Getaway Driver Review

Het is het jaar 1968 in het zonnige Napels, Italië. Jij bent een chauffeur, maar ook een echte roekeloze rijkunstenaar en hebt het talent om allerlei gekke stunts uit te halen. Je neemt plaats achter het stuur van je rode Mini Cooper en probeert zo snel mogelijk de stad uit te komen. Maar in de stad is het druk en er liggen talloze hindernissen. Je gebruikt al je stuurmanskunsten om je een weg door deze betonnen jungle te banen en uit handen van de politie te blijven. Óf je speelt juist als de politie en je stuurt groene Alfa Romeo’s, motoren, pantserwagens, spijkermatten en zelfs een helikopter de stad in om de chauffeur te pakken. Is Getaway Driver de rit van je leven of crasht het al voordat het de straat uit is? Je leest het in deze Getaway Driver review.

Neem plaats achter het stuur en ervaar alle spanning en chaos van een ware achtervolging door de stad. Speel als de chauffeur, een roekeloze rijkunstenaar met het talent om allerlei gekke stunts uit te halen, die zo snel mogelijk de stad wil verlaten. Of speel als de politie, uitgerust met verschillende wapens en voertuigen, die samenwerken om de chauffeur te pakken voordat deze ontsnapt. Beide partijen hebben volledig verschillende eigenschappen, doelen en overwinningsvoorwaarden!

GTA 1

Getaway Driver speelt zich af in de jaren 60 van de vorige eeuw en dit retro thema komt overduidelijk terug in het spel. Het artwork heeft echt die Italiaanse retro vibe. Al doen die tegels waarmee je de stad maakt mij ook erg denken aan de allereerste Grand Theft Auto. Erg leuk vind ik de verschillende houten figuurtjes in het spel. Je herkent duidelijk een Mini en Alfa in de auto’s. Maar ook de helikopter, motor en pantserwagen zijn direct herkenbaar. En om het allemaal nog duidelijker te maken zitten er zelfs stickers voor op de figuurtjes bij.

Veel onderdelen toch snel van start

Ondanks dat Getaway Driver uit best veel onderdelen bestaat (45 tegels, 27 kaarten en 47 voorwerpen), was ik met 5 minuten klaar met opzetten en kon ik gaan spelen.

Asymmetrisch

Getaway Driver is een asymmetrisch spel. Dat betekent dat beide spelers niet dezelfde spelregels, mogelijkheden en doelstelling hebben. Als chauffeur heb je gewonnen zodra de laatste stadstegel wordt neergelegd. De politie wint als hij voor die tijd de achtervolgingsmeter van de chauffeur vol weet te krijgen.

Veel regels

Op zich zijn de spelregels van Getaway Driver niet heel moeilijk, maar het zijn er wel erg veel. De spelregels beslaan omgerekend zo’n 10 A4’tjes! Het eerste potje heb ik mij er dan ook echt doorheen moeten ploegen om te begrijpen hoe het spel gespeeld moet worden. Ik kan je aanraden om eerst een speluitleg video te bekijken en daarna de spelregels er bij te pakken om het helemaal helder te krijgen. Gelukkig werd mij tijdens het spelen de meeste dingen wel duidelijk die eerst nog wat abstract waren. Na mijn eerste potje heb ik de spelregels niet meer nodig gehad. Maar wees gewaarschuwd, je moet er wel moeite voor doen om je de spelregels eigen te maken. Al met al was ik een uur verder voordat ik begon met spelen.

Hoe speel je Getaway Driver in een notendop

Getaway Driver speelt zich dus af in de stad Napels. De stad wordt gevormd door het neerleggen van stadstegels, een beetje vergelijkbaar zoals dat gaat bij Carcassonne. Alleen in dit spel worden de tegels gesloten neergelegd en pas opengedraaid zodra de chauffeur er naartoe rijdt. Iedere keer dat de chauffeur zich naar een tegel aan de rand van de stad verplaatst komen er nieuwe tegels in het spel en wordt de stad uitgebreid, dit gaat net zolang door tot er geen tegels meer over zijn, zodra de laatste tegel is neergelegd heeft de chauffeur het spel gewonnen. Maar zo makkelijk gaat dat natuurlijk niet want de politie doet er ondertussen alles aan om de chauffeur te pakken. De tegels kunnen verschillende eigenschappen bevatten, sommige zijn in het voordeel van de chauffeur, andere in het voordeel van de politie. Een van die eigenschappen zijn de handhavingsfiches, elke keer als er een tegel in het spel wordt opengedraaid waar fiches op staan dan ontvangt de politie deze. De politie kan deze fiches gebruiken om bepaalde eigenschappen te kopen, dit kunnen extra politieauto’s zijn, maar ook een pantserwagen of zelfs een helikopter!

