Lamaland Review

In Lamaland leg je hoog in de bergen akkers aan. Door cacao, maïs en aardappelen te verbouwen kun je lama’s kopen en met dorpelingen samenwerken. Lama’s geven punten, maar hoe meer lama’s je in bezit krijgt, des te moeilijker wordt het om je akkers verder uit te breiden. Wil je weten of Lamaland een spel voor jou is? Je leest het in deze Lamaland review.

Het is niet echt eenvoudig om boer te zijn met al die heuvels en bergen om je heen. Toch is het verbouwen van aardappelen, maïs en cacao wat je het liefst doet; en het landschap is wild, ongelooflijk mooi en… vol lama’s?!

Lekker cliché

Lamaland speelt zich af ergens in Zuid-Amerika, waarschijnlijk Peru. Het spel ziet er dan ook lekker cliché uit met vrolijke kleuren en symbolen die direct doen denken aan poncho’s en Inca’s. Dat je maïs, cacao en aardappelen verbouwt past hier natuurlijk goed bij. Maar echt onmisbaar voor het Zuid-Amerikaanse knuffelgehalte zijn natuurlijk de lama’s. Deze komen terug in het spel als houten speelstukken. Wat direct opvalt zijn de Tetris-achtige tegels, deze komen in vijf verschillende vormen en gebruik je om je land mee uit te bouwen, of misschien kan ik beter zeggen om mee op te bouwen.

Het spel bestaat uit 4 tableaus, 72 tegels, 77 fiches, 100 kaarten en 33 lama’s. Het opzetten is in 5 minuten gebeurd; alle tegels en fiches gaan gesorteerd op tafel, de verschillende kaarten worden gesorteerd en geschud, trek van iedere stapel de juiste hoeveelheid kaarten en leg deze open op tafel, iedere speler krijgt een tableau en fiches om mee te starten en het spel kan beginnen.

De hoogte in

Door akkers (in de hoogte) aan te leggen, verzamel je gewassen. Met deze gewassen koop je lamakaarten die punten waard zijn. Houd daarnaast ook de doelen voor bonuspunten in de gaten en vergeet niet de hulp van de plaatselijke bevolking te vragen. De speler met de meeste overwinningspunten is de winnaar.

Lamaland wordt beurtelings gespeeld beginnende met de startspeler. In je beurt moet je één van twee verschillende acties uitvoeren.

1. Je land uitbreiden met een landtegel
    Je mag dan een fiche op een doelkaart leggen
  2. De hoogte in bouwen met een landtegel
    Je verzamelt gewassen, munten en/of karakterkaarten

Iedere speler begint het spel met een tableau van 4 x 4 velden. De landtegels zijn er in 5 soorten Tetris-achtige tegels. Op zowel je tableau als op de tegels zijn 3 soorten gewassen (aardappel, cacao en maïs), munten of dorpjes afgebeeld. Je pakt altijd de bovenste tegel van één van de vijf stapels van landtegels. De vorm van de tegel mag je dus wel kiezen, maar de inhoud van de tegel niet. Als je een tegel gebruikt om de hoogte in te bouwen, dan moet de ondergrond volledig bedekt zijn, er mogen geen gaten zijn. Dit betekent vaak dat je eerst je land groter moet maken om voldoende ruimte te hebben om te kunnen bouwen. Wanneer je een tegel gebruikt om te bouwen, dan moet je goed kijken welke vlakken je bedekt bij het aanleggen. Als je je tegel legt bovenop een huisje, een muntje en een maïs, dan mag je een werkerkaart, muntje en maïs pakken. Werkerkaarten geven je een voordeel, je kunt bijvoorbeeld goedkoper een bepaald gewas ruilen voor een munten of je krijgt een extra gewas als je met één tegel tenminste twee van deze gewassen bedekt.

Op deze manier breid je telkens je land verder uit, of je bouwt de hoogte in en verzamelt gewassen. Heb je eenmaal vier gewassen van één soort, dan kun je die gebruiken om een lamakaart te kopen. Lamakaarten zijn (veel) punten waard en wil je dus zoveel mogelijk hebben. Ze hebben alleen één nadeel, wanner je een lamakaart koopt moet je ook een lama op je speelbord zetten. En waar een lama staat, mag je geen tegel bouwen, je wordt dus beperkt in je bouwmogelijkheden. Hoe meer lamakaarten je hebt, hoe meer lama’s op je speelbord, hoe meer je er omheen moet bouwen.

Je kunt ook punten verdienen door het behalen van specifieke doelen. In ieder spel liggen er 7 doelkaarten open. Een doel kan bijvoorbeeld zijn om tenminste 5 munten te hebben of 4 lama’s op een rij te hebben. In totaal heb je 4 fiches om bij doelen te leggen, je kunt dus maximaal 4 doelen behalen.

