je ketel. Tactische keuzes maken bij het combineren van ingrediënten helpt je zeker aan de voorsprong, maar ook met een portie geluk kun je ver komen. Wees niet bang dat andere spelers enorm op je uitlopen, want hoe verder je achter staat op het scorebord, hoe meer voordeel je krijgt in de nieuwe ronde, zo blijft het spel leuk voor iedereen en spannend tot de laatste ronde. Ondanks dat iedereen zijn of haar eigen spel speelt, is er toch interactie omdat je bij elkaar meekijkt. Het is leuk om te zien of je medespelers op tijd stoppen, of de verleiding toch niet kunnen weerstaan en hun ketel laten ontploffen. De Kwakzalvers van Kakelenburg is ook erg geschikt om met twee spelers te spelen. Het spel biedt daarnaast voldoende mogelijkheden om variatie aan te brengen en de moeilijkheidsgraad aan te passen. En mocht je toch ooit uitgespeeld raken, dan zijn er uitbreidingen te verkrijgen. Eigenlijk kan ik geen goede reden bedenken om De Kwakzalvers van Kakelenburg niet in huis te halen. Dus heb je dit spel nog niet? Niet langer wachten maar gewoon bestellen!

• Uitbreidingen beschikbaar
  • Ook heel geschikt voor twee spelers
  • Spannend