Calico Review

Heb jij ooit van quilten gehoord? Nee? Quilten is het maken van een gevoerde lapjesdeken. Deze handvaardigheid is onder andere in de Verenigde Staten erg populair. In Calico maak jij je eigen quilt. Je probeert je quilt zó mooi te maken, dat al jouw poezen er op willen liggen. Misschien denk je bij jezelf, dit moet wel een heel suf spel zijn met zo’n thema. Maar vergis je niet, Calico is toch leuker dan je wellicht vermoed, zelfs als je geen poezenmens bent. Hoe dat zit lees je in deze Calico review.

Alles wordt leuker met poezen

Het thema van Calico is het maken van quilts. Maar het naaien van een grote lapjesdeken is, ondanks het genoemde werkwoord, niet erg sexy. De meeste mensen zijn daarentegen wel gek op poezen. Poezen zijn op hun beurt weer gek op dekens om lekker op te liggen. En zie daar de ideale combinatie van quilt en poes! Ondanks het stoffige (pun intended) imago van het maken van een quilt, past het thema erg goed bij het spel. Door het aanleggen van allemaal in kleur en patroon verschillende tegels, ontstaat er een bonte deken net als een echte quilt. Ook het kunnen verdienen van verschillende knopen zal de fervente quiltmaker niet onbekend voorkomen. Doe daar nog een set van super schattige poezen overheen en je hebt een uitermate onweerstaanbaar thema met een hoog knuffelgehalte.

Calico bestaat uit 4 spelersborden, 145 tegels, 132 fiches en een stoffen zak. Iedere speler krijgt een speelbord, twee lapjestegels en zes opdrachtfiches, het overige spelmateriaal gaat als voorraad op tafel. De stoffen zak kan je gebruiken om de tegels in te doen en zo blind een tegel te kunnen trekken. Je kunt er ook voor kiezen om alle tegels te schudden en gedekt in stapels op tafel te leggen. Het opzetten duurde bij mij een minuut of 7, de meest tijd ben je kwijt aan het sorteren van de verschillende fiches.

calico spelmateriaal

Tegels met patronen en kleuren leggen

In Calico probeer je de mooiste en zachtste quilt te maken door lapjestegels met verschillende kleuren en patronen strategisch op je spelersbord te plaatsen. Je ontvangt punten voor de drie verschillende opdrachttegels op je spelersbord, door te voldoen aan de voorwaarden per kleur en/of patroon. Verzamel knopen door de tegels met de juiste kleuren bij elkaar te leggen en trek de katten aan door de juiste patronen te gebruiken. Vorm een groep en ontvang per verzamelde knoop en aangetrokken kat punten. De speler die aan het einde van het spel de meeste punten met de opdrachttegels, de katten en de knopen heeft verdiend wint het spel.

Het spel draait om het zo goed en efficiënt mogelijk aanleggen van lapjestegels. Door deze tegels in bepaalde patronen neer te leggen verdien je punten. Er zijn in totaal 108 lapjestegels in 6 verschillende kleuren. Iedere kleur bestaat op zijn beurt weer uit 6 verschillende patronen. Van elke combinatie van kleur en patroon zijn in totaal 3 tegels in het spel.

Je begint het spel met het plaatsen van drie opdrachttegels op je speelbord. Voldoe je aan de voorwaarde(n) op deze tegels dan verdien je (extra) punten. Iedere speler kan dus een andere opdracht hebben om punten mee te verdienen. Naast de opdrachttegels zijn er nog meer manieren om punten te verdienen, deze zijn voor iedereen gelijk. Je verdient ook punten door het aanleggen van groepen tegels in dezelfde kleur (je ontvangt een knoop) of patroon (je ontvangt een poes).

Het spel wordt beurtelings gespeeld. In je beurt kies je één van de twee lapjestegels uit je hand en leg je deze op je spelersbord. Met het aanleggen probeer je rekening te houden met de opdrachttegels. Het mooiste zou zijn om de tegels zo aan te leggen dat je zowel punten krijgt voor je opdrachttegel en ook dezelfde kleuren en ook dezelfde patronen, zodat je het maximaal aantal punten verdient. Waar dit in theorie mogelijk moet zijn, is dit in de praktijk vrijwel niet te doen, je zult tijdens het aanleggen dus keuzes moeten maken voor welke punten je gaat.

Je hebt tijdens je beurt altijd twee tegels in je persoonlijke voorraad waaruit je kunt kiezen om aan te leggen. Op tafel liggen altijd drie tegels open als gezamenlijke voorraad. Heb je een tegel aangelegd dan pak je een nieuwe tegel bij uit de gezamenlijke voorraad. De gezamenlijke voorraad vul je vervolgens weer tot drie aan door een willekeurige gesloten tegel te trekken uit de zak. Elke keer dat je een tegel op je bord aanlegt wordt het speelveld kleiner. Er wordt net zolang doorgespeeld totdat alle borden helemaal vol zijn. Op dat moment stopt het spel en worden de punten geteld.

