Zooloretto: Het Duel Review

Gorilla’s, beren en tijgers, wie is er niet onder de indruk van deze machtige dieren? In het wild kom je ze liever niet tegen, maar in de dierentuin kun je gelukkig veilig naar ze kijken. Naast een leuk dagje uit zorgen dierentuinen ook voor educatie over en behoud van diersoorten. In Zooloretto: Het Duel ga jij de strijd aan tegen je medespeler om de grootste dierentuin te worden. Dit doe je niet alleen door een goed fokprogramma maar ook door het plaatsen van kraampjes om extra geld te verdienen en zelfs door het stelen van dieren van je medespeler. Moet je deze tweespelersvariant van Zooloretto kopen of laten liggen? Je leest het in deze Zooloretto: Het Duel review.

Beide spelers zijn directeur van een dierentuin. Ze proberen met grote groepen dieren zoveel mogelijk bezoekers te trekken – nooit was de concurrentie tussen de dierentuinen zo groot. In dit spannende duel strijden twee spelers direct tegen elkaar. Verdien geld door verkoop bij de kraampjes en koop met het geld de mooiste attracties van de tegenspeler weg. Maar pas op: niet alle dieren van een soort verdragen elkaar. Wie op het juiste moment in de juiste dieren investeert, maakt en goede kans om deze tweestrijd te winnen.

Dierentuin

Het dierentuin thema is in Zooloretto: Het Duel goed doorgevoerd, net zoals in het originele spel Zooloretto. Je probeert je dierentuin steeds verder uit te breiden en moet er rekening mee houden dat je sommige dieren maar beter niet bij elkaar kunt zetten, ondanks dat ze dezelfde soort zijn. De symbolen op het spelmateriaal zijn duidelijk en de illustraties zijn mooi gedaan en passen goed in het thema.

Zooloretto: Het Duel bestaat uit 61 kaarten, 32 fiches en 10 tegels. Het spel opzetten is in 5 minuten gebeurd, je schud de kaarten, sorteert de fiches en legt de tegels in het midden van de tafel.

Wie heeft de grootste

Het doel van Zooloretto: Het Duel is om de meeste punten te scoren. Dit doe je door meer dieren te hebben dan je medespeler. In het spel zitten in totaal zes verschillende diersoorten plus verkoopkramen. Deze vormen de kaarten in het spel die als trekstapel op tafel liggen. In jouw dierentuin heb je ook precies zes verblijfplaatsen voor de verschillende diersoorten en een plek voor verkoopkramen. Er zit geen limiet op het aantal dieren dat er in een verblijf kunnen.

Je speelt elke ronde beurtelings met je medespeler. Tijdens je beurt kun je één van drie dingen doen; een kaart van de trekstapel pakken en deze in een vrachtwagen plaatsen, munten betalen om een actie uit te voeren of een vrachtwagen nemen en de bijbehorende kaarten in je dierentuin aanleggen. Je kunt dus dieren verzamelen door deze eerst van de trekstapel te pakken en in een vrachtwagen te plaatsen. In een volgende beurt kies je dan een gevulde vrachtwagen, mits je medespeler je niet voor is geweest.

Elk van je zes dierenverblijven is genummerd van 3 t/m 8. De getallen geven aan hoeveel dieren jij en je medespeler gezamenlijk van die soort mogen hebben voordat er een tussentijds scoremoment plaatsvindt. Op het gorillaverblijf staat bijvoorbeeld het getal 3. Zowel jij als je medespeler hebben ieder 1 gorilla (in totaal zijn er dus 2 gorilla’s in het spel). Op het moment dat jij (of je tegenspeler) nog een gorilla in het verblijf plaatst zijn er in totaal 3 gorilla’s. Op dat moment vindt er een tussentijdse telling plaats, de speler met op dat moment de meeste dieren van die soort krijgt een scorefiche die punten waard is. Na deze tussentijdse puntentelling is het nog steeds slim om extra gorilla’s te verzamelen, want aan het einde van het spel wordt er opnieuw gekeken wie de meeste dieren van een soort heeft en krijg je daar punten voor.

Bij het verzamelen van dieren moet je goed op de symbolen op de kaart letten. Er mogen nooit meer dan twee kaarten met hetzelfde symbool verzameld worden, heb je toch een derde tijger met hetzelfde symbool dan moet je deze afleggen en krijg je minpunten. Er zijn drie soorten symbolen, bliksem, hartje en vierkant. De symbolen hebben pas effect wanneer je twee dezelfde hebt verzameld. Met twee bliksem krijg je een minpunt, twee hartjes wordt er een baby geboren (je krijgt dus een gratis extra kaart) en bij twee vierkanten mag je een kaart uit de aflegstapel pakken.

