In Without Fail begin je met een simpele uitdaging. Maar voordat je van start gaat, krijgen je medespelers allemaal de kans om je uitdaging moeilijker (en hilarischer) te maken! Degene die denkt dat jij de moeilijkste versie van de uitdaging kunt volbrengen, wordt je teamgenoot. Als je slaagt, scoren jullie allebei. Maar als je faalt, verliezen jullie punten. Hoe dit precies zit en of dit partyspel van Exploding Kittens voor jou het spelen waard is, lees je in deze Without Fail review.
Hoe ziet het spel er uit
Eén ding dat de spellen van Exploding Kittens met elkaar gemeen hebben is de focus op humor. Dit is ook weer nadrukkelijk het geval bij Without Fail. De illustraties zijn in de herkenbare Exploding Kittensstijl, met dit keer fluffige konijnen die centraal staan. De contrasterende kleuren hard roze en turkoois worden gebruikt om te benadrukken dat er altijd 2 teams tegen elkaar strijden.
Het spel opzetten
Het spel bestaat uit 150 kaarten met uitdagingen, 40 puntenfiches, 1 balfiche, 1 tafeltennisbal, 6 bekers, 3 dobbelstenen, 1 pen, 1 zandloper, 1 schrijfblok en 1 blinddoek. Het opzetten is in 3 stappen gedaan. Iedere speler krijgt een puntenfiche, schud de stapel kaarten met uitdagingen en leg ze als trekstapel op tafel, leg de speldoos met al het overige materiaal op tafel.
Hoe speel je het spel
Er zijn twee belangrijke rollen in dit spel: de uitdager en zijn teamgenoot. Als uitdager voer je een simpele uitdaging uit. Maar eerst wordt een van de andere spelers je teamgenoot. Als je slaagt in de uitdaging, krijgen jij en je teamgenoot allebei punten! Maar als je faalt, krijgen de andere spelers punten. Dit is het lastige gedeelte: om je teamgenoot te worden, moeten ze je makkelijke uitdaging, moeilijker maken. De speler die de opdracht het meest moeilijk maakt, wordt je teamgenoot. Hopelijk heeft je teamgenoot de opdracht niet onmogelijk gemaakt. Kortom, dit spel wordt moeilijker naarmate je medespelers meer in je geloven. De eerste speler met 5 punten wint.
Elke uitdagingskaart heeft twee kanten. De setup-kant legt uit hoe je de uitdaging opzet, en de uitdagingskant vertelt de uitdager wat hij moet doen. Niemand mag naar de uitdagingskant van een kaart kijken totdat de uitdager een teamgenoot heeft!
Een voorbeeld
- Locatie (tafel, vloer of tegen een muur)
- Een afbeelding van hoe je de uitdaging opzet
- Hoe je de uitdaging moeilijker maakt
- Moeilijkheidsschaal om te helpen bij het moeilijker maken van de uitdaging
De uitdager weet dus dat hij een opdracht moet uitvoeren met 2 bekers op de grond en waar de zandloper bij nodig is. De andere spelers kunnen nu tegen elkaar opbieden om de teamgenoot te worden. Er wordt om de beurt geboden waarbij je 1 van 2 dingen kan doen. Of de uitdaging moeilijker maken (in dit geval door de bekers fysiek op de grond verder uit elkaar te zetten) óf passen. Als je past lig je uit de race en kan je geen teamgenoot meer worden. Door de opdracht steeds moeilijker te maken blijf je in de race om teamgenoot te worden, net zolang tot de laatste andere speler heeft gepast. Maar door het spel moeilijker te maken, vergroot je ook de kans om als teamgenoot als verliezer uit de bus te komen en gaan de punten naar de andere spelers. Soms is het beter om een andere speler te laten falen, dan zelf proberen te winnen met een opdracht.
Zodra de uitdager en de teamgenoot bekend zijn, word de uitdagingskaart omgedraaid en wordt de echte opdracht duidelijk. De uitdager probeert nu de opdracht goed uit te voeren binnen de gestelde voorwaarden. Lukt dit? Dan krijgen de uitdager en de teamgenoot een punt. Lukt dit niet? Dan krijgen de andere spelers een punt én de uitdager en teamgenoot verliezen een punt. Met een uitdaging verliezen verlies je dus meer dan dat je wint met een uitdaging winnen. De volledige uitleg lees je in de spelregels of bekijk de video hieronder.
