Anno 1800 Review

Koop Spel

Ik ben echt een groot fan van de computerspellen van Anno. Zeker in Anno 1404 heb ik vele honderden uren gestoken, maar ook Anno 1800 speel ik met enige regelmaat. Dus je kunt je voorstellen dat mijn verwachtingen hooggespannen zijn en ik erg heb uitgekeken naar het bordspel van Anno 1800. Want hoe is het city builden en resource management vertaald naar een bordspel? En hoe is de dynamiek om tegen meerdere spelers te spelen? Antwoord op deze vragen en of mijn verwachtingen zijn waargemaakt, lees je in deze Anno 1800 het bordspel review.

Het verhaal

De nieuwe start op het eiland is lastig, maar je hebt het risico genomen. Met een paar inwoners uit je stad heb je de eerste fabrieken gebouwd en ook de eerste schepen liggen voor anker. Alles lijkt er klaar voor te zijn om met handelsroutes naar de Oude en de Nieuwe Wereld van jouw eiland het centrum van de industrialisering te maken. De vooruitgang in het nieuwe tijdperk moet echter goed worden georganiseerd: goederen en technologieën zijn begrensd en de concurrentie zit niet stil. Een groeiende bevolking vergroot je mogelijkheden op het thuiseiland en een grote vloot zorgt ervoor dat je op expeditie kunt gaan of nieuwe eilanden kunt ontdekken. Maar het is niet eenvoudig om het evenwicht tussen ontwikkeling en een tevreden bevolking te vinden. Vergroot voortdurend je invloed en win niet alleen de gunst van de Koningin, moor ook het spel!

Industriële revolutie

WOW, wat ziet het artwork op de doos er schitterend uit! Je ziet een geschilderde voorstelling van een enorm stoomschip met hoge masten. Op de achtergrond zie je de stad gehuld in een dikke laag rook door al haar fabrieken. Het weet de setting, zij het sterk geromantiseerd, van het spel erg treffend weer te geven. Het spel speelt zich dan ook af, in hoe kan het ook anders, het jaar 1800 tijdens de industriële revolutie. Ook de rest van het artwork op het spelmateriaal ziet er erg mooi uit. De bevolkingsstenen zijn van hout en alle overige fiches en tegels zijn van karton. Ben je bekend met het computerspel, dan is het allemaal een feest der herkenning, het artwork is namelijk 1-op-1 overgenomen. Eén klein kritiekpuntje is dat je goed moet opletten bij de goudfiches. Deze zijn er in de waarde van 1 en 5, maar ze zijn alleen van elkaar te onderscheiden door het getal dat er op staat, het was duidelijker geweest als bijvoorbeeld waarde 5 groter was geweest dan waarde 1.

Het bordspel van Anno 1800 bestaat uit behoorlijk wat onderdelen. Een tweedelig speelbord, 24 eilandborden, 122 tegels, 168 fiches, 144 kaarten en 125 bevolkingsstenen. Ondanks dit grote aantal aan spelmateriaal, duurt het opzetten zo’n 10 minuten. Het speelbord leg je op tafel, daarop leg je de bouwtegels gesorteerd neer, de bevolkingskaarten en expeditiekaarten sorteer en schud je en gaan ook op het bord, de fiches en bevolkingstenen sorteer je en leg je naast het bord, je legt 5 opdrachtkaarten open naast het bord neer. Iedere speler ontvangt een starteiland, bevolkingsstenen, -kaarten en fiches en het spel kan beginnen.

Resource management

In het bordspel van Anno 1800 bouwt iedere speler zijn of haar eigen eilanden uit door nieuwe gebouwen, werven of schepen te bouwen, te handelen en de behoeften van de bevolking te bevredigen. Door het produceren en handelen van goederen, kun je kaarten spelen die aan het einde van het spel punten waard zijn. Er wordt beurtelings gespeeld, waarbij iedere speler één van de negen beschikbare acties uitvoert, hierna is de volgende speler aan de beurt. Er wordt net zolang doorgespeeld totdat een speler geen kaarten meer in zijn of haar hand heeft. Op dat moment wordt er nog één ronde gespeeld en volgt daarna de eindtelling.

Net als het computerspel Anno 1800, is ook het bordspel een resource managementspel. Dit betekent dat je dat je de middelen en acties die je tot je beschikking hebt zo efficiënt mogelijk probeert in te zetten. De basis van het spel bestaat uit drie manieren om aan goederen te komen.

