De Taveernen van de Oude Stad Review

Ik weet het zeker, stiekem heb je er weleens van gedroomd. De muziek, de warmte, de gezelligheid en zoveel drank als je maar op kunt. Wat zou het toch mooi zijn om je eigen kroeg te hebben! In de Taveernen van de Oude Stad komt deze droom uit en heb jij je eigen kroeg, of nou ja herberg maar dat is bijna hetzelfde. Het is nu aan jou om de best lopende herberg van de hele stad te worden. Is De Taveernen van de Oude Stad een droom die uitkomt of geeft dit spel je slapeloze nachten? Je leest het in deze De Taveernen van de Oude Stad review.

In de oude stad komen de burgers uit de omgeving regelmatig samen in de beroemde schemerige taveernen. Iedere speler neemt de rol van een waard aan en probeert nieuwe kapitaalkrachtige gasten te werven. Alleen dan verdient hij voldoende geld om zijn taveerne uit te breiden en gerespecteerde edellieden aan te trekken. Maar welke uitbreiding is de juiste? Een extra tafel kan nooit kwaad, of toch liever investeren in een grotere opslagruimte voor het bier? Is er genoeg aandacht voor het binnenkomende geld? Of kan hij er beter voor zorgen dat het bier rijkelijk vloeit?

Je eigen herberg

De Taveernen van de Oude Stad ziet er erg mooi uit. Het artwork ademt echt de sfeer van een middeleeuwse herberg. Erg leuk vind ik dat je spelerstableau jouw eigen herberg voorstelt. Je kunt je tableau in elkaar zetten met losse onderdelen zoals een bierkelder. Vervolgens kun je deze losse onderdelen upgraden door ze om te draaien. Wat ik ook erg leuk vind is de bierpul die je in elkaar kunt zetten om de startspeler mee aan te geven en het bierfiche om de dobbelstenen op door te kunnen geven. Kortom, met de uitstraling van De Taveernen van de Oude Stad zit het wel goed.

Nog sneller beginnen

Het spel bestaat uit behoorlijk wat onderdelen en fiches. Ondanks dat gaat het opzetten redelijk snel. Het meeste werk zit hem in het sorteren en schudden van de kaarten maar ondanks dat was ik binnen 10 minuten begonnen aan mijn eerste potje.

Tip: Iedere speler begint het spel altijd met een standaard set van spelonderdelen. Bespaar jezelf tijd door aan het einde van het spel deze onderdelen bij elkaar in een van de zakjes te doen, zo kan je de volgende keer snel beginnen.

de taveernen van de oude stad spelmateriaal

Kaarten geven punten

Wie aan het einde van acht rondes de meeste punten heeft verzameld mag zich de beste waard van de stad noemen en is de winnaar van De Taveernen van de Oude Stad. Deze waardevolle punten verzamel je door het kopen of verkrijgen van kaarten. Je kunt de kaarten kopen met goud of bier dat je verdient tijdens een ronde. Je kunt ook kaarten verkrijgen door het upgraden van je herberg of door bonussen die je kunt verdienen.

In de basis is De Taveernen van de Oude Stad een deckbuilding game, maar dan met een twist. Je probeert een zo’n goed mogelijk deck te bemachtigen dat ook nog een keer veel punten waard is. De kaarten zijn grofweg verdeeld in twee soorten; gasten die je herberg bezoeken en upgrades voor je herberg. Het bijzondere aan dit spel is dat je niet elke kaart die je in een ronde op tafel legt, ook daadwerkelijk gebruikt.

In je beurt speel je kaarten uit je dek en legt deze aan in je herberg. Alle upgrades leg je op de juiste plek in je herberg en een gast leg je op een vrije tafel. Je pakt net zolang kaarten uit je deck totdat al je vrije tafels bezet zijn. Wanneer dat gebeurt ga je naar de volgende fase, het werpen van de dobbelstenen.

Je gooit altijd met vier dobbelstenen (met upgrades kan je dit verhogen tot maximaal zeven). De waarde van een dobbelsteen bepaalt welke kaart(en) of eigenschappen van je herberg je kunt gebruiken. Gooi je bijvoorbeeld een zes dan kun je deze dobbelsteen gebruiken op je bierleverancier en ontvang je bier. Het aantal dobbelstenen dat je gooit bepaalt hoeveel kaarten of eigenschappen je kunt gebruiken, de waarde van de dobbelsteen bepaalt welke kaarten of eigenschappen je kunt gebruiken. Een extra tactisch element in het spel is dat je één dobbelsteen kiest uit jouw eigen worp, de overige dobbelstenen geef je door aan de medespeler naast je, jij krijgt vervolgens de overgebleven dobbelstenen van diegene naast jou waar je er weer één uit kiest en de resterende dobbelstenen geef je vervolgens weer door. Dit gaat net zolang door tot alle dobbelstenen verdeeld zijn. Hierna ontvang je bier en/of goud van je gekozen kaarten of eigenschappen wat je vervolgens kunt gebruiken om nieuwe kaarten te kopen of je herberg up te graden.

