Hoewel de naam misschien anders doet vermoeden, gaat het in Mango niet alleen over mango’s, maar ook over bananen, kersen en peren. Puzzel aan de hand van boomgaardkaarten fruitsoorten bij elkaar die grenzen aan een waterdruppel van hetzelfde aantal om zoveel mogelijk punten te scoren. Hoe dit precies zit en of dit spel voor jou de moeite waard is om te spelen, lees je in deze Mango review.
Het thema en de inhoud van het spel
Naast dat Mango draait om het telen van fruit, is het tweede dat opvalt aan dit spel het kleine formaat. Het volledige spel past in een aluminium blikje dat kleiner is dan de palm van je hand. Dit betekent dat er geen ruimte is voor opsmuk en het spelconcept in een oogopslag duidelijk moet zijn. Dit zie je direct terug in de vormgeving van het spel. De vierkante kaarten zien er uniform uit met dezelfde vrolijke gele achterkant. Op de voorkant zie je altijd een groen grasveld met daarop telkens een combinatie van 4 stuks fruit en of waterdruppels. Het fruit is vrolijk geïllustreerd met grote ogen en moet overduidelijk een jongere doelgroep aanspreken.
Mango bestaat in totaal uit 50 boomgaardkaarten, 5 startkaarten, 1 startspelerkaart en 1 scorekaart. Het spel opzetten is in een minuut gedaan. Geef iedere speler een startkaart, schudt de boomgaardkaarten en leg deze als gedekte trekstapel op tafel, leg de scorekaart er naast, vorm een rij van open boomgaardkaarten gelijk aan het aantal spelers onder de trekstapel en je bent klaar om te beginnen.

Het spel spelen
Mango wordt gespeeld in meerdere rondes. Tijdens een ronde nemen spelers om de beurt een boomgaardkaart uit de markt en plaatsen deze in hun eigen boomgaard. In een spel met 2 spelers neemt elke speler twee beurten per ronde. Spelers kiezen om de beurt een kaart uit de markt. Wanneer de markt leeg is, wordt deze aangevuld met nieuwe kaarten uit de stapel. De volgende speler met de klok mee wordt de startspeler van de nieuwe ronde en ontvangt de startkaart.
Kaarten pakken en plaatsen
Als een speler aan de beurt is, kiest hij een boomgaardkaart uit de markt en plaatst deze in zijn boomgaard. Bij het plaatsen moet aan minstens één van de volgende voorwaarden worden voldaan:
Grenzen aan een bestaande kaart
De geplaatste kaart moet minstens met de helft van één zijde grenzen aan een andere kaart in je boomgaard. Het type fruit of de waarde van de waterdruppels hoeft niet overeen te komen. Kaarten mogen aan meerdere bestaande kaarten grenzen en mogen gedraaid worden.
Gedeeltelijk bedekken van een bestaande kaart
De geplaatste kaart mag één of meer bestaande kaarten gedeeltelijk bedekken (een kwart of de helft). Ook hier hoeven fruitsoort en waterdruppelwaarden niet overeen te komen.
Plaatsingsregels:
- Een kaart mag niet volledig een andere kaart bedekken.
- Het is toegestaan een kaart over meerdere andere kaarten te plaatsen.
- Meerdere lagen kaarten mogen bedekt worden.
- Een kaart mag niet onder een bestaande kaart geplaatst worden.
- Een kaart mag vóór het plaatsen gedraaid worden.
Het kan voorkomen dat sommige kaarten in je boomgaard niet meer zichtbaar zijn omdat ze bedekt zijn door andere kaarten. Eenmaal geplaatst, mag een kaart niet meer worden verplaatst of gedraaid. Na het plaatsen is de beurt van de speler voorbij, en is de volgende speler aan de beurt.
Groepen vormen en punten scoren
Aan het einde van het spel scoor je punten voor groepen van dezelfde fruitsoort. Een groep bestaat uit minstens één veld met dezelfde fruitsoort, horizontaal of verticaal verbonden. Diagonale verbindingen tellen niet.
Als een groep fruit grenst aan een veld met een waterdruppel van exact dezelfde waarde, scoor je punten voor die groep. Een groep kan maar één keer punten opleveren, ook als meerdere waterdruppels met dezelfde waarde ernaast liggen. Een waterdruppel kan echter punten opleveren voor meerdere groepen fruit.
Het spel eindigt wanneer de markt niet meer kan worden aangevuld met boomgaardkaarten.