De spelregels van Calico zijn vrij eenvoudig en beslaan zo’n twee A4’tjes. Ik ben zo’n 20 minuten bezig geweest met lezen voordat ik begon aan m’n eerste potje. In de spelregels staan verschillende varianten om het spel beter aan te laten sluiten bij jouw situatie. Zo is er een familievariant, tweespelersvariant en een solovariant. Je kunt daarnaast ook scenario’s spelen en je prestaties bijhouden om uiteindelijk een Calico quiltmeester te worden.

Niet gezellig

Er zijn twee dingen die mij opvallen aan Calico. Allereerst valt mij op dat het spel goed in elkaar zit. Ondanks dat er maar drie verschillende manieren mogelijk zijn om te scoren (opdrachttegel, kleur en patroon), zijn er heel veel verschillende combinaties te maken om dit zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen. Je moet dus echt goed nadenken voor welke van de twee tegels in je voorraad je kiest en waar je deze neerlegt. Hierbij kan je maar een klein beetje vooruit plannen omdat het totaal onzeker is welke tegels er voor jou over 2 beurten beschikbaar zijn, zeker wanneer je met 4 spelers speelt. Calico weet je elk spelletje opnieuw erg uit te dagen en dat is fijn.

Waar ik persoonlijk minder enthousiast over ben, is dat de interactie met andere spelers minimaal is. Je bent echt de hele tijd alleen met je eigen spel bezig. Omdat je zo gefocust bent op het nadenken waar je de volgende steen het beste kunt neerleggen wordt er nagenoeg niet gepraat. Ik had meer gezelligheid tijdens het spelen verwacht voor een spel met zo’n schattige uitstraling. Maar dat is mijn mening, misschien vind jij dit geen enkel probleem, in dat geval is er ook helemaal niets aan de hand.

Quiltmeester worden

Tactiek en planning, dat is wat er nodig is om een echte quiltmeester te worden in Calico. Je moet goed nadenken hoe je in potentie het maximale kan halen uit de tegel die je moet neerleggen op je bord. Daarnaast moet je ook aan risicospreiding doen, waarbij je mogelijkheden creëert om ook te scoren wanneer je minder gunstige tegels krijgt. Geluk speelt een kleine tot matige rol, je kunt geluk hebben dat je op de juiste momenten de juiste tegels krijgt. Zoals gezegd is de interactie met andere spelers minimaal, je speelt echt je eigen spel. Je kunt wel bij andere spelers kijken en inschatten of iemand een bepaalde tegel nodig heeft en deze dan wegpakken, maar in de praktijk doe je dit niet vaak. Buiten dat kan je elkaar niet hinderen. De herspeelbaarheid van Calico is hoog, doordat de opdrachten en de tegels die je krijgt elk spel verschillen, is geen spel hetzelfde.

Voor de hele familie

Je speelt Calico met 1 t/m 4 spelers. Ik vind het spel eigenlijk net zo leuk met twee, drie of vier spelers. Het aantal spelers heeft niet heel veel invloed op het spel, omdat iedereen toch zijn eigen spel aan het spelen is en je elkaar niet echt dwars kunt zitten. De solovariant is ook leuk, je kunt hiermee vooral oefenen om beter in het spel te worden. Een potje duurt zo’n drie kwartier en het spel is geschikt vanaf 10 jaar. Voor kinderen is het waarschijnlijk wel lastiger om de patronen in te zien en goed vooruit te plannen, maar het kleurrijke en schattige thema maakt het voor hen wel weer aantrekkelijk. Qua moeilijkheid en complexiteit is Calico geschikt voor de hele familie.

Heb jij twee passies in het leven waarvan de een quilting is en de andere poezen? Dan maakt het niet uit wat er in deze review staat en heb jij Calico allang in huis gehaald. Maar voor alle andere mensen heb ik de volgende conclusie voor je. Calico is een tactisch puzzelspel waarin je door het aanleggen van tegels, combinaties van kleuren en patronen maakt. De eenvoudige spelregels en het vriendelijke thema maken dit spel geschikt voor de hele familie. Maar let wel op, ondanks het gezellige uiterlijk van het spel, ben je tijdens het spelen vooral met je eigen speelbord bezig en is er weinig interactie met je medespelers. Gezellig kletsen tijdens het spelen zat er bij mij niet bij. Dit omdat ik te geconcentreerd bezig was met nadenken over mijn volgende zet. Daar staat tegenover dat Calico goed in elkaar zit en het spel, ondanks de eenvoudige regels, erg uitdagend is. Zeker wanneer je gaat voor de bijgeleverde prestatieladder en bijbehorende opdrachten, heb je nog heel lang plezier van Calico. Speel je het liefst een gezellig spel met veel interactie met je medespelers, dan is Calico minder geschikt voor je. Maar zoek je een uitdagend puzzelspel, waar je nog lang plezier van hebt en die je moeiteloos in je eentje, met z’n vieren of alles er tussenin kunt spelen? Haal dan zeker Calico in huis!

• Uitdagend
  • Opdrachten voor langer speelplezier
  • Thema past goed bij het spel