Dit hele proces van  herhaalt zich acht rondes en in de tussentijd probeer je je herberg zo goed mogelijk te managen en up te graden zodat je de meeste punten scoort.

Niet moeilijk, wel veel

De spelregels van De Taveernen van de Oude Stad zijn niet moeilijk maar het zijn er wel vrij veel. De spelregels beslaan dan ook zo’n twaalf A4’tjes. De eerste keer heb ik ruim 50 minuten nodig gehad om de spelregels door te nemen voordat ik aan mijn eerste potje begon. Maar na het eerste potje heb ik de spelregels niet meer nodig gehad omdat de regels verder vrij logisch in elkaar zitten. Op de laatste bladzijde van de spelregels staat een handig overzicht, als je dit volgt moet het helemaal goed komen.

Naast de basisspelregels zijn er ook 4 extra modules aan het spel toegevoegd. Deze maken het spel geleidelijk aan nog uitdagender met extra elementen en spelregels. De modules bouwen op elkaar door, dus als je kunt module 3 alleen spelen met modules 1 en 2 er bij.

Geen dik deck

In andere deckbuilding spellen zoals bijvoorbeeld Dominion heb je ruim de tijd om je deck zorgvuldig op te bouwen. Tegen de tijd dat het spel is afgelopen kun je een flinke stapel kaarten hebben verzameld. Dat is bij De Taveernen van de Oude Stad wel anders. Je hebt niet de tijd om een lekker deck te bouwen want met acht rondes is het alweer gedaan met de pret. Dit is een andere manier van spelen dan je wellicht gewend bent van andere deckbuilders, maar tegelijkertijd zorgt het er wel voor dat elke keuze die je maakt telt en wordt het spel een stuk uitdagender.

Keuzes maken

Je kunt De Taveernen van de Oude Stad met verschillende strategieën winnen, er is dus niet één strategie waarmee je altijd de grootste kans hebt om te winnen. Dit komt omdat het spel erg dynamisch is, geen potje is hetzelfde. Door de willekeurigheid van de kaarten die je trekt en de dobbelstenen die je gooit komt het echt op jouw tactische vaardigheden aan om te winnen. Je bent constant op zoek naar de juiste balans tussen het kopen van kaarten en het upgraden van je herberg. Upgraden naar een extra tafel in je herberg betekent plek voor een extra gast en dus meer kaarten om uit te kiezen, maar je kunt ook nog een extra serveerster aannemen wat betekent dat je met een extra dobbelsteen mag gooien en dus meer bier of goud kunt verdienen. En wanneer je uit de dobbelstenen kiest kijk je niet alleen naar welke steen jou het beste uitkomt, maar je wil tegelijkertijd resterende dobbelstenen doorgeven waar je medespeler zo min mogelijk aan heeft. Het hele spel door maak je van dit soort keuzes. Geluk speelt ook zeker een rol in de Taveernen van de Oude Stad. Je moet geluk hebben met het trekken van de juiste kaarten op het juiste moment en het kunnen kiezen uit de juiste dobbelstenen. Elkaar hinderen doe je nauwelijks en kan eigenlijk alleen met het doorgeven van de dobbelstenen. Iedere speler speelt vooral zijn eigen spel.

Ook leuk voor twee

De Taveernen van de Oude Stad is niet een spel voor snel tussendoor. Het opzetten neemt enige tijd in beslag en een potje duurt ongeveer 45 tot 60 minuten. Nee, voor het managen van je eigen herberg zal je toch de tijd moeten nemen. Ik vind het wel erg fijn dat er veel dingen in een beurt door alle spelers tegelijkertijd worden gedaan, hierdoor hoef je nooit lang te wachten tot je in actie kunt komen, wat dat betreft zit de vaart goed in het spel. Omdat iedere speler voornamelijk zijn eigen spel speelt is De Taveernen van de Oude Stad erg goed met twee spelers te spelen. Of ik nu met twee, drie of vier spelers speelde, ik vond het allemaal even leuk. Vanzelfsprekend wordt het spel wel iets uitdagender naar mate er meer spelers meedoen.

De bijzondere mix van deckbuilding en dobbelen in je eigen herberg maakt van De Taveernen van de Oude Stad een erg leuk spel. Geen potje is hetzelfde en door de aanvullende modules blijft het spel nog lange tijd leuk en uitdagend, of je nu met twee, drie of vier spelers speelt. Daarnaast ziet het spel er erg mooi uit. Heb je ervaring met deckbuilders dan geeft De Taveernen van de Oude Stad een nieuwe spelervaring doordat het spel (al) in acht rondes klaar is. De spelregels zijn niet moeilijk maar het zijn er wel vrij veel, maar dat is alleen het eerste potje even er doorheen bijten, daarna heb je de regels niet meer nodig. Omdat iedere speler voornamelijk zijn eigen spel speelt is de interactie met medespelers beperkt. Al met al is De Taveernen van de Oude Stad een aanrader waar je nog lang plezier van gaat hebben, proost!

de taveernen van de oude stad speleigenschappen

• Spelregels niet moeilijk
  • Bijzondere mix van deckbuilding en dobbelen