Wizard: Het Dobbelspel Review

Wizard het kaartspel verscheen voor het eerst in 1984. Nu bijna vier decennia later is er Wizard: Het Dobbelspel. De tovenaren, narren en gekleurde runen zijn gebleven, maar de getallen zijn verdwenen. Of deze dobbelvariant het succes van het origineel weet te evenaren lees je in deze Wizard: Het Dobbelspel review.

Nieuwe ontdekkingen leidden de Engelse archeoloog Dr. Hensch Stone terug naar Engeland. Hij had tips over de Kamer der Wijzen gekregen, die zich in Stonehenge zou bevinden. Daar ontdekte hij op een tableau een met runen versierde kubus. Hij concludeerde daaruit dat de magiërs met deze kubussen aan de academie van Stonehenge hun voorspellende gaven oefenden. De meest ervaren onder hen konden gericht een korte blik in de toekomst werpen. Het werpen van deze kubussen werd als gezellig tijdsverdrijf in taveernen en kroegen zeer populair en verspreidde zich snel over het hele land. In de kamer ontdekte Dr. Hensch Stone bij de kubus een oeroude perkamentrol. Deze beschreef de relatie tussen het bekende spel Wizard en de kubus, die we tegenwoordig dobbelsteen noemen.

Voorspellen

Ben je bekend met het originele kaartspel Wizard, dan herken je dit dobbelspel direct aan de runentekens op de doos. Ook in dit spel draait het om het correct kunnen voorspellen van de uitkomst in een spelronde. De dobbelstenen zijn van plastic maar zijn van voldoende gewicht en rollen prima. Het scoreblok bestaat uit 35 vellen, dit voelt nogal bescheiden aan. De vellen zijn wel de voor- en achterzijde te gebruiken, dus effectief kun je ze voor 70 spelers gebruiken. Gelukkig kun je heel eenvoudig zelf een scorevel namaken en is bijbestellen niet noodzakelijk. Zorg wel dat je zelf voldoende pennen of potloden hebt, deze worden namelijk niet meegeleverd.

Wizard: Het Dobbelspel bestaat uit 7 dobbelstenen, een scoreblok en 11 kaarten. Hierdoor hoef je het spel niet op te zetten en kun je direct uit de doos spelen, op misschien het even schudden van de kaarten na dan.

wizard het dobbelspel spelmateriaal

Yahtzee, maar dan anders

In Wizard: Het Dobbelspel probeer je zoveel mogelijk punten te scoren door het doen van juiste voorspellingen. De ‘ziener’ werpt de dobbelstenen maximaal drie keer. Na elke worp controleert iedere speler of zijn voorspelling uitgekomen is.

De zeven dobbelstenen zijn gelijk aan elkaar en hebben naast een vier zijdes in een kleur (rood, groen, blauw en geel) ook een zijde met een Wizard-symbool (joker) en een Nar-symbool. Vooraf aan een ronde doet iedere speler de voorspelling of één, twee, drie, vier of vijf dobbelstenen in een van de vier kleuren geworpen worden. Je kunt dus kiezen uit één van de maximaal twintig mogelijkheden. Je mag iedere voorspelling, bijvoorbeeld vier rode dobbelstenen, maar één keer per spel doen. De keuzemogelijkheden worden dus iedere ronde minder. Heb je een voorspelling gedaan dan omcirkel je deze op je scorevel en controleer je aan het einde van de ronde.

Iedere ronde is een speler de ziener. De ziener werpt niet alleen de dobbelstenen en bepaalt dus welke dobbelstenen er wel of niet opnieuw geworpen worden, hij of zij bepaalt ook voor welke kleur het Wizard-symbool telt. Dit mag een kleur zijn van zijn of haar eigen voorspelling, maar ook een andere kleur. De overige spelers mogen na iedere worp bepalen of zij hun score willen incasseren, ze hoeven dus niet tot de derde worp te wachten. Maar zodra de ziener niet besluit verder te werpen, moet iedereen de score incasseren. De speler die het hoogste aantal dobbelstenen in een andere kleur dan de voorspelling van de ziener voorspelt, wordt de ziener van de volgende ronde.

De score wordt berekend door te kijken naar je voorspelling en het uiteindelijke aantal dobbelstenen in die kleur. Heb je het precies goed dan zet je een kruis door je voorspelling op je scorevel en verdien je punten. Zit je er naast, dan krijg je het verschil ten op zichte van je voorspeling als strafpunten. Zodra een speler negen kruizen op het scorevel heeft, stopt het spel en wordt de eindtelling gedaan. De volledige uitleg inclusief de variant met kaarten lees je in de spelregels. Deze zijn vrij eenvoudig en passen op een A4’tje. Na 10 minuten lezen begon ik aan m’n eerste potje.

Een kwestie van geluk

Heb je doorgaans het geluk aan je zijde, dan is Wizard: Het Dobbelspel echt een spel voor jou. Uiteindelijk bepaalt het geluk voor het grootste gedeelte wie er als winnaar uit de bus komt. Je kunt dit geluk wel een beetje helpen door tactische beslissingen te maken. Doorgaans is de kans kleiner dat je vijf dobbelstenen in een kleur haalt, als je zelf de ziener niet bent bijvoorbeeld. Maar veel meer diepgang dan dat is er niet. Als ziener kan je je medespelers nog wel een beetje dwars zitten door bijvoorbeeld expres niet alle overgebleven stenen nog eens te gooien, om zo te voorkomen dat er voor hen gunstige kleuren komen. Verder speelt iedere speler zijn eigen spel. Doordat de stenen altijd anders rollen is geen spel hetzelfde en is de herspeelbaarheid hoog. De willekeur wordt nog groter wanneer de kaarten aan het spel worden toegevoegd.

Je speelt Wizard: Het Dobbelspel met 2 tot en met 5 spelers. Het spel is prima met z’n tweeën te spelen, maar hoe meer spelers er mee doen, hoe uitdagender en leuker het is. Doordat het spel snel uit te leggen en te spelen is, speel je het makkelijk even tussendoor. Een potje duurt zo’n 20 minuten en het spel is geschikt vanaf 10 jaar.

Wizard: Het Dobbelspel is eigenlijk de vereenvoudigde variant van Wizard het kaartspel. Of misschien beter gezegd, een kruising tussen Wizard en Yahtzee. Ben je fan van het originele Wizard en verwacht je een soortgelijke ervaring, dan voldoet dit dobbelspel niet aan je verwachtingen. Het dobbelspel heeft niet dezelfde diepgang en tactische mogelijkheden als het kaartspel. Maar speel je Wizard: Het Dobbelspel met de verwachting een leuk, eenvoudig en snel dobbelspel te spelen, dan raak je zeker niet teleurgesteld. Want dat is precies wat dit spel is, niets meer en niets minder.

• Geluk speelt een grote rol
  • Weinig tactische mogelijkheden
  • Schrijfgerei niet meegeleverd