Nova Luna Review

Hoe kan je het beste tegels in vier verschillende kleuren neerleggen zodat de patronen die je vormt overeenkomen met de stippen op de tegels zelf? Als je het antwoord hierop weet dan ben jij onverslaanbaar met Nova Luna van White Goblin Games! Nieuwsgierig geworden naar dit abstracte tegelleg- en puzzelspel? Lees dan nú verder in deze Nova Luna review.

De maan heeft al eeuwen invloed op onze levens. Hij beïnvloedt de getijden en houdt mensen ’s nachts wakker. De nieuwe maan is een symbool voor een nieuwe start; het is het ideale moment om aan iets nieuws te beginnen en om je toekomst te plannen. En daar draait alles om bij Nova Luna (Latijn voor nieuwe maan). In elke ronde van dit abstracte tegellegspel moet je opnieuw je toekomst plannen. Ontwikkel een nieuwe strategie om slim om te gaan met datgene wat het maanwiel je biedt. Kies verstandig!

Ieder spel heeft een thema nodig

Nova Luna heeft iets mystieks over zich en dat zie je terug in het artwork. Het meest in het oog springt het maanwiel, naast dat het wiel met veel details en kleurgebruik is vormgegeven, staan hierop de verschillende fases van de maan afgebeeld. Leuk detail is het gezicht van de maan, de donkere kant heeft een slapend gezicht en de lichte kant een wakker gezicht. De maanfases komen niet helemaal overeen met de werkelijkheid, op het wiel staan 24 vakjes en in het echt doet de maan er 28 dagen over om een cyclus te voltooien, maar ik snap dat er om praktische redenen voor 24 is gekozen. Bovendien maakt het voor het spelplezier niets uit natuurlijk. Verder zijn de tegels in dezelfde stijl vormgegeven en zijn de symbolen duidelijk te herkennen. Twee kleine minpuntjes:

1. Er is gekozen voor de kleuren geel, oranje, lichtblauw en donkerblauw. Waarbij de blauwe tegels voor sommigen iets lastiger uit elkaar te houden zijn. Zelf had ik hier gelukkig geen last van.
  2. Okay, dit is echt een beetje gezeur vanuit mijn kant, maar misschien herken je je er in. Ik kan mij er echt aan storen wanneer dingen niet precies in het midden of niet recht zitten. Bij mijn exemplaar van Nova Luna zijn de tegels wat scheef gedrukt en hierdoor zijn op sommige tegels gedeeltelijk de randen weggevallen. Dus heb je OCD (dwangstoornis) wees gewaarschuwd voor een spel lang ergeren aan de tegels!

Een thema koppelen aan een abstract spel is altijd lastig, en dat is bij Nova Luna niet anders. Het maanthema heeft verder niets te maken met het spelmechaniek maar heeft alleen een functioneel nut om het spel aantrekkelijker te maken, en dat is gelukt.

Het spel bestaat uit een maanwiel, een maan, 68 tegels (17 in 4 kleuren) en 84 spelerschijven (21 in 4 kleuren). Het spel is met 5 minuten opgezet. Iedere speler krijgt schijven in zijn/haar kleur, je legt het maanwiel op tafel, de maan gaat in het bovenste vakje van het wiel, alle tegels worden geschud en in stapeltjes rond het maanwiel geplaatst en als laatste wordt het maanwiel aangevuld met willekeurige tegels van de stapels.

nova luna spelmateriaal

Dump zo snel mogelijk al je schijven

Het doel van Nova Luna is om als eerste al je schijven kwijt te zijn. Iedere tegel heeft tussen de 0 en 3 plekken om een schijf op te plaatsen, je mag pas een schijf op een tegel plaatsen als je aan de voorwaarden hebt voldaan. Dat zit als volgt.

In je beurt pak je één tegel van het maanwiel en deze leg je in je eigen speelgebied voor je op tafel. Iedere tegel heeft in de linkerbovenhoek een cirkel met een getal, dit getal geeft aan hoeveel stappen je op het maanspoor vooruit gaat als je die tegel pakt. Daarnaast kunnen er maximaal drie extra cirkels op de tegel staan, deze cirkels bevatten één t/m vier gekleurde stippen. De kleuren van de stippen komen overeen met de verschillende kleuren van de tegels (geel, oranje, licht- en donkerblauw. Wanneer je aan een bepaalde tegel andere tegels aanlegt in de kleur van de stippen die staan afgebeeld, dan heb je aan de voorwaarde van die specifieke cirkel voldaan en mag je er een schijf opleggen.

