Bezzerwizzer Review

Bezzerwizzer verscheen voor het eerst in 2007 en is een van oorsprong Deens spel dat zijn naam ontleent aan het Duitse woord voor betweter. Een erg toepasselijke naam voor een spel waarin jouw algemene kennis op de proef wordt gesteld. Inmiddels zijn we alweer wat jaren verder en is in 2020 de herziene Nederlandse editie verschenen. Wat wij van dit spel van trivia, tactiek en plagen vinden en wat deze herziening precies inhoudt, lees je in deze Bezzerwizzer review.

Strak design

De herziende versie uit 2020 van Bezzerwizzer is ditmaal vormgegeven in een strakblauwe doos. De witte titel en tagline van het spel benadrukken dit minimalistische design. Ook het overige spelmateriaal is ontdaan van alle opsmuk, gewoon 1 kleur en een symbool met titel. Een extra handigheidje is dat de doos ook gelijk het speelbord is, scheelt weer iets ruimte op tafel. Al moet je nog steeds het deksel ergens kwijt.

Bezzerwizzer bestaat uit een speelbord, 32 stenen, 4 pionnen, een buidel en 150 kaarten met vragen. Het spel opzetten is met 1 minuut gebeurd, de categoriestenen gaan in de buidel, ieder team krijgt 2 bezzerwizer- en 1 zwaptegel, de bak met kaarten gaan op tafel, het bord gaat in de doos en per team schuif je 1 pion over de rand van de doos, hierna kan het spel beginnen.

Vragen uit 20 categorieën

In Bezzerwizzer speel je in maximaal 4 teams. Ieder team krijgt in hun beurt een vraag om te beantwoorden uit één van de twintig categorieën. Het doel van het spel is om met de pion van jouw team als eerste een rondje om het bord te gaan. Een compleet rondje bestaat uit 20 stappen en met iedere vraag die jouw team goed beantwoordt, ga je 1, 2, 3 of 4 stappen vooruit. Door het slim inzetten van je bezzerwizzertegels kun je ook stappen vooruit gaan als jij het juiste antwoord weet op de vraag van een ander team.

Het spel wordt in rondes van 4 beurten gespeeld. Aan het begin van iedere ronde trekt ieder team 4 categorietegels uit de buidel. Hierdoor krijgt ieder team een telkens een andere vraag uit een andere categorie. Ieder team bepaalt zelf de volgorde van de categorieën waarin de vragen worden gesteld. Hierna legt ieder team de tegels in die volgorde op het speelbord neer. De eerste vraag is 1 stap waard bij een goed antwoord, de tweede 2 stappen, de derde 3 stappen en de vierde 4 stappen. Bij een goed antwoord ga je het aantal stappen vooruit, bij een fout antwoord blijf je op dezelfde plek staan.

Ieder team heeft twee bezzerwizzer- en één zwaptegel. Deze tegels kunnen tactisch ingezet worden om het spel naar je hand te zetten. De zwaptegel kan je inzetten wanneer je aan de beurt bent. Je mag dan twee categorietegels op het speelbord met elkaar omwisselen. Dit mogen je eigen tegels zijn, maar ook die van je tegenspelers. Is er een categorie in het spel waarvan je weet dat je tegenstander er slecht in is, dan kun je deze bij hen neerleggen bijvoorbeeld. De bezzerwizzertegel kun je inzetten wanneer een ander team aan de beurt is. Zoals de naam al zegt, geef je met deze tegel aan het beter te weten. Geeft je tegenspeler een fout antwoord, dan krijg jij de kans om het goede antwoord te geven. Is het goed, dan ga je (een) stap(pen) vooruit. Maar heb je het fout, dan ga jij één stap achteruit. Het inzetten van een bezzerwizzertegel is dus niet zonder gevaar.

Aan het einde van een ronde gaan alle categorietegels weer in de buidel en worden er per team weer 4 nieuwe getrokken voor de volgende ronde. Alle bezzerwizzer- en zwaptegels worden ook weer gereset. Op deze manier wordt er doorgespeeld totdat een team het bord rond is geweest. De volledige uitleg lees je in de spelregels. Deze bestaan uit twee pagina’s en hebben mij een kleine 10 minuten gekost om door te nemen voordat ik aan het eerste spel begon.

Kennis is macht

In Bezzerwizzer draait het helemaal om de algemene kennis van jouw team. Zonder een vraag goed te kunnen beantwoorden zul je nooit winnen. Ook het inzetten van de tegels zijn er helemaal op gestoeld dat jij het beter weet dan het andere team. Geluk speelt een kleine rol, je kunt soms geluk hebben dat jouw team makkelijkere vragen krijgt dan je tegenspelers. Het tactisch inzetten van de tegels op het juiste moment kan je een klein voordeel opleveren. Maar ook hier geldt, uiteindelijk is kennis, macht in dit spel. In Bezzerwizzer speel je met je team samen tegen andere team(s), de interactie tussen spelers is dus erg hoog. Zoals bij alle spellen met triviavragen, is ook in Bezzerwizzer de herspeelbaarheid afhankelijk van het aantal vragen. In totaal zitten er 3.000 vragen in het spel. Dit is behoorlijk wat, maar als je maar genoeg potjes speelt, kom je vanzelf dezelfde vragen weer tegen.

Je speelt Bezzerwizzer met tenminste 2 spelers, hierna kun je de teams zo groot maken als je zelf wilt. Maar praktisch gezien zou ik zeggen dat een speler of 20 wel echt de max is om het spel goed te kunnen spelen en voor iedereen leuk te houden. Een potje duurt zo’n drie kwartier en het spel is geschikt vanaf 15 jaar. Dit spel is wel echt bedoeld voor iedereen die van triviavragen houdt. Maar dat had je vast zelf ook al wel door denk ik.

Bezzerwizzer is een triviaspel met een vleugje tactiek. Zoals de naam al doet vermoeden, is dit spel echt bedoeld voor de betweters onder ons. Het belangrijkste element in het spel, is en blijft vragen goed beantwoorden. Maar door het op tactische momenten inzetten van tegels kun je het je tegenstander lastiger maken. Feitelijk is Bezzerwizzer de snellere en tactischere variant van Trivial Pursuit. Zelf vind ik het erg leuk om mijn algemene kennis te testen en daarnaast te leren van de antwoorden die ik niet wist, maar lang niet iedereen haalt plezier uit het onthouden van (nutteloze) feiten. Is trivia niet jouw ding, dan verandert Bezzerwizzer hier niets aan en zul je waarschijnlijk weinig plezier beleven aan dit spel. Maar ben je net als ik wel een beetje een betweter en heb je voldoende vrienden die nog weleens willen zien hoeveel jij weet, haal dan zeker Bezzerwizzer in huis!

Ben je al in bezit van een eerdere versie van Bezzerwizzer, dan voegt deze herziende versie van 2020 niet heel veel toe. De herziening zitten hem vooral in de vormgeving van het spel en niet in (veel) nieuwe vragen. Ik weet het niet uit eigen ervaring, maar online zijn er mensen die opmerkingen maken dat in de herziende versie veel dezelfde vragen terugkomen uit de vorige versie(s).

• Snellere en tactischere variant op Trivial Pursuit
  • Heel snel op te zetten en te spelen
  • Voor de echte betweters