My City Review

Als jij een nieuwe stad zou mogen bouwen, hoe zou die er dan uitzien? Waar zet je het stadhuis neer? En scholen en winkels? Bij het ontwikkelen van een nieuwe stad komt heel wat kijken. In My City hoef je je gelukkig alleen maar bezig te houden met hoe je de gebouwen zo efficiënt mogelijk in je stad plaatst. Een soort Tetris dus, maar dan zonder dat er volle rijen verdwijnen. Je leest onze ervaringen met deze legacy city builder in deze My City review.

Na een lange reis ben je in het beloofde land aangekomen. Al snel zet je je eerste gebouwen neer en bouw je jouw eigen stad. Er wordt goud gevonden! De goudkoorts voert de concurrentiestrijd op. Later worden mijningangen in de bergen gehakt om de bodemschatten te kunnen delven. Door de bouw van een spoorweg bereikt jouw stad de gewenste welvaart.

Mooi is minder belangrijk dan duidelijk

Het wordt niet expliciet genoemd, maar de omstandigheden in het verhaal schetsen het beeld dat My City zich afspeelt in de Verenigde Staten van de 19e eeuw. Iedere speler heeft een identiek stuk land tot zijn of haar beschikking. Hierop moet je zo efficiënt mogelijk alle gebouwen plaatsen die in de stad horen. Wat dat betreft vind ik dat het thema leuk in het spel is verwerkt. De vormgeving van het spel vind ik niet zo heel bijzonder, maar dezelfde vormgeving zorgt er wel voor dat alles in het spel heel duidelijk is. De gebouwen zijn in één oogopslag van elkaar te onderscheiden, en ook op het speelbord hoef je nooit twee keer te kijken om het verschil tussen de vakjes te zien. Waar sommige spellen doorslaan om de vormgeving zo mooi of realistisch mogelijk te maken waardoor het lastig spelen wordt, heeft My City gelukkig deze keuze niet gemaakt.

My City bestaat uit 4 speelborden, 96 gebouwen, 24 kaarten, 4 scorestenen en 8 enveloppen. Het spel heb je binnen 5 minuten opgezet. Iedere speler krijgt een speelbord, de bijhorende gebouwen en een steen om de score bij te houden. De kaarten worden geschud en gaan op tafel en afhankelijk hoe ver je bent in het verhaal open je de juiste envelop met de aanvullende spelregels.

24 keer je stad herbouwen

My City is een legacy-spel. Dat betekent dat jouw spel bij elk spel verandert en zich verder ontwikkelt. De voortgang die je maakt in het spel wordt dus bijgehouden en neem je mee naar het volgende spel. Iedere speler heeft een eigen speelbord, die hij of zij ieder spel opnieuw opbouwt. Elke drie spellen vormen samen één hoofdstuk. Voor ieder hoofdstuk is er een envelop. In de enveloppen zitten nieuwe spelregels en extra spelmateriaal. Hierdoor wordt spel gaandeweg permanent veranderd. Het spel eindigt na het 24ste spel, de speler met de meeste ontwikkelingspunten is de winnaar.

De basisregels van My City zijn heel simpel. Iedere speler begint met hetzelfde speelbord. Op het speelbord staat een plattegrond onderverdeeld in een raster van 11 bij 11 tegels. Op de plattegrond staan bergen en bos, hierop kan niet gebouwd worden. Er zijn ook tegels met losse bomen en stenen, hierop kan wel gebouwd worden. Maar bouw je over een boom heen dan kost je dat punten, terwijl wanneer je over een steen bouwt, je dat punten oplevert. Op de plattegrond is ook een rivier. Hier bouw je je eerste gebouw aan. Ieder volgend gebouw moet altijd aan een reeds geplaatst gebouw gelegd worden. Hierbij moet altijd tenminste 1 zijde van de gebouwen elkaar raken. Je kunt dus niet ieder gebouw neerleggen waar je wilt, maar je breidt je stad steeds verder uit vanaf het eerste gebouw dat je plaatst.

In totaal heeft iedere speler 24 gebouwen in 3 kleuren. Dit komt neer op 8 verschillende gebouwen per kleur. Ieder gebouw heeft een Tetris-achtige vorm. Bij het neerleggen moet je dus goed puzzelen hoe en waar je ze precies neerlegt om zo efficiënt mogelijk te bouwen. De volgorde waarin je welk gebouw moet bouwen wordt bepaald door het trekken van kaarten en is in ieder spel anders. Ieder van de 24 gebouwen heeft een kaart. Tijdens het spelen wordt er een kaart opengedraaid en alle spelers moeten tegelijkertijd het getoonde gebouw op hun bord plaatsen. Hierna wordt de volgende kaart opengedraaid. Op deze manier wordt er doorgespeeld totdat alle kaarten op zijn. Hierna vindt de eindtelling plaats. Waar je precies punten mee scoort, verandert gedurende het spel. Deze informatie zit in de enveloppen die je tijdens het spel openmaakt. Over het algemeen ontvangt de winnaar van een spel ontwikkelingspunten en de verliezers ontvangen een klein voordeel voor op hun bord waardoor zij in het volgende spel een grotere kans hebben op meer punten. Op deze manier wordt het spel meer in balans gehouden. De volledige uitleg lees je in de basisspelregels. Deze zijn eenvoudig en beslaan 8 pagina’s. Na 10 minuten lezen begon ik aan het eerste spel.

