Parijs Review

Parijs is niet alleen de stad van de liefde, maar ook van het licht. Tegenwoordig is de Eiffeltoren één grote kermisattractie/kerstboom, maar vroeger dankte Parijs zijn naam aan de vele straatlantaarns. Deze lantaarns spelen een hoofdrol in het tweespelersspel Parijs: De Lichtstad van 999 Games. Of dit spel een plek in de spotlights verdient of als een nachtkaars uitgaat lees je in deze Parijs: De Lichtstad review.

Parijs, 1889. De Wereldtentoonstelling was de perfecte kans om de wereld te verbazen met de kracht van elektriciteit. Dankzij het netwerk van straatlantaarns op gas stond Parijs al sinds het begin van de 19e eeuw bekend als de ‘lichtstad’, maar de implementatie van elektrische openbare verlichting overdonderde de hele wereld.

Je neemt de rol aan van één van de belangrijkste persoonlijkheden van de stad. Succes van je missies is gegarandeerd als de gebouwen die je bouwt en bezit zoveel mogelijk licht vangen. Inspireer artiesten en verras zowel Parijzenaren als toeristen met de schoonheid en het wonder van de nieuwe lichten van de stad!

Monet

Het eerste dat opvalt aan Parijs: De Lichtstad (vanaf nu kortweg Parijs) is het artwork van de doos, de kleurrijke impressionistische voorstelling van de stad had zo een schilderij van bijvoorbeeld Monet geweest kunnen zijn. Verder is het eind 19e eeuwse thema leuk verwerkt in het spel. De nieuw uitgevonden elektrische straatverlichting speelt een belangrijke rol in Parijs. Je plaatst niet alleen de lantaarns maar ook de gebouwen in de stad, je probeert dit op zo’n manier te doen, dat jouw gebouwen het meest verlicht worden door de nieuwe lantaarns.

Parijs bestaat uit 16 tegels, het speelbord verwerkt in de doos, 12 gebouwen, 12 actiekaarten en 31 stuks overige spelmateriaal. Iedere speler krijgt acht tegels en fiches in zijn eigen kleur, de doos gaat in het midden van de tafel, de gebouwen en actiekaarten leg je als algemene voorraad om de doos heen. Al met al is het opzetten van Parijs is met 5 minuutjes gebeurd. Erg leuk en praktisch vind ik dat het speelbord in de doos verwerkt zit.

Parijs de lichtstad spelmateriaal

Zet je gebouwen in het licht

Het doel van Parijs is om de meeste punten te scoren. Je scoort punten door het verlichten van jouw gebouwen, hoe groter het gebouw en hoe meer lantaarns er op schijnen, hoe meer punten je krijgt. Daarnaast kun je nog bonus- en strafpunten krijgen. Het spel is afgelopen zodra geen van de spelers nog een actie kan uitvoeren.

Het spel bestaat uit twee fases:

Fase 1 Keientegels leggen en gebouwen nemen

In je beurt leg je óf een tegel aan, óf je pakt een gebouw uit de voorraad.

Je legt één van je tegels op het speelbord. Iedere tegel is opgedeeld in vier vakjes. Een kan bestaan uit jouw kleur, de kleur van de tegenstander, een kleur voor beide spelers of een lantaarn. Door het aanleggen van tegels ontstaat er een patroon van vakjes waar gebouwen (in fase 2) op geplaatst kunnen worden. In plaats van een tegel aanleggen mag je een gebouw naar keuze pakken. Alle gebouwen hebben een unieke vorm en afhankelijk van het patroon dat op het speelbord ontstaat, zijn bepaalde gebouwen gunstig voor jou om te hebben. Zodra de laatste tegel op het bord is gelegd eindigt fase 1 en ga je direct door naar fase 2

Fase 2 Gebouwen leggen en acties uitvoeren

In je beurt plaats je óf een gebouw, óf je activeert een actiekaart.

Je mag alleen de gebouwen plaatsen die je in Fase 1 gepakt hebt. En een gebouw mag je alleen plaatsen op de gekleurde vakjes die voor jou bestemd zijn, dus niet op vakjes van je tegenspeler of op lantaarnpalen. Het kan dus voorkomen dat je een gebouw niet kwijt kunt. Als je geen gebouw plaatst mag je een actiekaart spelen. Actiekaarten kunnen bepaalde voordelen voor jou, of nadelen voor je tegenspeler bevatten. Zodra alle actiekaarten gebruikt zijn en niemand nog een gebouw kan plaatsen, eindigt Fase 2 en worden de punten geteld.

De spelregels van Parijs zijn niet moeilijk en passen op zo’n twee A4’tjes. Na een kwartiertje lezen begon ik aan m’n eerste potje.

Topper in Tetris

Heb je ruimtelijk inzicht of ben je goed in Tetris, dan kun je zomaar een voordeel hebben in het spelen van Parijs. Uiteindelijk gaat het er om dat je zo efficiënt mogelijk je tegels neerlegt zodat je er zoveel mogelijk gebouwen op kwijt kunt. Geluk speelt een kleine rol, je kunt geluk hebben met de tegels die je kunt plaatsen, of dat je tegenspeler een strategie aanhoudt die jou weinig in de weg ligt. De mate van interactie en elkaar hinderen is wel groot, je speelt echt tegen elkaar op hetzelfde bord, alles wat jij doet is van invloed op je tegenspeler en andersom. De tegels die jij neerlegt is niet alleen jouw speelveld, maar ook dat van je tegenstander. Door de wisselende volgorde waarin je tegels plaatst en de verschillende actiekaarten is ieder spel weer anders en heeft Parijs een hoge herspeelbaarheid.

Puzzelen is zeg maar echt mijn ding

Je speelt Parijs uitsluitend met twee personen en een potje duurt ongeveer een half uur. Door de eenvoudige spelregels is het spel snel te leren en te spelen en is het geschikt voor het hele gezin (kinderen vanaf 8 jaar). Ook ervaren spelers kunnen met Parijs uit de voeten, het spel heeft voldoende diepgang om ook voor hen uitdagend te zijn. De enige voorwaarde is wel dat je van plannen en puzzelen moet houden, anders kun je beter wat anders gaan spelen.

Parijs is een uitdagend puzzel- en tegellegspel voor twee spelers. Ondanks de eenvoudige spelregels, wordt er toch veel van je ruimtelijk inzicht en plancapaciteiten gevraagd om het spel te kunnen winnen. Je probeert namelijk zoveel mogelijk gebouwen aaneengesloten, en verlicht door zoveel mogelijk lantaarns, op het kleine speelbord te krijgen. Ondanks de abstractie van Parijs is het thema leuk in het spel verwerkt en draagt het zeker bij aan een positieve spelbeleving. Wat dat betreft verdient Parijs zeker een plek in de spotlights. Zoek je een uitdagend puzzelspel voor twee spelers dan ga je nog veel plezier beleven aan Parijs: De lichtstad!

• Thema leuk in het spel verwerkt
  • De doos is het speelbord
  • Leuk en uitdagend voor casual en ervaren spelers