Unmatched: Gevecht der Legendes Review

Wat hebben Koning Arthur, Alice in Wonderland, Sinbad de Zeeman en Medusa met elkaar gemeen? Juist, het zijn allemaal verzonnen karakters. Maar wist je ook dat ze allemaal een bloedhekel aan elkaar hebben? In Unmatched: Gevecht der Legendes gaan ze dan ook de strijd met elkaar aan, net zolang tot er nog maar één levend overblijft. Als spelers bevecht je elkaar op het speelbord met behulp van kaarten. Waarbij iedere held zijn of haar eigen unieke eigenschappen heeft. Wat wij van deze slachtpartij van epische proporties vinden, lees je in deze Unmatched review.

In Unmatched strijd je als legendarische held en ga je het duel met elkaar aan. De legendarische helden komen uit films, uit boeken of uit eeuwenoude legendes. Je kunt strijders uit verschillende Unmatched spellen met elkaar combineren. Elke held heeft een set actiekaarten met unieke vaardigheden die horen bij de vechtstijl van die held. Maar vergeet niet dat er aan het einde van het spel maar één winnaar kan zijn!

Spelen als je favoriete held

Er zijn veel spellen waar je aan de hand van het spelen van kaarten je tegenstander bevecht. Maar Unmatched voegt aan dit concept een extra beleving toe, door je te laten vechten als een herkenbaar karakter. Het spreekt natuurlijk enorm tot de verbeelding, wie er zou winnen in een gevecht tot de dood tussen Koning Arthur en Sinbad de Zeeman. Het eerste dat opvalt wanneer je doos opent zijn de 4 gedetailleerde mini figures van de helden. Dat je niet met een pion speelt maar met een herkenbaar figuur, draagt zeker bij aan de spelbeleving. Een extra detail is dat de figuren voorzien zijn van een wash, dit geeft het figuur meer diepte en benadrukt details. Is dat nog niet mooi genoeg voor je? Dan kan je altijd zelf de figuren nog beschilderen natuurlijk. Verder heeft het spel een eigen unieke artwork. Er is geen Disney-sausje over het spel gegoten, maar de vormgeving is, wat ik zou omschrijven als, ‘rauw’ en ‘episch’. Het strijdtoneel van de gevechten is het dubbelzijdige speelbord. Op de ene kant speel je op een schip aan een kade en de andere kant in de tuin van een paleis. De speelkaarten zijn voorzien van duidelijke symbolen en omschrijvingen zodat je direct begrijpt wat de functies van de kaart zijn.

Het spel bestaat in totaal uit 4 figuren, 120 speelkaarten, 7 levensschijven, 4 personagekaarten, 6 sidekickfiches en een speelbord. Het opzetten is in drie minuten gebeurd. Kies een zijde van het speelbord en leg deze op tafel, iedere speler kiest een held en neemt de bijbehorende kaarten, levensschijven en sidekicks, de personages en sidekicks plaats je op het speelbord, iedere speler schudt zijn of haar speelkaarten en neemt er vijf op hand en de strijd kan beginnen.

No more heroes

De held van je tegenspeler verslaan dat is het doel in Unmatched. Sommige helden hebben ook nog één of meerdere sidekicks. Deze hoef je niet óók te verslaan om het spel te winnen, alleen de held is voldoende. Maar het kan wel helpen in het winnen van het spel, om eerst de sidekicks uit de weg te ruimen. Iedere held heeft een levensschijf waar je de hitpoints op bijhoudt. Sommige helden hebben meer hitpoints dan andere. Zodra de levenschijf op 0 staat is de held verslagen.

Iedere held heeft eigen unieke vaardigheden en eigenschappen. De ene held heeft veel hitpoints, de andere heeft meerdere sidekicks en weer een andere kan zich verder verplaatsen. Ook de slagkracht en de eigenschappen op de speelkaarten verschillen per held. Het enige dat overeenkomt is dat iedere held 30 speelkaarten heeft.