  • Productie
    Je zet je bevolking in om goederen te produceren
  • Handel
    Je handelt met je tegenspelers om goederen te bemachtigen
  • Einde dienst
    Je betaalt goud om je bevolking tussentijds extra goederen te laten produceren

Deze drie manieren zijn geen acties, maar kun je tijdens je beurt onbeperkt uitvoeren (zolang je aan de voorwaarden kunt voldoen) om daarna met de geproduceerde goederen een actie uit te kunnen voeren. Alle goederen die je tijdens je beurt produceert, moeten dezelfde beurt ingezet worden, je kunt geen goederen opslaan en bewaren voor een volgende beurt.

Werkers

Je bevolking bestaat uit 5 verschillende type werkers; Boeren, Werkers, Ambachtsmannen, Ingenieurs en Investeerders. Ieder type werker kan alleen in specifieke fabrieken werken. Wanneer je een bepaalde fabriek bouwt, zorg dan ook dat je de bijbehorende type werkers op je eiland hebt. Je kunt goederen betalen om; extra werkers aan te trekken, bestaande werkers up te graden naar een niveau hoger of kaarten uit je hand te spelen die je extra werkers geven. Iedere fabriek heeft plek voor twee werkers. Zodra je een werker inzet bij een fabriek, produceert hij direct het bijbehorende goed. Hierna blijft de werker op de fabriek staan en produceert niet nogmaals in een volgende beurt. Alleen bij het plaatsen van een werker in een fabriek wordt er geproduceerd. Dit betekent dat er per fabriek slechts 2 maal een goed kan worden geproduceerd, hierna zit de fabriek vol. Je kunt je fabriek weer leeg maken en je werkers er op weer terugkrijgen door goud te betalen, of de actie Stadsfeest uit te voeren. Met deze actie reset je alle werkers en schepen weer op je eiland.

Eilanden ontdekken

Je begint het spel met je hoofdeiland. Op dit eiland zijn al een aantal fabrieken en een scheepswerf aanwezig. Daarnaast heb je nog 4 lege plekken om nieuwe fabrieken te bouwen. Je zult snel genoeg merken dat je eiland vol raakt en je nog meer ruimte nodig hebt. Geen paniek, je kunt maximaal nog 4 eilanden ontdekken voor extra bouwruimte. Een nieuwe fabriek leg je op een leeg veld op je eiland neer, óf je overbouwt een bestaande fabriek. Let wel op, van iedere fabriek mag je er maximaal 1 hebben. Kies je fabrieken zorgvuldig uit want van iedere fabriek zijn er slechts 2 stuks in het spel. Speel je met 3 of 4 spelers, dan kan dus niet iedere speler dezelfde fabrieken bouwen. Gelukkig kun je toch aan de goederen die de fabriek produceert komen door te handelen met andere spelers.

Schepen bouwen

Met je scheepswerf bouw je schepen. Schepen geef je handelsfiches die je kunt inzetten om met andere spelers te handelen. Afhankelijk van het type fabriek op het eiland van je tegenspeler, betaal je 1 of meerdere fiches en ontvang je het goed dat de fabriek produceert. Je hoeft dus niet alle fabrieken zelf te bouwen, met voldoende handelsschepen kun je ook aan de goederen komen die je tegenspelers produceren. Handel je met een tegenspeler, dan ontvangt diegene een goud. Een tegenspeler kan het handelen niet tegenhouden, je kunt dus altijd handelen met alle fabrieken van je tegenspelers.

Bevolking tevreden stellen

Voor iedere werker die je op je eiland hebt, krijg je een kaart. Krijg je een werker er bij, dan ontvang je ook een kaart. Op deze kaarten staan welke goederen je werkers graag willen hebben. Als je deze goederen produceert tijdens je beurt, dan mag je de kaart spelen en krijg je de bijbehorende beloning en overwinningspunten.

Op deze manier wordt er doorgespeeld en breid je je eiland steeds verder uit en produceer je steeds meer goederen totdat een speler geen kaarten meer in zijn of haar hand heeft. De volledige uitleg lees je in de spelregels. Deze bestaan uit 16 pagina’s en hebben mij ongeveer een half uur gekost om door te nemen voordat ik aan het eerste spel begon.

