Brass: Lancashire Review

Sommige bordspellen zijn meer dan een simpel vermaak; ze zijn een venster naar een andere tijd, een andere plaats, of zelfs een geheel andere manier van denken. Brass: Lancashire, ontworpen door Martin Wallace en opnieuw uitgebracht door Roxley Games, is zo’n spel. Het is niet alleen een bordspel; het is een reis terug naar het hart van de Industriële Revolutie in Engeland, een periode die de wereld voorgoed veranderde. Dit spel wordt beschouwd als een klassieker in het genre van economische strategiespellen. Wil je weten of Brass: Lancashire een spel voor jou is? Je leest het in deze Brass: Lancashire review.

Brass: Lancashire vertelt het verhaal van concurrerende ondernemers in Lancashire en omgeving tijdens de industriële revolutie van Engeland, tussen 1770-1870. Tijdens het spel breid je je rijk uit door kanalen en rails aan te leggen en verschillende industrieën te bouwen en te ontwikkelen, waaronder katoenfabrieken, kolenmijnen, ijzerfabrieken, scheepswerven en havens.

De thematische integratie in Brass: Lancashire is uitzonderlijk. Het spel slaagt erin de essentie van de Industriële Revolutie te vangen door middel van zijn gedetailleerde artwork, historisch accurate industriële ontwikkelingen, en een spelbord dat de geografische en economische realiteit van het tijdperk weerspiegelt. De kwaliteit van het spelmateriaal is ook opmerkelijk, met stevige speelstukken en een prachtig ontworpen spelbord dat de spelers helpt om zich volledig ondergedompeld te voelen in de wereld van het 19e-eeuwse Engeland.

Het spel bestaat uit behoorlijk wat componenten (zie het overzicht hieronder). Gelukkig is het opzetten redelijk snel gedaan, ik doe er meestal een kleine 5 minuten over. Afhankelijk van het aantal spelers voeg je meer of minder kaarten en componenten toe.

Het spel opzetten en spelen

Het doel van Brass: Lancashire is om de rijkste ondernemer te worden door industrieën te bouwen, netwerken te ontwikkelen en goederen te verschepen. Spelers verdienen punten door succesvolle industrieën te bouwen en te ontwikkelen, en aan het einde van het spel wint de speler met de meeste punten. Ik geef je hieronder een beknopte samenvatting van de spelregels.

Spelopzet

• Het spelbord toont een kaart van Lancashire, met steden en verbindingen.
  • Spelers kiezen een kleur en ontvangen een set industrie- en netwerktegels die ze gedurende het spel kunnen plaatsen.
  • Elke speler krijgt een hand met kaarten die locaties en industrieën vertegenwoordigen.

Spelverloop

Het spel is verdeeld in twee tijdperken: het Kanaaltijdperk en het Spoorwegtijdperk. Elke beurt bestaat uit de volgende stappen:

• Kaarten Spelen

Spelers spelen kaarten uit hun hand om acties uit te voeren. Elke actie vereist het spelen van een specifieke kaart (locatie of industrie).

• Acties Uitvoeren

Spelers kunnen verschillende acties uitvoeren, zoals het bouwen van industrieën (katoenfabrieken, mijnen, ijzergieterijen, scheepswerven), het ontwikkelen van hun industrieën om ze efficiënter te maken, het bouwen van kanalen of spoorwegen om steden te verbinden, en het lenen van geld.

• Goederen Verschepen

Spelers kunnen goederen verschepen van hun industrieën om geld en punten te verdienen. Dit vereist een verbinding met een geschikte markt.

• Einde van een Tijdperk

Aan het einde van elk tijdperk vindt een waarderingsronde plaats. Industrieën die goederen hebben verscheept of die zijn verbonden met het externe marktnetwerk, worden gewaardeerd en leveren punten op. Niet-gewaardeerde industrieën kunnen worden verwijderd uit het bord.

Einde van het Spel

Na het Spoorwegtijdperk en een laatste waarderingsronde worden eindscores berekend. Spelers krijgen punten voor overgebleven geld, bepaalde ontwikkelde industrieën en hun netwerken. De speler met de meeste punten wint. De volledige uitleg lees je in de spelregels. Deze bestaan uit 12 pagina’s en hebben mij zo’n 20 minuten gekost om door te nemen. Of bekijk de speluitlegvideo hieronder.

Speleigenschappen

Brass: Lancashire is een spel waarin tactiek, strategie en interactie tussen spelers centrale elementen zijn, terwijl geluk een minder prominente rol speelt. Hieronder leg ik je uit hoe deze eigenschappen zich tot elkaar verhouden in het spel:

Tactiek en Strategie

Tactiek en strategie zijn cruciaal in Brass: Lancashire. Je moet vooruit plannen en flexibel zijn in je aanpak, rekening houdend met de acties van je tegenstanders en de beschikbare middelen. Het succesvol managen van je economie, het kiezen van de juiste momenten om te investeren in nieuwe industrieën, en het efficiënt bouwen van je netwerk zijn je sleutel naar succes. De diepe strategische elementen vereisen dat je je acties zorgvuldig overweegt en aanpast aan de dynamische spelomstandigheden.