Tijdens je beurt kun je ook een actie kopen door twee munten te betalen. Je hebt de keuze uit twee acties; al je verzamelde minpunten afleggen of een dier naar keuze van je medespeler stelen. Je kunt munten verdienen door het verzamelen van twee verkoopkramen met hetzelfde symbool en door het verkrijgen van scorefiches bij de tussentijdse telling.

De spelregels van Zooloretto: Het Duel passen op twee A4’tjes en zijn niet complex. Na 10 minuten lezen begon ik aan het eerste potje. Ben je bekend met de spelregels van Zooloretto dan zal je snel door hebben hoe het spel werkt, de regels lijken in de basis sterk op elkaar.

Tweespelersvariant

Zooloretto: Het Duel is een tweespelersvariant van Zooloretto. De basisprincipes zijn hetzelfde, je bouwt een zo groot mogelijke dierentuin en je verkrijgt dieren door het vullen en kiezen van vrachtwagens. Ondanks het kindvriendelijke uiterlijk van het spel en de eenvoudige regels is het als volwassene leuk om te spelen. Ook de balans is prima in het spel. Elke keer dat ik het spel speelde lag de eindscore telkens vrij dicht bij elkaar. Het is wel mogelijk om met veel punten verschil te winnen, maar dan snapt je medespeler echt niets van het spel.

Je kunt niet alles tegelijk

Veel diepgang en verstrekkende tactische keuzes hoef je niet te verwachte in dit familiespel, maar goed tactisch kunnen nadenken brengt je wel de overwinning. Je kunt nu eenmaal niet alle dieren tegelijk bemachtigen, dus je zult keuzes moeten maken. Ook weet je dat hoe later in het spel je scorefiches bemachtigt, hoe meer waard ze zijn. Het kan slim zijn om zo snel mogelijk voor tussentijdse tellingen te gaan, maar het kan ook slim zijn om te zorgen dat jij de laatste tellingen wint. Ook de keuze welke dieren je in welke vrachtwagen stopt en het moment wanneer je een vrachtwagen inclusief de inhoud kiest kan het verschil tussen winst en verlies betekenen. Daarnaast moet je ook nadenken over hoe je de symbolen op sommige kaarten het beste in jouw voordeel kunt laten werken. Kortom, ondanks de laagdrempeligheid van het spel, biedt het toch voldoende uitdaging voor meer ervaren spelers. Geluk speelt in mindere mate een factor en zit hem meer in toevallig op het juiste moment een juiste kaart trekken. Je speelt in Zooloretto: Het Duel voornamelijk je eigen spel, maar je kan je medespeler op momenten goed dwars zitten door bepaalde kaarten in een vrachtwagen te leggen die hij vervolgens moet nemen of door een dier te stelen. Uiteindelijk probeer je elkaar de hele tijd af te troeven om de meeste dieren van elke soort te bemachtigen.

Leuk voor de hele familie

Je speelt Zooloretto: Het Duel uitsluitend met twee spelers, een potje duurt ongeveer 20 minuten en het spel is geschikt vanaf 8 jaar. Zooloretto: Het Duel is echt een familiespel en is leuk om te spelen met zowel kinderen als volwassen en zowel met ervaren als minder ervaren spelers. Ook als je opzoek bent naar een laagdrempelig spel dat toch voldoende uitdaging biedt om samen met je partner te spelen, zit je met Zooloretto: Het Duel helemaal goed.

Zooloretto: Het Duel is een tweespelersvariant van Zooloretto. Ben je al bekend met het originele Zooloretto dan pak je dit familiespel zo op. Ook als je nog niet bekend bent met Zooloretto dan ben je snel aan het spelen, de spelregels zijn laagdrempelig maar bieden toch voldoende uitdaging. Wil je dit spel winnen dan komt het op jouw tactiek aan, geluk speelt een kleine rol. Het spel heeft wel een beperkte diepgang zodat jongere spelers ook goed uit de voeten kunnen komen. Het dierentuin thema is goed verwerkt in het spel, zowel qua uiterlijk als in de spelelementen. Kortom, Zooloretto: Het Duel is wat mij betreft een goede aanwinst voor iedere spellenkast.

Kiezen tussen Zooloretto en Zooloretto: Het Duel

Beide spellen zijn familiespellen met laagdrempelige spelregels die toch uitdagend zijn voor meer ervaren spelers. De belangrijkste verschillen zijn de speelduur en het aantal spelers. Zooloretto duurt zo’n 45 minuten en speel je het liefste met vier spelers. Zooloretto: Het Duel duurt zo’n 20 minuten en kan je alleen met twee spelers spelen.

zooloretto het duel speleigenschappen

• Voldoende diepgang voor ervaren spelers
  • Leuk voor iedereen in de familie