Meer regels en nieuwe uitdagingen

Heb je een uitmuntend ruimtelijk inzicht of een kei in Tetris? Dan heb je zeker een voordeel in My City. In dit spel is goed kunnen plannen waar het om gaat. Je moet goed vooruitdenken over de gebouwen die nog gaan komen en waar je deze het beste kunt neerleggen. Hierbij moet je niet alleen naar de vorm, maar ook naar de kleur van de gebouwen kijken. Geluk speelt hier ook wel een rol in, zij het wel beperkt. Soms moet je bepaalde gebouwen wel in een bepaalde volgorde krijgen om je meesterplan ten uitvoer te kunnen brengen. En mijn ervaring leert dat je meestal hele andere gebouwen trekt dan je zou willen, dus ook daar moet je op voorbereid zijn. Het legacy-aspect van het spel heeft wat mij betreft echt een meerwaarde. Ondanks dat het basisprincipe van het spel telkens hetzelfde blijft; trek kaarten en leg de gebouwen aan op je speelbord, zorgen de veranderingen op het speelbord en in de spelregels telkens voor een nieuwe dynamiek. Ook zorgen de veranderingen die je gedurende het spel kunt aanbrengen op jouw bord voor meer dynamiek. Iedere speler begint met hetzelfde bord, maar al snel heeft iedereen er zijn of haar eigen bord van gemaakt.

Je speelt in My City echt je eigen spel. De acties die jij doet hebben geen invloed op de andere spelers. Het is wel verstandig om, zeker in het begin, even goed bij alle spelers op te letten of zij, al dan niet bewust, de gebouwen volgens de regels plaatsen. Achteraf is dit meestal niet meer te achterhalen of te corrigeren. De herspeelbaarheid van My City is matig. In principe is het spel na 24 spellen afgelopen en kun je het verhaal niet meer spelen omdat het spelmateriaal verbruikt is en de borden beplakt zijn. Wel is er op de achterkant van het speelbord een endless-variant gemaakt. Hier kan je een vast scenario met vaste spelregels op blijven spelen. Als je het spel helemaal hebt uitgespeeld, vond ik zelf deze variant een stuk minder leuk dan het legacy-spel. Maar de optie wordt in ieder geval geboden om door te kunnen blijven spelen, waardoor het spel niet compleet waardeloos is geworden nadat je het uit hebt.

Dezelfde spelers

Je speelt My City met 2 t/m 4 personen, een potje duurt ongeveer een half uur en het spel is geschikt vanaf 10 jaar. Je kunt My City goed met z’n tweeën spelen, zeker omdat iedere speler uiteindelijk toch zijn of haar eigen spel speelt. Maar voor de meeste uitdaging en dynamiek, speel je het spel met 4 spelers. Ook omdat de punten- en bonusverdeling met meer spelers organischer verloopt. Wat ik wel sterk aanbeveel is om de volledige 24 scenario’s met dezelfde spelers te spelen. Het is technisch wel mogelijk om met wisselende aantallen of spelers te spelen, maar voor de spelervaring en het spelplezier is het het beste om dit niet te doen. Wat dat betreft is My City erg geschikt voor vrijwel ieder huishouden waar je makkelijk met dezelfde mensen kunt spelen.

My City is een legacy city builder en eigenlijk voor iedereen geschikt. Of nou ja, iedereen die van een beetje puzzelen houdt, of je nu een casual of ervaren speler bent. De basisregels zijn heel eenvoudig en iedereen pikt het spel binnen 10 minuten op. Maar toch is het ieder spel opnieuw een uitdaging om je gebouwen zo efficiënt mogelijk neer te blijven leggen. Heb je het verhaal eenmaal doorlopen, dan kun je door blijven spelen met de endless-variant. Zelf vond ik deze in vergelijking met het legacy-spel minder leuk, maar het is fijn dat de optie er is. Sowieso ben je in totaal ten minste 12 uur zoet om het verhaal helemaal uit te spelen. Voor de meest optimale ervaring speel je My City met 4 dezelfde spelers, maar met minder of wisselende spelers is ook mogelijk. Kortom, zoek je een spel dat je heel snel oppakt, houd je van puzzelen en speel je graag met dezelfde personen? Haal dan zeker My City in huis!

• Geluk speelt beperkte rol
  • Endless-variant
  • Ten minste 12 uur spelplezier