Geluk

Geluk speelt een relatief kleine rol in Brass: Lancashire. Hoewel er enkele elementen van willekeur zijn, zoals de volgorde van de marktvraagkaarten, is het spel overwegend gebaseerd op vaardigheden en strategische planning.

Bluf en Elkaar Hinderen

Interactie tussen spelers is een belangrijk onderdeel van het spel, inclusief elementen van bluf en het hinderen van elkaar. Je kunt strategieën ontwikkelen die je tegenstanders direct beïnvloeden, zoals het bouwen van spoorwegen of kanalen die de bewegingen van anderen blokkeren of het monopoliseren van bepaalde grondstoffen. Hoewel bluf niet centraal staat in de spelmechanismen, kan het anticiperen en reageren op de strategieën van je tegenspelers een subtiele maar invloedrijke tactiek zijn.

Herspeelbaarheid

Je kunt “Brass: Lancashire” keer op keer blijven spelen omdat het spel veel diepe denkwerk vereist, de kaarten elke keer anders zijn en je steeds op een nieuwe manier met andere spelers omgaat. Bij elke keer dat je het spel speelt, gebeuren er nieuwe dingen. Dit komt door de verschillende plannen die iedereen maakt, wat de tegenstanders doen, en welke kaarten je krijgt. Hierdoor voelt het spel altijd nieuw en spannend aan, zelfs als je het al vaker hebt gespeeld. Er zijn zoveel verschillende manieren om het spel te benaderen en strategieën om uit te proberen dat je graag nog een keer wilt spelen om iets nieuws te proberen.

Voor wie is dit spel

Voor wie is dit spel leuk?

Brass: Lancashire is echt iets voor mensen die:

• Genieten van spellen waarbij je goed moet nadenken over strategie en economie.
  • Geïnteresseerd zijn in geschiedenis, vooral de Industriële Revolutie.
  • Het niet erg vinden om de tijd te nemen om complexe regels te leren en een paar uur aan een spel te besteden.

Wanneer is het leuk om dit spel te spelen?

Je hebt de meeste lol met Brass: Lancashire tijdens:

• Gezellige spelletjesavonden met vrienden of familie die ook van bordspellen houden en enige ervaring hebben met strategische spellen.
  • Als je zin hebt in een spel dat je uitdaagt en waarbij je goed moet plannen en strategisch denken.
  • Als je genoeg tijd hebt, want een potje kan wel twee tot drie uur duren.

Met hoeveel spelers is het het leukst?

Je kunt Brass: Lancashire met 2 tot 4 mensen spelen, maar het is het leukst met:

• 4 spelers: Dan is er de meeste actie en strijd, wat het spel echt spannend maakt.
  • 3 spelers: Dit zorgt voor een goed evenwicht, waarbij je nog steeds veel moet samenwerken en strategisch denken.
  • 2 spelers: Het spel is ook leuk met z’n tweeën, maar dan mis je wat van de interactie en uitdagingen die je met meer spelers wel hebt.

Brass: Lancashire is niet zomaar een bordspel; het is een spannende reis terug in de tijd naar de Industriële Revolutie. Het spel brengt die oude wereld tot leven op je speeltafel. Met elke kaart die je speelt en elke fabriek die je bouwt, duik je dieper in een tijdperk waarin de wereld razendsnel veranderde. En het is niet alleen mooi om naar te kijken; het zit boordevol slimme strategieën die je aan het denken zetten.

Wat Brass: Lancashire echt speciaal maakt, is hoe het elke keer dat je speelt weer anders voelt. Het draait allemaal om slim plannen, een beetje bluffen en op de juiste momenten je slag slaan. Geluk speelt maar een kleine rol; jouw keuzes bepalen hoe goed je het doet. En met de verschillende kaarten en strategieën blijft het spel altijd fris en interessant, zelfs als je het vaak speelt.

De interactie tussen de spelers maakt elk spel spannend. Je probeert elkaar te slim af te zijn, wat meestal zorgt voor prikkelende irritatie en gezonde rivaliteit. Dit maakt Brass: Lancashire perfect voor lange avonden met vrienden of familie die ook van een goed strategisch spel houden. Of je nu met twee, drie of vier spelers bent, het spel blijft leuk. Natuurlijk, met meer spelers is er meer actie en interactie, maar zelfs met twee personen is het een geweldig spel. Kortom, als je van spellen houdt waarbij je goed moet nadenken en ook nog iets wilt leren over de geschiedenis, dan is Brass: Lancashire echt iets voor jou. Het is een spel dat je blijft uitdagen en verrassen, ieder spel opnieuw.

• Wereldwijd hoog gewaardeerd spel
  • Thema erg goed verwerkt in het spel

• Niet voor de casual speler