De speleigenschappen
Without Fail heeft als partyspel een leuke dynamiek tussen strategie, geluk, samenwerking en competitie. Je moet niet alleen als uitdager on the spot tactiek bepalen in het uitvoeren van een opdracht, als potentieel teamgenoot moet je ook goed kunnen inschatten of je de opdracht moeilijker maakt of op tijd de strijd verlaat. Maar een lange termijn planning of diepgaande strategie heb je niet nodig. Omdat veel van de uitdagingen en kaarten onverwachte wendingen hebben, moet je vooral flexibel zijn en snel van plan kunnen veranderen. Daarnaast kun je een groot voordeel hebben als je overtuigend kunt bluffen. Want met er voor zorgen dat de andere spelers jou overbieden en vervolgens falen in de opdracht kun je ook winnen. Geluk speelt een grote factor in dit spel. Je kunt erg geluk of pech hebben met de opdracht die je moet uitvoeren. De uitdagingskaarten die je trekt zijn erg uiteenlopend en willekeurig (ik ga niks spoilen, maar het gebeurt regelmatig dat je uiteindelijk een andere opdracht moet uitvoeren dan je had verwacht of zelfs gehoopt), waardoor het spel een element van chaos heeft. Dit maakt het spel minder voorspelbaar en zorgt ervoor dat geen twee spelrondes hetzelfde zijn. Hoewel je kunt proberen tactisch te spelen, speelt geluk een grote rol bij het succes van je acties. Dit verhoogt de spanning en het speelse karakter van het spel, maar het kan ook frustrerend zijn voor spelers die de uitkomst liever meer in eigen hand hebben. De interactie tussen spelers is erg hoog. Of je nu uitdager, teamgenoot of toeschouwer bent, iedereen blijft de hele tijd betrokken bij het spel. Het kijken naar hoe de andere speler (bijna) faalt is minstens net zo leuk, spannend en hilarisch als het uitvoeren van de opdracht zelf. Ben je eenmaal door de 150 opdrachten heen, dan kun je Without Fail nog steeds blijven spelen. Natuurlijk is de verrassing van het krijgen van een onbekende uitdaging er af, maar veel opdrachtkaarten hebben een identieke setupkant. Je kunt dus niet met zekerheid voorspellen welke opdracht er daadwerkelijk gaat volgen. Bovendien is er een verschil tussen de opdracht kennen en de opdracht ook daadwerkelijk goed kunnen uitvoeren. Without Fail blijft dus uitdagend en leuk, ook al zijn alle opdrachten al een keer gedaan.
Voor wie is dit spel
Je kunt Without Fail in theorie met zoveel mensen spelen als je wil, zolang er altijd 1 uitdager en 1 teamgenoot is. Een potje duurt ongeveer 20 minuten en het spel is geschikt vanaf 10 jaar. In de praktijk speel je het liefste met 4 tot 6 spelers. Dan blijft iedereen goed betrokken bij het spel en krijgt iedereen de kans om ook opdrachten uit te mogen voeren. Je kunt het spel ook met z’n tweeën spelen met iets aangepaste regels, dit werkt op zich prima, maar verliest dan wel veel van z’n dynamiek en hilariteit als parytspel. Door de eenvoudige regels snapt iedereen direct wat de bedoeling is. Hierdoor is het spel geschikt voor iedereen die competitief is ingesteld en/of graag hard wil lachen. Without Fail is een leuk partyspel voor zowel jong als oud en zowel casual als ervaren spelers.
Conclusie
Without Fail is een partyspel waarin fysieke opdrachten worden uitgevoerd. Je kunt niet alleen punten ontvangen voor het goed uitvoeren van de opdracht, maar ook door het juist kunnen inschatten of de opdracht wel of niet goed wordt uitgevoerd. Het tegen elkaar opbieden door de eenvoudige opdracht steeds moeilijker te maken, met het gevaar dat je punten verliest als de opdracht niet gehaald wordt, zorgt ervoor dat zelfs de meest eenvoudig lijkende opdrachten heel spannend worden. Ook dit partyspel in de Exploding Kittensreeks stelt wat mij betreft niet teleur. De spelregels zijn eenvoudig, het is doorspekt met humor en de interactie tussen spelers is erg hoog. De opdrachten zijn divers en beginnen allemaal erg eenvoudig, maar worden al vlug moeilijk of zelfs onmogelijk als er te veel wordt overboden. Dit houdt iedereen scherp en maakt het spel extra spannend om te bieden. Kortom, zoek je een spannend, actief en vooral hilarisch partyspel? Haal dan zeker Without Fail in huis!