Unmatched: Roodkapje vs Beowulf Review

Er was eens een meisje genaamd Roodkapje. Met haar mand gevuld met gemene trucs nam ze het op tegen de legendarische Beowulf in deze nieuwe Unmatched set.

‘Wat heb je grote ogen, Wulfie!’

“Dat heet ‘Razernij’, meisje!”

Roodkapje gebruikt een kaart-combomechanisme. Overeenkomende pictogrammen tussen de kaarten die ze speelt en de kaarten uit haar “mand” (aflegstapel), activeren krachtige effecten. Ondertussen gebruikt Beowulf zijn razernij om zijn kaarten sterker te maken voor verwoestende aanvallen. Je leest alles wat je moet weten over deze nieuwe (uitbreidings)set in deze Unmatched: Roodkapje vs Beowulf review.

In deze review ben ik er vanuit gegaan dat je bekend bent met het basisspel van Unmatched. Ik ga in deze review alleen in op de verschillen tussen het basisspel en deze uitbreiding. Roodkapje vs Beowulf kan, net als alle spellen uit de Unmatched-serie, als een op zichzelf staand spel én als uitbreiding gespeeld worden. Je kunt alle helden en speelborden uit iedere set met elkaar combineren. Ben je nog niet bekend met Unmatched, lees dan eerst onze Unmatched: Gevecht der Legendes review.

Roodkapje vs Beowulf

Roodkapje

Er was eens… Roodkapje. Ooit belandde ze in de maag van de wolf. Ze overleefde en vertelde haar grimmige verhaal door. Nu gaat ze samen met haar vriend de Jager terug de bossen in. Gewapend met een aantal vreselijke trucs die ze heeft verstopt in haar mandje!

• Aanval: Direct
  • Aantal levens: 14
  • Verplaatsen: 2
  • Vaardigheid: Activeer het effect van je gespeelde kaart als het symbool op de kaart overeenkomt met het voorwerp in je mand.

Sidekick: De Jager

• Aanval: Afstand
  • Aantal speelstukken: 1
  • Aantal levens: 9

Beowulf

Elk gevecht vult de oorlogskoning met razernij. Je komt er snel achter waarom hij gelijkwaardig aan zijn vijand Grendel was. Met zijn bloedverwant Wiglaf aan zijn zijde, is hij overtuigd van een zege in komende dodelijke strijd.

• Aanval: Direct
  • Aantal levens: 17
  • Verplaatsen: 2
  • Vaardigheid: Aan het begin van het spel heeft Beowulf 1 razernij. Als Beowulf schade wordt toegebracht, krijgt hij 1 razernij. Beowulf mag maximaal 3 razernij hebben.

Sidekick: Wiglaf

• Aanval: Direct
  • Aantal speelstukken: 1
  • Aantal levens: 9

Speciale regels voor deze set

Roodkapjes mand

De bovenste kaart van de aflegstapel van Roodkapje heet haar mand. Op iedere kaart van Roodkapje staat een symbool (een mes, een pels of wolfsbane). Afhankelijk van welke kaart bovenop de aflegstapel (en dus in haar mand) ligt, is er een bepaald symbool actief.  Wanneer je een kaart speelt met een effect met een symbool, dan mag je deze alleen afhandelen als deze overeenkomt met het symbool in haar mand. Je moet dus goed opletten welke kaart je aflegt als je het effect van een bepaalde kaart de volgende beurt wil benutten.

Beowulf’s razernij

Beowulf heeft 3 fiches om zijn razernij bij te houden. Hij begint het spel met 1 razernij en kan een maximum van 3 hebben. Wanneer Beowulf (dus niet Wiglaf) schade oploopt, ontvangt hij 1 razernij. Razernij kan worden ingezet wanneer bepaalde kaarten worden gespeeld.

Deuren

Het spel bevat 3 deurfiches en het speelbord heeft 3 deuropeningen. Bij aanvang van het spel worden deze fiches naast de deuropeningen gelegd, alsof de deuren open staan. Wanneer een strijder naast een deuropening staat, mag hij deze kosteloos dicht doen. Hierdoor worden zichtlijnen en zone’s verbroken. Een gesloten deur openen kost een strijder een bewegingspunt.

Bad ass

Ook deze set kenmerkt zich weer door de geweldige karakters en bijbehorende mini figures. Van het liefelijke imago van Roodkapje is niets overgebleven, ze draagt zelfs een wolvenhuid inclusief kop als mantel, hoe bad ass is dat! De oplettende speler zal het misschien opvallen dat de vormgeving iets afwijkt van de vorige spellen. Dit komt omdat het spel dit keer is vormgegeven door een andere illustrator. Maar ook deze keer ziet alles er weer erg mooi uit. In tegenstelling tot de vorige uitbreiding is er dit keer maar één strijdtoneel op het speelbord. Het bord is wel dubbelzijdig, maar de achterkant bevat dezelfde omgeving met een meer minimalistische vormgeving waardoor je meer van het artwork kunt zien. Ook dit keer is het speelbord alleen bedoeld voor 2 spelers en een stuk kleiner dan je gewend bent uit het basisspel. Maar door de toevoeging van deuren krijgt het bord wel een extra strategische laag.

(Niet) alleen voor twee spelers

Je speelt ook Roodkapje vs Beowulf uitsluitend met 2 spelers. Maar helden en speelborden van verschillende Unmatched sets kunnen met elkaar gecombineerd worden. Je kunt dus met Roodkapje tegen Medusa of met Beowulf tegen Robin Hood spelen. Maar iedere set is ook op zichzelf te spelen. Je kunt het volledige spel spelen met Roodkapje vs Beowulf, zonder dat je daar het basisspel van Unmatched: Gevecht der Legendes voor nodig hebt. Wil je met 3 of 4 spelers spelen, dan heb je wel het basisspel nodig, omdat deze het grotere bord en extra helden bevat.

Ook deze uitbreiding van Unmatched vind ik weer een schot in de roos. Roodkapje en Beowulf zijn interessante karakters en hebben ieder weer unieke eigenschappen. Waar je met Roodkapje vooral tactisch moet spelen door de kracht van haar mandje goed te benutten, heeft Beowulf razernij en veel aanvalskaarten om schade mee toe te kunnen brengen. Met deze uitbreiding hebben ze het spel weer net iets verder geëvolueerd. Niet alleen het bord heeft een extra laag gekregen door de toevoeging van deuren, ook de eigenschappen van de karakters vragen om een scherpere speelstijl om het grootste voordeel te hebben. Dit alles maakt dit spel een waardevolle uitbreiding voor fans van de serie. Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging in de Unmatched-serie met interessante karakters en een aangescherpte manier van spelen? Haal dan zeker Unmatched: Roodkapje vs Beowulf in huis!

• Helden goed in balans
  • Extra helden voor nieuwe mogelijkheden en meer uitdaging

• 1 nieuwe zijde van het speelbord