Efficiënt je eigen spel spelen

Zoals een echte resource managementspel draait het ook in het bordspel van Anno 1800 helemaal om tactiek. De uitdaging zit hem in het zo efficiënt mogelijk inzetten van je acties om zo het hoogst mogelijke rendement te halen. Daarbij moet je slim inspelen op veranderingen in de situatie doordat je bepaalde kaarten trekt of bepaalde fabrieken voor je neus worden weggekaapt. Geluk speelt hierin een kleine rol, je kunt bijvoorbeeld geluk hebben met de kaarten die je trekt. Soms heb je veel kaarten die goederen vragen van fabrieken die je allemaal bezit. Ondanks dat geluk een kleine rol speelt, kan het geluk van net dat ene puntje extra je uiteindelijk wel aan de overwinning helpen. Doordat kaarten en tegels geschud worden, is ieder spel net weer even anders. Ook is er niet één specifieke tactiek die naar de winst leidt, er zijn meerdere wegen die naar de overwinning leiden. Hierdoor is de herspeelbaarheid van Anno 1800 hoog. Iedereen speelt wel voornamelijk zijn of haar eigen spel in Anno 1800. Je bent primair bezig met je eigen bord en hoeft daarbij niet erg op de andere spelers te letten. Ook is het geen groot probleem als de andere spelers alle fabrieken die jij nodig hebt al gebouwd hebben. Want als je voldoende handelsschepen hebt gebouwd, kan je altijd door wijze van handel aan deze middelen komen. Tijdens het spelen merkte ik dat ik vooral gefocust was op mijn eigen bord en de interactie met mij tegenspelers matig was. Dit maakte het spel voor mij niet per se minder leuk, maar het is een hele andere dynamiek dan bijvoorbeeld een potje 30 seconds.

Neem de tijd

Je speelt het bordspel van Anno 1800 met 2 t/m 4 spelers, een potje duurt zo’n 2 uur en het spel is geschikt vanaf 12 jaar. Het spel is prima met z’n tweeën te spelen en duurt dan ook minder lang (80 á 90 minuten). Maar het spel komt echt het beste tot zijn recht met 4 spelers. De uitdaging is dan merkbaar groter. Niet alleen omdat je meer concurrentie hebt, maar ook omdat je nog beter moet plannen hoe je aan de juiste goederen komt en omdat hetzelfde aantal werkers verdeeld moet worden onder meer spelers. Zijn de werkerkaarten eenmaal op, dan moet er betaald worden om extra werkers te mogen plaatsen. Ik vind het bordspel van Anno 1800 het meest geschikt voor meer ervaren spelers of grote fans van het computerspel. Op zich zijn de regels niet heel moeilijk, zeker niet als je bekend bent met het principe van het computerspel. Maar als je dit type spel niet gewend bent, dan kan het best overweldigend zijn. Betere beginnersopties zijn dan Agricola of Hansa Teutonica.

Conclusie

Zijn mijn verwachtingen als Anno-fanboy waargemaakt? Ja en nee, ik vind dat de sfeer van het computerspel erg goed naar het bordspel is gebracht, mede door het fantastische en herkenbare artwork. Ook het spelconcept van het computerspel is goed vertaald naar een bordspel. Natuurlijk is dit niet 1-op-1 te vertalen en hebben er concessies plaatsgevonden, maar je herkent het computerspel duidelijk in dit bordspel. Waar mijn verwachtingen minder zijn waargemaakt, is de mate van interactie met je tegenspelers. In het computerspel ben je tijdens multiplayer ook voornamelijk met je eigen eilanden bezig, maar de keuzes die je in het spel maakt, hebben ook invloed op de andere spelers. In het bordspel is dit nauwelijks het geval en speel je vooral je eigen spel tot de eindscore. Maar misschien werkt het ook in mijn nadeel als Anno-fanboy om goed objectief te zijn. Voor de beste Anno-ervaring moet je gewoon het computerspel spelen, geen enkel bordspel zou voor mij aan die belevenis kunnen tippen. Bottom line, ondanks mijn niet volledig ingevulde hoge verwachtingen, is Anno 1800 een erg goed resource management-spel. Wat mij betreft een tikje te uitdagend voor de casual speler, maar voor de spelers met meer spelervaring is het zeker een aanrader. Heb je niks met de Anno-franchise dan blijft er gewoon een mooi vormgegeven en uitdagend resource managementspel staan. Maar ook voor de Anno-fans die hun verwachtingen niet te hoog gespannen hebben, is het Bordspel van Anno 1800 een feest der herkenning en een waardevolle aanwinst voor de spellencollectie.

Positief

  • Goede vertaling van het computerspel naar bordspel
  • Ook leuk met 2 spelers
  • Uitdagend
  • Mooi artwork

Negatief

  • Minder geschikt voor casual spelers
  • Computerspel blijft het leukste
  • Matige interactie met andere spelers
8

Erg goed

Pieter-Jan van Zwieten is Communications & Media Professional en founder van BRDGMZ. Naast zijn passie voor bordspellen en games is hij gek op foto- en videografie, geschiedenis, wetenschap en motorrijden.

Laat een Reactie Achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password

Meld je aan voor de BRDGMZ nieuwsbrief en ontvang elke maand een compact overzicht van de nieuwste spellen en reviews in je mailbox. Als abonnee blijf je gelijk ook op de hoogte van het laatste nieuws en exclusieve winacties!