Iedere keer dat je aan de beurt bent moet je dus een tegel pakken van het maanwiel en aanleggen aan de tegels die al liggen in je speelgebied, je mag alleen direct aanleggen, dus boven of onder en niet diagonaal. Zijn de tegels (bijna) op, dan vul je het maanwiel weer aan met nieuwe tegels van de stapels. Er is geen vaste speelvolgorde, de speler die helemaal achteraan staat op het maanspoor is aan de beurt, je kunt dus vaker achter elkaar aan de beurt zijn als je achteraan staat. Het spel is afgelopen zodra iemand al z’n schijven kwijt is of er geen tegels meer over zijn om te pakken.

De spelregels van Nova Luna zijn vrij eenvoudig en passen op zo’n drie A4’tjes. De voorwaarden waar de tegels aan moeten voldoen om er een schijf op te mogen leggen staan duidelijk uitgelegd met verschillende voorbeelden. Ik was een kwartier bezig met lezen en kon toen aan m’n eerste potje beginnen.

Je weet niet wat je gaat krijgen

Een echt abstract puzzel- en tegellegspel, dat is Nova Luna. Je moet goed nadenken hoe je tegels gaat neerleggen om in de volgende beurten zoveel mogelijk schijven kwijt te kunnen raken. Het lastige aan dit spel is dat iedere beurt de keuze van nieuwe tegels die je mag pakken weer anders is. Je kunt dus heel moeilijk vooruit plannen en je wordt gedwongen om te improviseren en met alle scenario’s rekening te houden. Ook kan het tactisch slim zijn om te kiezen voor tegels met een laag nummer, hierdoor ga je niet ver vooruit op het maanspoor en zou je zomaar nog eens aan de beurt kunnen zijn. Maar vergeet niet dat tegels met meer en eenvoudig te behalen opdrachten een hoger getal hebben dan tegels met minder en moeilijkere opdrachten.

Voor de puzzelaar

Ben je een puzzelaar, dan is Nova Luna echt wat voor jou. Je bent het hele spel door aan het kijken en berekenen waar je welke tegels het beste neer kunt leggen om de kans zo groot mogelijk te maken dat je zoveel mogelijk opdrachten weet te vervullen. Je speelt in Nova Luna wel voornamelijk je eigen spel, je hebt weinig interactie met je medespelers. Je kunt elkaar wel een beetje dwars zitten door expres een tegel te pakken die je tegenstander goed zou kunnen gebruiken, maar dat is dan ook het enige. Verder moet je ook wel beetje geluk hebben dat de juiste tegels net voor jou beschikbaar komen, maar over het algemeen speelt geluk een kleine rol. De herspeelbaarheid van Nova Luna is hoog omdat de samenstelling van de tegels ieder spel anders is, je speelt dus nooit twee keer hetzelfde spel.

Spannend tot het laatste moment

Je speelt Nova Luna met 1 t/m 4 spelers. Ik vind het spel zelf het leukste om met vier spelers te spelen. Het spel wordt dan uitdagender omdat er meer concurrentie is en omdat je hetzelfde aantal tegels moet verdelen onder meer spelers. Maar het spel is ook verrassend goed met twee spelers te spelen. Mijn ervaring is dat de eindscores iedere keer erg dicht bij elkaar liggen waardoor het spel spannend blijft tot het laatste moment. De spelregels bevatten ook een solovariant, hierbij probeer je al je schijven kwijt te raken met een zo’n laag mogelijke score. Een potje duurt ongeveer 30 minuten en het spel is geschikt vanaf 8 jaar. Ik heb het spel zelf niet gespeeld met (jonge) kinderen, maar ik kan mij wel voorstellen dat het voor kinderen wel lastiger is om goed te kunnen puzzelen dan voor volwassenen, iets om rekening mee te houden wanneer je het als familiespel speelt.

Nova Luna is een abstract en uitdagend spel voor iedereen die van puzzelen houdt. Je probeert je tegels zo efficiënt mogelijk aan te leggen zodat je de meeste opdrachten weet te vervullen en je als eerste al je schijven kwijt bent. De vormgeving is mystiek en past goed bij de vibe van het spel. Daarnaast is Nova Luna ook nog eens snel te leren en te spelen door de eenvoudige spelregels. Wil je graag veel interactie met je medespelers dan is dit spel niets voor jou, je speelt namelijk vooral je eigen spel. Ook is Nova Luna iets minder geschikt voor families met (jonge) kinderen omdat het puzzelen voor (de meeste van) hen lastiger is en volwassenen daardoor een voordeel hebben. Maar houd je van puzzelen, tegels leggen en zoek je een spel dat je ook goed met z’n tweeën kan spelen, dan zit je met Nova Luna helemaal goed!

nova luna speleigenschappen

• Spannend tot laatste moment
  • Eindscores liggen dicht bij elkaar