Zoals gezegd wordt er gestreden op het spelbord. Hierbij maakt de locatie van de karakters uit in welke kaarten je kunt spelen. Wil je een aanvalskaart spelen, dan moet je naast het karakter staan dat je wil aanvallen. Maar sommige karakters kunnen ook van afstand aanvallen. Je moet dus goed nadenken over waar je welke karakter neerzet.

Er wordt beurtelings gespeeld. Eerst handelt de ene speler alle acties in zijn of haar beurt af, hierna is de andere speler. Tijdens je beurt moet je twee keer een actie uitvoeren, dit mag ook twee keer dezelfde actie zijn. Je moet kiezen uit de volgende acties.

• Verplaatsen (pak een kaart)
    Verplaats een karakter maximaal het aantal stappen dat staat op je personagekaart.
  • Beramen (speel een kaart)
    Voer de actie uit dat staart weergegeven op de beraamkaart.
  • Aanvallen (speel een kaart)
    Val aan met het personage, en breng zoveel schade toe, als weergegeven op de actiekaart.

Je begint het spel met 5 kaarten in je hand. Op iedere kaart staat welk type kaart het is, een aanvals-, beraam- of verdedigingskaart. Iedere keer dat je beraamt of aanvalt (of verdedigd) kost je dat een kaart uit je hand. Je kunt weer kaarten krijgen door de actie ‘Verplaatsen’ te kiezen. Ook het spelen van sommige kaarten geven je extra kaarten. Maar let op, je mag maximaal 7 kaarten op hand hebben en ben je door al je kaarten heen, dan wordt de aflegstapel niet geschud en krijg je geen nieuwe kaarten meer. In plaats daarvan kan je je alleen nog maar verplaatsen en ontvang je als straf iedere beurt 2 schade.

Wanneer je kiest voor de actie aanvallen, dan krijgt je tegenspeler de kans om zich te verdedigen. Hij of zij mag dan een verdedigingskaart spelen. Jouw aanvalskracht wordt dan afgetrokken van de verdedigingskracht van je tegenspeler. De overgebleven waarde (indien aanwezig) wordt dan als schade toegebracht. Is er sprake van meer verdedigingskracht dan aanvalskracht dan wordt er geen schade toegebracht aan de aanvallende speler. De meeste aanval- en verdedigingskaarten hebben ook een effect wanneer ze gespeeld worden. Dit effect staat omschreven op de kaart. Een effect kan voor, tijdens of na een gevecht plaatsvinden.

De volledige spelregels passen op zo’n acht A4’tjes. Dit lijkt veel, maar de regels zijn vrij eenvoudig. De stappen die uitgevoerd moeten worden zijn vrij rechtlijnig zonder een hele rits aan uitzonderingen of subregels. De grootste leercurve zit in het kennen van iedere held en de eigenschappen van de kaarten. Na een kwartiertje lezen begon ik aan mijn eerste gevecht.

Ken je held

Unmatched vraagt veel van je strategisch inzicht. Niet alleen moet je de juiste (combinatie van) kaarten op het juiste moment spelen, maar belangrijker nog, goed positie op het speelbord bepalen. Ondanks de verschillen tussen de helden zijn ze goed gebalanceerd. Het verschil tussen winst en verlies wordt voornamelijk bepaald door jouw strategische keuzes. Hoe beter jij de eigenschappen van jouw held, maar ook zeker die van je tegenstander kent, hoe beter je strategie kan bepalen. Deze kennis doe je al spelenderwijs op. Hoe meer je speelt, hoe beter je de eigenschappen van de helden leert kennen.

Ook omdat je niet eindeloos door kunt blijven spelen, zodra je door je kaarten heen bent is het spel zo goed als afgelopen voor je. Maar het geluk kan je ook zeker een handje helpen óf juist dwarszitten. Om een groter voordeel te hebben moet je maar net op het juiste moment specifieke kaarten op hand krijgen, of je tegenstander juist specifieke kaarten niet op hand hebben. Ook een stukje bluf kan in je voordeel werken, zeker bij het aanvallen. Je verdedigen tegen een aanval kan handig zijn, maar het kost wel weer een kaart. Als je tegenspeler onterecht denkt dat je een hoge aanvalskaart speelt, zal hij of zij eerder geneigd zijn een ‘dure’ verdedigingskaart te spelen, terwijl dat niet nodig was.

