Tiny Towns: Voorspoed Review

De wezens uit het bos van Tiny Towns hebben iets nieuws ontdekt. Iets waar je volgens velen nooit genoeg van kunt hebben, maar in de praktijk altijd te weinig van hebt. Juist, ik heb het over geld. Dit glimmend goedje zorgt voor nieuwe mogelijkheden én uitdagingen. Doet deze eerste uitbreiding, Tiny Towns: Voorspoed, een duit in het zakje of laat het je berooid achter? Je leest het in deze Tiny Towns: Voorspoed review.

Tiny Towns: Voorspoed is een uitbreiding van Tiny Towns. Ben je nog niet bekend met Tiny Towns? Lees dan eerst onze Tiny Towns review.

In Tiny Towns: Voorspoed hebben de wezens uit het bos een manier gevonden om elkaar voor de gek te houden. Ze laten elkaar geloven dat glimmende stukjes metaal een uitzonderlijke waarde hebben.

Deze handige dingen, zij noemen het geld, kun je met andere wezens ruilen voor bijna alles. Helaas zijn deze glimmende stukjes moeilijk te krijgen!

Deze glimmende stukjes heten eigenlijk Queres, maar om een onduidelijke reden noemt iedereen ze “munten”. Vanwege ruimtegebrek zijn de wezens bij de heuvels begonnen met graven. Tijdens het graven kwamen ze een vrij nutteloos metaal tegen. Het metaal was niet bruikbaar voor de bouw en daarom besloten ze om het metaal om te smelten naar Queres. Een Quere is waardevol genoeg om de waarde van een stad te vergroten of om te verhandelen voor andere grondstoffen. Dit nieuwe geldsysteem zal natuurlijk alleen maar voorspoed en vriendelijkheid brengen aan de wezens van Tiny Towns!

Je krijgt een kist

Tiny Towns: Voorspoed bestaat uit 6 kisten, 30 houten munten, 10 grondstofblokjes, 12 gebouwenkaarten, 10 monumentenkaarten en een scoreblok. Het opzetten gaat nagenoeg hetzelfde als bij het basisspel van Tiny Towns. Alleen krijgen alle spelers dit keer een kist, de munten worden als voorraad naast het bord gelegd, de extra grondstoffenblokken worden aan de andere blokken uit het basisspel toegevoegd en de gebouwen- en monumentkaarten worden ook aan de kaarten van het basisspel toegevoegd. De makers raden aan om met maximaal 4 kaarten uit Tiny Towns: Voorspoed een spel te spelen. Al met al was ik zo’n 5 minuten bezig om het spel op te zetten.

Tiny Towns voorspoed spelmateriaal

Het belang van geld

Het doel van Tiny Towns: Voorspoed is nog steeds om de meeste punten te verdien door gebouwen te bouwen. Ook zijn de spelregels hetzelfde gebleven, met enkele aanvullingen. Dit keer is er naast grondstoffen ook geld. Munten kun je omruilen voor een grondstof, de eigenschap van een gebouw activeren én daarnaast zijn munten aan het einde van het spel punten waard.

Munten krijgen

De gebruikelijke manier voor spelers om munten te krijgen is door twee of meer gebouwen in één ronde te bouwen. Bepaalde gebouwen en monumentkaarten geven spelers ook de mogelijkheid om munten te krijgen.

Aan het einde van een ronde waarin je twee of meer gebouwen bouwt door het verwijderen van grondstoffen krijg je één munt.

Je kunt ervoor kiezen om, nadat de grondstoffen in de juiste vorm zijn geplaatst, NIET direct het gebouw te bouwen, maar te wachten op een volgende ronde. Zo kun je meerdere gebouwen tegelijkertijd bouwen.

tiny towns voorspoed theehuis kaart

Munten opslaan

Je max maximaal vier munten opslaan. Alle gekregen munten leg je op de vier lege plaatsen van je kist. Je hebt pech als je al vier munten in je kust hebt en je nog een munt krijgt. Uitzondering hierop is een gebouwde monumentenkaart die je een extra opslagplaats geeft voor een munt.

Munten gebruiken

Elke munt is aan het einde van het spel één overwinningspunt waard. Je mag ook één munt terugleggen in de algemene voorraad om een andere grondstof in je stad te plaatsen dan de grondstof die door de Bouwemeester is genoemd.

De spelregels van Tiny Towns: Voorspoed zijn niet moeilijk en passen op zo’n twee A4’tjes. Zeker wanneer je bekend bent met het basisspel van Tiny Towns dan heb je zo door. Na 10 minuten lezen begon ik aan mijn eerste potje.

Meer tactiek maar toch makkelijker

Met de toevoeging van munten door het bouwen van twee gebouwen in dezelfde beurt gebeuren er twee dingen. Eén, het spel wordt tactischer doordat je beter moet gaan plannen en puzzelen om in je stad de blokjes van twee gebouwen in de juiste vorm te krijgen. Twee, doordat je munten kunt uitgeven om een grondstof naar keuze te pakken, wordt het spel iets makkelijker. Door deze toevoegingen wordt er net een andere tactiek van spelen gevraagd dan in het basisspel van Tiny Towns, maar blijven de verhoudingen in speleigenschappen vrijwel gelijk. In Tiny Towns: Voorspoed blijft het belangrijk om goed te plannen en te puzzelen, waarbij geluk een kleine rol speelt.

Tiny Towns: Voorspoed is een kleine, maar leuke uitbreiding voor fans van Tiny Towns. Door de toevoeging van munten speel je het spel net even anders. En omdat alle kaarten in deze uitbreiding iets met munten te maken hebben, speelt deze toevoeging zeker een prominente rol tijdens het spelen. Daarbij vraagt het om een andere manier van spelen en nog beter plannen om de meeste profijt uit deze munten te halen. Was je al geen fan van Tiny Towns, dan verandert deze uitbreiding daar niets aan. Ook de prijs vind ik aan de hoge kant voor een kleine uitbreiding. Voor hetzelfde geld koop je een compleet nieuw spel namelijk. Maar ben je wel toe aan een nieuwe uitdaging in een van je meest favoriete spellen? Dan doet deze uitbreiding zeker een duit in het zakje en is het beslist de moeite waard om in huis te halen!

• Nieuwe manier van spelen
  • Meer kaarten

• Prijzig voor een kleine uitbreiding