Met iedere tegel die opengedraaid wordt stijgt ook de kans op handhavingsfiches waarmee de politie sterker wordt. De politie wint het spel zodra de achtervolgingsmeter van de chauffeur vol is. De meter loopt van 0 tot 3 en stijgt een plek elke beurt dat de chauffeur en politie op dezelfde tegel staan. De meter daalt met een plek elke beurt dat zij niet op dezelfde tegel staan. De politie doet er dus alles aan om op de hielen van de chauffeur te blijven. De chauffeur doet er op zijn beurt alles aan om de politie voor te blijven, hij wordt hierbij een handje geholpen doordat er op sommige tegels obstakels staan waar de politie tegenaan crasht en de chauffeur zo zijn achtervolgers van zich af schudt. Elke keer dat de chauffeur een stunt uitvoert en zo een obstakel ontwijkt moet hij één van de bijbehorende chauffeurskaarten afleggen. De chauffeur kan dus niet oneindig obstakels blijven ontwijken.

Dynamiek en balans

Getaway Driver is een spannend spel, de politie zit de chauffeur constant op te hielen en je weet nooit wat de volgende tegel voor je in petto heeft. Waar de chauffeur kaarten heeft om stunts mee uit te voeren heeft de politie kaarten om meer handhaafmogelijkheden te krijgen. Het initiatief ligt altijd bij de chauffeur maar de politie heeft de macht om de chauffeur in te kunnen sluiten. Kortom het is net zo leuk om de chauffeur te zijn als de politie.

Een leuke eigenschap van het spel is dat het speelveld dynamisch is. Dit betekent dat als je de rand van de tafel bereikt of er spullen op tafel staan er daar geen tegel neergelegd kan worden. Dit vormt een natuurlijke barrière van de stad. Om het spel extra uitdagend te maken kun je zelf objecten op tafel plaatsen waar je vervolgens omheen moet leggen. Wil je het spel nog uitdagender maken dan kun je spelen met de bijgeleverde gebeurteniskaarten.

Ondanks dat de chauffeur en politie ieder een eigen speelstijl heeft is de balans tussen spelen beiden goed. Uit de potjes die ik heb gespeeld blijkt niet dat de één een grotere kans heeft om te winnen dan de ander. Vaak is het een kwestie van heel goed plannen en geluk hebben met de tegels en bijbehorende eigenschappen wat voor de uiteindelijke winst zorgt.

getaway driver spelmateriaal

Veel tactiek en weinig geluk

In Getaway Driver houden de spelers een kat-en-muisspel, ieder met hun eigen doelstelling en spelregels. Wil je het spel winnen dan komt het helemaal aan op jouw tactiek en planning. Als chauffeur wil je de chauffeurskaarten zo lang mogelijk houden want je zult ze nog hard nodig hebben naar mate de stad groeit en de politie steeds sterker wordt. Als politie moet je goed nadenken wanneer je je handhavingsfiches inruilt tegen welk middel, want de voorraad is niet oneindig. Geluk speelt een kleine rol in dit spel en zit hem vooral in dat je geluk hebt dat er een tegel wordt opengedraaid met gunstige eigenschappen voor jou.

Twee, maar één en vier kan ook

Getaway Driver speel je uitsluitend met twee spelers, maar de spelregels bevat ook varianten voor één en vier spelers. In de solovariant speel je als chauffeur tegen een “geautomatiseerde” politie. Oftewel de politie voert zijn stappen uit aan de hand van vastgestelde regels. Je kunt de solovariant in drie moeilijkheidsgraden spelen. Om de vierspelersvariant te kunnen spelen heb je twee exemplaren nodig van Getaway Driver. Een speler speelt de politie, een speler de stad en er zijn twee chauffeurs. De chauffeurs winnen zodra de laatste tegel gelegd is, de politie wint als er één chauffeur gepakt is.

Een uitdagende rit vol spannende wendingen, dat is Getaway Driver in één zin. Door de variatie in het speelveld en de verschillende keuzes die je kunt maken is geen potje hetzelfde. Ondanks dat je op een totaal andere manier speelt als chauffeur of als politie, wordt er veel van je tactische vaardigheden gevraagd. Je moet goed kunnen plannen maar ook goed kunnen inspelen op het moment. Elke keuze die je maakt heeft direct invloed op het spel. Welke richting ga ik op? Ontwijk ik nu een obstakel? En hoe schud ik de politie van mij af? Al deze vragen stel je jezelf gegarandeerd tijdens een potje Getaway Driver. Ondanks dat ik mij door de spelregels heen heb moeten worstelen beleef ik veel plezier aan dit asymmetrische spel, en mede door de hoge herspeelbaarheid doe jij dit vast ook!

getaway driver dynamiet

Er is één tegel in het spel met een dynamiet symbool. Nergens in de spelregels wordt uitgelegd waar deze voor dient. In de Engelstalige spelregels staat dat dit symbool van toepassing is wanneer je speelt met de gebeurteniskaarten. Bij het opendraaien van de tegel schud je de gebeurtenissenkaarten en trek je er één.

getaway driver speleigenschappen

• Spelregels niet complex
  • Elk potje is weer anders