Imploding Kittens Review

Imploding Kittens is de eerste uitbreiding voor Exploding Kittens, het prijswinnende kaartspel dat wordt gezien als één van de beste Kickstarter projecten. Zoals de naam al doet vermoeden speel je in Imploding Kittens niet alleen met exploderende poezen maar dit keer ook met een imploderende poes! Of dat het spel nou echt leuker maakt of niet lees je in deze Imploding Kittens review.

Imploderende poes

De eerste keer dat je de imploderende poeskaart trekt is er nog niets aan de hand, je hoeft hem niet eens de ontmantelen. Net als een exploderende poes stop je de imploderende poeskaart weer terug in de stapel, alleen ditmaal omgedraaid (met het plaatje naar boven). En nu wordt het wel erg gevaarlijk! Ook al kan iedereen nu zien waar in de stapel de imploderende poes zich bevindt, als je deze kaart nu trekt ben je gelijk af, ontmantelkaarten helpen niet meer. Denk je nu bij jezelf waar gaat dit over?! Lees dan eerst mijn Exploding Kittens review.

Imploding Kittens kaarten

Imploding Kittens in het kort

• De basis spelregels van Exploding Kittens blijven van kracht
  • In totaal 20 nieuwe kaarten om toe te voegen in het deck
  • Je kan nu met maximaal 6 personen spelen (in plaats van 5)
  • Wie niet oplet tijdens het spelen moet de Cone of Shame dragen

Nieuwe kaarten

• Imploding kitten – Eerste keer trekken niets aan de hand, tweede keer trekken direct af
  • Andersom – Draait de speelrichting om
  • Trek de onderste kaart – In plaats van de bovenste kaart van de stapel, trek je nu de onderste kaart om je beurt te beëindigen
  • Verander de toekomst – In plaats van alleen de bovenste kaarten bekijken, mag je ze nu ook van volgorde veranderen en terugplaatsen op de stapel
  • Doelgerichte aanval – Je mag nu kiezen welke medespeler twee beurten achter elkaar is
  • Wilde kat – Doen hetzelfde als in Exploding Kittens

Cone of Shame

Een grappige gimmick in het spel is de Cone of Shame (Schaamkraag). De eerste speler die vergeet wie er aan de beurt is, krijgt als richtingsindicator de Cone of Shame die hij moet dragen tijdens de rest van het spel. Mijn ervaring met de Cone of Shame is, leuk bedacht maar na drie keer gebruiken was de lol er wel van af. Gelukkig beïnvloedt dit verder niet het spel, vind je het leuk om de Cone of Shame te gebruiken dan doe je dat en zo niet dan gebruik je hem niet.

Imploding Kittens Cone of Shame

Imploding Kittens voegt extra kaarten met nieuwe acties toe waardoor er meer tactiek, maar vooral meer hilariteit in het spel komt. De komst van de imploding kitten zorgt ervoor dat het spel toch net anders gespeeld moet worden en voelt wel degelijk aan als een meerwaarde. Vind je Exploding Kittens niet leuk dan verandert deze uitbreiding daar niets aan. Vind je Exploding Kittens (net als ik) juist wel leuk dan is Imploding Kittens een welkome toevoeging en dus een aanrader!

Van Exploding Kittens (en de uitbreidingen) zijn er zowel Engelse als Nederlandse versies. Behalve de taal is ook de achterkant van deze versies verschillend. Hierdoor kun je de Nederlandse Exploding Kittens niet met een Engelse uitbreiding combineren (of andersom). Kijk dus altijd goed welke versie van Exploding Kittens je hebt voordat je een uitbreiding koopt.

Imploding Kittens Speleigenschappen

• Meer tactiek en meer hilariteit
  • Imploding Kitten zorgt voor andere manier van spelen