Zodra er nog maar 1 type lamakaart of maximaal 4 landtegels over zijn, stopt het spel en worden de punten geteld. Je krijgt punten voor de lamakaarten, de behaalde doelen en het aantal gewassen en munten dat je overhoudt.

De volledige uitleg lees je in de spelregels van Lamaland of bekijk de video met speluitleg. De regels beslaan 8 pagina’s en hebben mij zo’n 30 minuten gekost om door te nemen voordat ik begon aan het eerste potje. Naast de reguliere regels zijn er ook nog 3 varianten in de spelregels opgenomen om het spel makkelijker te maken voor jonge spelers en moeilijker voor ervaren spelers die meer uitdaging willen.

Plannen voor het maximale voordeel

Goed kunnen plannen is essentieel in Lamaland. Je probeert je tegels zo aan te leggen dat je het maximale voordeel eruit haalt. Dit betekent dat je goed moet kijken naar de vlakken met gewassen (en munten en dorpen) er op. In het meest ideale geval leg je de tegels zo aan, dat de gewassen precies overeenkomen met de vorm van de tegel die je er bovenop legt. Op deze manier krijg je het maximale aantal gewassen. Ook moet je goed kijken naar de voordelen van de werkerkaarten die je hebt, om ook deze zo goed mogelijk te benutten. En heb je eenmaal voldoende gewassen verzameld om een lama te kopen, dan moet je ook goed kijken waar je de lama op je speelbord neerzet, want je kunt nooit meer over een lama bouwen. Je bent dus het hele spel aan het plannen en puzzelen voor het grootste voordeel. Geluk speelt een kleine rol in Lamaland. Je kunt geluk hebben dat je net die voor jou gunstige werkerkaart bemachtigt of dat de gewassen op een bepaalde tegel goed uitpakken voor je, maar verder komt het echt aan op jouw eigen inzicht.

In Lamaland is de interactie met elkaar gemiddeld. Iedere speler speelt vooral zijn of haar eigen spel. Ook tijdens de beurten van de andere spelers was ik vooral met mijn eigen tableau bezig om alvast te puzzelen wat mijn volgende actie zal zijn. Omdat iedereen een eigen tableau heeft waar het spel op gespeeld wordt, kun je beperkt invloed uitoefenen op elkaar. Maar de invloed die je kunt uitoefenen, kan wel van doorslaggevend belang zijn. Je kunt bijvoorbeeld net de lamakaart met de meeste punten voor de andere spelers wegkapen, of die ene gunstige werkerkaart. Maar omdat er meer wegen naar de winst leiden, heeft een goede speler altijd een back-up plan. Omdat alle kaarten en tegels ieder spel geschud worden, is geen spel hetzelfde en is de herspeelbaarheid van Lamaland hoog.

Ook voor twee spelers

Je speelt Lamaland met 2 t/m 4 spelers, een potje duurt ongeveer een half uur en het spel is geschikt vanaf 8 jaar. Het spel is erg goed met z’n tweeën te spelen, mede omdat je voornamelijk je eigen spel speelt. Maar hoe meer spelers er mee doen, hoe uitdagender het spel wordt omdat er meer concurrentie is. Door de doelkaarten achterwege te laten, wordt het speel makkelijker en overzichtelijker en is het daardoor goed met jongere kinderen te spelen. Maar door een lama alleen op de laatst aangelegde tegel te mogen plaatsen, wordt het spel een stuk moeilijker en uitdagender voor meer ervaren spelers. Voor de echt ervaren spelers biedt Lamaland waarschijnlijk te weinig diepgang.

Lamaland is een strategisch puzzelspel voor de hele familie. Het spel ziet er erg vrolijk en vriendelijk uit en lama’s met een hoog knuffelgehalte kan natuurlijk niemand weerstaan. Doordat de moeilijkheidsgraad van het spel aan te passen is, is het spel geschikt voor zowel de jongere spelers als casual en ervaren spelers. Je moet echter wel van plannen en puzzelen houden, want de grootste kans op de winst maak je door je tegels zo efficiënt mogelijk neer te leggen, dit vraagt nogal wat inzicht en denkwerk. Je zou Lamaland een soort 4D-Tetris kunnen noemen. Zelf houd ik wel van zo’n uitdaging, maar niet iedereen vindt dit even leuk. Zoek je een vrolijk puzzelspel voor de hele familie, maar wat je ook makkelijker of moeilijker kunt maken wanneer dat nodig is en een spel dat je ook goed met twee spelers kunt spelen? Haal dan zeker Lamaland in huis!

• Ook goed geschikt voor twee spelers
  • Moeilijkheidsgraad aanpasbaar
  • Peruaans thema leuk in spel verwerkt