Elke speler telt de punten van zijn boomgaard. Noteer de punten voor elke groep fruit. Je kunt punten scoren voor meerdere groepen van dezelfde fruitsoort. Op het scoreblad staat hoeveel punten je per groep ontvangt. Groepen fruit die niet grenzen aan een waterdruppel met exact dezelfde waarde als het aantal fruit in de groep, leveren geen punten op. De speler met de meeste punten wint het spel. De volledige uitleg lees je in de spelregels. Deze beslaan 2 pagina’s en hebben mij ongeveer 10 minuten gekost om door te nemen.
Speleigenschappen
In Mango heb je strategisch inzicht nodig bij het plaatsen van boomgaardkaarten om optimale combinaties van fruitgroepen en waterdruppels te creëren. Je moet vooruit plannen en zorgvuldig beslissen welke kaarten je uit de markt pakt en hoe je deze te positioneert voor maximale punten. Hierbij moet je niet alleen in twee dimensies denken, (leg je een kaart boven, onder, links of rechts neer), maar in drie dimensies (leg ik een kaart bovenop neer). Zeker naarmate je boomgaard steeds groter wordt, wordt het ook uitdagender om kaarten zo efficiënt mogelijk neer te leggen. Geluk speelt in het spel een beperkte rol. Je kunt geluk (of pech) hebben met welke kaarten er voor jou beschikbaar zijn in de markt. Iedere speler speelt in Mango in principe zijn of haar eigen spel. Je pakt kaarten vanuit de markt en legt die in je eigen boomgaard aan. Je kunt niet direct het spel van je tegenspelers beïnvloeden. Maar je kunt wel kaarten uit de markt pakken die een ander goed zou kunnen gebruiken. Het is dus belangrijk om te letten op wat je tegenspelers doen. Elke keer dat je speelt, is het spel anders door de volgorde van de kaarten. Hierdoor blijft het interessant en uitdagend, zelfs na meerdere potjes. Het spel wordt beurtelings gespeeld, maar omdat de beurten vrij vlot gaan hoef je nooit lang op je beurt te wachten. En omdat het waardevol is om op te letten wat je tegenspelers aanleggen blijft iedere speler bij het spel betrokken.
Voor wie is dit spel
Je speelt Mango met 2 t/m 5 spelers, een potje duurt ongeveer 20 minuten en het spel is geschikt vanaf 8 jaar. Speel je met z’n tweeën dan wordt het spel strategischer, omdat je meer controle hebt over de kaarten in de markt en je je tegenstander beter kunt inschatten. Met 3, 4 of 5 spelers wordt het spel dynamischer en onvoorspelbaarder. Hoe meer spelers er meedoen hoe meer concurrentie er is om kaarten, waardoor het spel spannender wordt en moeilijker om te winnen. Hiernaast vind je in de spelregels ook de uitleg voor de solovariant, deze draait om het zo effectief mogelijk aanleggen van kaarten voor de hoogste score.
Mango is een toegankelijk spel dat geschikt is voor spelers van verschillende leeftijden en ervaring. Het is ideaal voor families, jonge kinderen, casual gamers en liefhebbers van puzzelspellen die houden van strategisch nadenken zonder een zware spelervaring. Omdat het eenvoudig te leren is, kunnen ook beginnende spelers snel meedoen. Voor ervaren spelers of spelers die meer strategische diepgang en speelmogelijkheden verlangen biedt dit spel te weinig uitdaging.
Conclusie
Mango is een puzzelspel waarbij je door het aanleggen van kaarten sets van fruit probeert te maken. Het spel valt op door het handzame formaat en de schattige vormgeving. Maar ondanks het kindvriendelijke uiterlijk, is het soms nog knap lastig winnen van jongere spelers. Ook het spelen in drie dimensies zorgt voor extra uitdaging. Je legt kaarten niet alleen naast andere kaarten neer, maar je kunt ze er ook bovenop leggen. Er komt dus toch best nog wel wat puzzelvaardigheid en strategisch inzicht bij dit spel kijken om combinaties te maken die maximaal scoren. Maar in de basis blijft dit een heel vrolijk en toegankelijk familiespel. En door het handzame formaat neem je het overal mee naar toe voor een vlug spelletje tussendoor. Dit spel is echter niet bedoeld voor spelers die meer diepgang en strategische mogelijkheden verlangen, daar reken ik mijzelf ook toe. Maar zoek jij een heel toegankelijk en vrolijk puzzelspel dat je overal mee naar toe neemt en met iedereen kan spelen? Of een leuk spelletje voor je kinderen dat niet al te veel kost? Haal dan zeker Mango in huis!
