Unmatched: Robin Hood vs Bigfoot Review

Het bos is voor beiden bekend terrein, echter ze zijn elkaar nog nooit tegengekomen. Dat is ook logisch, want de een noemt Engeland zijn thuis, de ander Noord-Amerika. Maar daar gaat nu verandering in komen! In Unmatched: Robin Hood vs Bigfoot gaan deze twee helden voor het eerst de strijd met elkaar aan. Je leest mijn ervaring met dit op zichzelf staand spel en uitbreiding in één, in deze Unmatched: Robin Hood vs Bigfoot review.

In deze review ben ik er vanuit gegaan dat je bekend bent met het basisspel van Unmatched. Ik ga in deze review alleen in op de verschillen tussen het basisspel en deze uitbreiding. Robin Hood vs Bigfoot kan, net als alle spellen uit de Unmatched-serie, als een op zichzelf staand spel én als uitbreiding gespeeld worden. Je kunt alle helden en speelborden uit iedere set met elkaar combineren. Ben je nog niet bekend met Unmatched, lees dan eerst onze Unmatched: Gevecht der Legendes review.

Robin Hood vs Bigfoot

Robin Hood

Een snuggere dief en een lastige tegenstander. Hij is moeilijk op één plek te houden en dodelijk met een boog in zijn handen. Zodra hij je heeft afgeleid, komt een bende van Vrijbuiters alles van je stelen tot je niks meer over hebt.

• Aanval: Afstand
  • Aantal levens: 13
  • Verplaatsen: 2
  • Vaardigheid: Na je aanval mag je de aanvallende strijder maximaal 2 velden verplaatsen.
  • Sidekick: Vrijbuiters
  • Aanval: Direct
  • Aantal: 4
  • Aantal levens: 1

Bigfoot

Zo machtig als een Sequoia en ontembaar als de wind. Bigfoot breekt overal doorheen en heeft zijn dartelende Jackalope vlak achter zich. Nadat je hun kracht hebt ervaren, verdwijnen ze onmiddellijk van het strijdtoneel.

• Aanval: Direct
  • Aantal levens: 16
  • Verplaatsen: 3
  • Vaardigheid: Wanneer er aan het einde van je beurt zich geen vijandelijke strijders bevinden in het gebied van Bigfoot, mag je een kaart trekken.
  • Sidekick: Jackalope
  • Aanval: Direct
  • Aantal: 1
  • Aantal levens: 6

Rauw en episch

Ook deze set kenmerkt zich weer door de geweldige mini figures. Zeker Bigfoot ziet er erg imponerend uit. Al het spelmateriaal is weer vormgegeven in de ‘rauwe en epische’ Unmatched-stijl. Het speelbord is wederom dubbelzijdig. Met aan de ene kant Sherwood forest van Robin Hood en aan de andere kant het Yukon-gebied van Bigfoot. Het speelbord is alleen bedoeld voor 2 spelers en is een stuk kleiner dan je gewend bent uit het basisspel. Maar door de interessante verbindingen tussen de velden zijn beide zijden uitdagende omgevingen om te strijden.

Robin Hood vs Bigfoot bestaat uit 2 minifiguren, 5 sidekickfiches, 3 levensschijven, 62 kaarten en een speelbord.

(Niet) alleen voor twee spelers

Je speelt Robin Hood vs Bigfoot uitsluitend met 2 spelers. Maar helden en speelborden van verschillende Unmatched sets kunnen met elkaar gecombineerd worden. Je kunt dus met Bigfoot tegen Sinbad of met Robin Hood tegen Medusa spelen. Maar iedere set is ook op zichzelf te spelen. Je kunt het volledige spel spelen met Robin Hood tegen Bigfoot, zonder dat je daar het basisspel van Unmatched: Gevecht der Legendes voor nodig hebt. Wil je met 3 of 4 spelers spelen, dan heb je wel het basisspel nodig, omdat deze het grotere bord en extra helden bevat.

Robin Hood vs Bigfoot is een erg goede aanvulling op het toch al goede basisspel. De helden Robin Hood en Bigfoot zijn goed tegen elkaar, maar ook goed tegen de helden uit het bassisspel te spelen. Waar Bigfoot erg sterk is en veel schade kan toebrengen wanneer je dichtbij kunt komen, kan Robin Hood van afstand aanvallen en zich daarna buiten bereik verplaatsen. Als op zichzelf staand spel vind ik Robin Hood vs Bigfoot ook goed, maar wordt het spel wel sneller eentoniger. De kracht van Unmatched zit hem juist in de variatie van verschillende helden en hun eigenschappen. Aan de andere kant is Robin Hood vs Bigfoot wel de voordeligste optie om kennis te maken met het spel. Bevalt het spel je, dan kan je daarna altijd nog het duurdere basisspel aanschaffen. Ben je geen fan van Unmatched, dan verandert Robin Hood vs Bigfoot daar niets aan. De spelregels blijven precies hetzelfde, de nieuwe helden zorgen alleen voor meer variatie en een andere manier van spelen. Maar als liefhebber van Unmatched is Robin Hood vs Bigfoot precies wat je nodig hebt, meer van dezelfde ijzersterke gameplay met extra helden voor nieuwe mogelijkheden en meer uitdaging.

• Helden goed in balans
  • Extra helden voor nieuwe mogelijkheden en meer uitdaging

• Als op zichzelf staand spel minder leuk dan als uitbreiding