30 Seconds Review

Snel! Omschrijf de namen op het kaartje zo, dat je teamgenoten er zoveel mogelijk correct raden. Dat mag je doen hoe je maar wilt, maar zonder de namen zelf te noemen en zonder gebruik te maken van “klinkt als”-tactieken. Je hebt maar 30 seconden… Laat dit spel je nooit meer los of mag je blij zijn dat het na 30 seconden over is? Je leest het in deze 30 Seconds review.

Klaar om te spelen

27 seconden, dat is mijn recordtijd voor het opzetten van 30 Seconds. Dat kan jij vast veel sneller hoor ik je denken, waarschijnlijk heb je gelijk ook, maar het punt dat ik wilde maken is dat dit spel echt in een mum van tijd klaar staat om te spelen, ideaal voor een spontaan potje wanneer dan ook.

De zus van Nederlands bekendste mediatycoon

In dit spel draait het allemaal om het zo snel mogelijk raden van namen, dit kunnen niet alleen personen of plaatsnamen zijn maar ook feestdagen of liedjes. Het doel van 30 Seconds is om met jouw team als eerste de finish te halen op het speelbord. Hoe meer namen je per beurt goed raadt, hoe sneller je vooruit gaat. Eén iemand uit je team krijgt een kaartje met 5 namen, diegene krijgt 30 seconden om deze namen te omschrijven zodat de teamgenoten kunnen raden om wie of wat het gaat. Een voorbeeld: ‘De zus van Nederlands bekendste mediatycoon.’ Dit moet natuurlijk zijn, Linda de Mol.

30 seconds speelbord

Discussies voorkomen

Volgens de handleiding zijn dit de regels met betrekking tot het omschrijven van de namen.

Mag wel:

• De naam op welke manier dan ook omschrijven, waarbij zingen, neuriën en gebaren zijn toegestaan.
  • De woorden “en”, “de”, “het”, “and” en “the”, die in sommige namen voorkomen, gebruiken.

Mag niet:

• De namen op de kaart noemen.
  • Namen die van de naam op de kaart zijn afgeleid noemen.
  • “Klinkt als”- of “rijmt op”-tactieken gebruiken.
  • Naar een letter of letters van het alfabet verwijzen.
  • Naar iets wijzen.

Tijdens het spelen kwam ik erachter dat deze regels de lading toch niet helemaal dekken en dat zorgde voor felle (maar toch ook hilarische) discussies. Daarom heb ik er aan toegevoegd dat je ook geen delen van de naam of vertalingen mag gebruiken. Bijvoorbeeld als de naam “moederdag” is, dan mag je niet de omschrijving “Geen vaderdag maar…” of “mothersday” gebruiken. Maak dus vooral vooraf duidelijke afspraken over wat wél en níet mag om discussies tijdens het spelen te voorkomen, tenzij je altijd al graag eens in het programma Het Familiediner wilde verschijnen natuurlijk.

Algemene kennis

30 Seconds is vooral een hilarisch spel, zeker wanneer je speelt met een fanatiekeling. We kennen allemaal wel zo iemand die in de stress schiet wanneer hij/zij niet weet hoe een bepaalde naam te omschrijven, hilariteit gegarandeerd! Wil je een goede kans maken om te winnen dan is het belangrijk om een goede algemene kennis te hebben, dit om zowel goed te kunnen omschrijven als goed te raden welke naam bedoeld wordt.

30 seconds kaarten

Ideale partyspel

Het beste tot zijn recht komt 30 Seconds als partyspel. Ideaal op verjaardagsfeestjes, ook als niet iedereen elkaar even goed kent. Het is zo opgezet en uitgelegd en omdat het zo interactief is leren mensen elkaar ook makkelijker kennen. Bijkomend voordeel is dat het ook niet aan tafel gespeeld hoeft te worden. Wil je er een beetje vlot doorheen (om de mensen met een korte aandachtspanne niet kwijt te raken), maak dan 2 teams, dan duurt een spel zo’n 30 á 45 minuten. Je kunt ook tot maximaal 4 teams maken, maar dan ben je 2 keer zo lang bezig.

30 Seconds staat bovenaan mijn lijst als het om partyspellen gaat en is mede daarom een BRDGMZ Essentials. Niet alleen de naam van dit spel is snel, ook het opzetten, de spelregels uitleggen en de speelbeurten gaan lekker vlot. Dit spel staat gegarandeerd voor een hoop plezier, interactie en spanning. Om toch een nadeel te noemen, het spel is minder leuk wanneer het algemene kennisniveau van de teams te ver uit elkaar liggen, probeer dus het kennisniveau (en leeftijden) per team zoveel mogelijk gelijk te houden. Om deze reden is 30 Seconds ook minder geschikt als familiespel door het verschil in kennis tussen kinderen en volwassenen.

Bekijk een overzicht van alle partyspellen

30seconds speloverzicht. 3 tot 24 spelers. speeltijd 30 minuten. Vanaf 12 jaar.

• Snel opzetten en spelen