Je speelt Unmatched echt tegen elkaar, en elke actie die jij doet is van invloed op het spel van de ander, hierdoor is de interactie heel hoog. Doordat iedere held anders speelt, de kaarten ieder spel geschud worden en je ook met de helden uit de uitbreidingen kunt spelen kun je eindeloos combineren en is geen spel hetzelfde, de herspeelbaarheid van Unmatched is dus ook erg hoog.

Voor de brede groep spelers

Je speelt Unmatched met 2 tot en met 4 spelers, een potje duurt zo’n 20 minuten en het spel is geschikt vanaf 10 jaar. In principe speel je het spel met twee spelers, één tegen één. Maar je kunt ook met drie of vier spelers twee tegen twee spelen. Bij drie spelers speelt één speler met twee helden. In het begin raad ik je aan om vooral met z’n tweeën te spelen, maar ben je eenmaal goed bekend met het spel dan is gevecht met 4 ervaren spelers wel erg leuk en uitdagend! Unmatched kenmerkt zich door de balans in toegankelijkheid en diepgang. Het spel kent slechts een handvol aan basisregels en de keuzes aan actiemogelijkheden zijn beperkt. Hierdoor is het spel erg toegankelijk, casual spelers pakken Unmatched zonder veel moeite snel op. Tegelijkertijd kent het spel voldoende strategische diepgang om uit te dagen. Er zijn in de praktijk heel, heel, heel veel combinatiemogelijkheden, waardoor geen spel hetzelfde zal zijn. Voor echte ervaren deck builder-spelers is Unmatched te beperkt, zij zullen niet vlug de overstap maken van KeyForge of Magic. Maar ook zij kunnen vast Unmatched weten te waarderen. Unmatched is niet bedoeld voor de niche van ervaren en trouwe deck builder-spelers, maar echt bedoeld voor de brede groep spelers, die geen zin hebben om heel veel tijd, geld en energie te spenderen in een kaartspel.

Unmatched begeeft zich in een genre waar veel meer spellen van zijn. Het tegen elkaar vechten door middel van het spelen van kaarten, al dan niet met een speelbord, is niets nieuws. De grote aantrekkingskracht van Unmatched zit hem in het gebruik van bekende personages. Je kan je als speler veel beter verplaatsen in personages die je kent uit films dan random fantasiewezens. Beeld je maar eens in, een gevecht tussen Koning Arthur, Alice uit Wonderland, Sinbad de Zeeman én Medusa, hoe episch is dat?! De bijbehorende gedetailleerde mini-figuren van iedere held dragen natuurlijk ook erg bij aan de spelbeleving. En het wordt nog beter, er volgen binnenkort uitbreidingen van het spel met nog meer helden, en deze kun je allemaal met elkaar combineren voor nog meer variatie. Maar buiten de eigenschap van herkenbare karakters om, is Unmatched ook gewoon een leuk spel om te spelen. De balans tussen toegankelijkheid en uitdaging is wat mij betreft dik in orde. Het spel is snel te leren en te spelen, ook casual spelers hebben het spel snel door. Tegelijkertijd heeft het spel meer dan voldoende diepgang en variatie om boeiend te blijven. Tenminste, je moet natuurlijk wel van het type spel houden. Het is wel een strategisch kaartspel dat draait om vechten, heel wat anders dan een potje Rummikub of Wingspan natuurlijk. Dus ben je fan van een bepaalde held of zoek je een toegankelijk strategisch kaart- en gevechtspel waarin je niet zeeën van tijd, geld en energie hoeft te steken, maar direct kan oppakken en spelen, haal dan zeker Unmatched in huis!

• Vechten met je favoriete held
  • Uitbreidingen beschikbaar
  • Mooie mini-figuren