Stay Cool Review

Van mannen is algemeen bekend dat zij niet goed kunnen multitasken. Ook ik moet ruiterlijk toegeven dat ik maar één ding tegelijk kan doen. Lopen en kauwgom kauwen tegelijkertijd lukt me nog wel, maar én aandachtig Nu.nl lezen én tegelijkertijd de nieuwste Zalando-aanwinsten van mijn wederhelft beoordelen kan ik echt niet. Iets dat steevast resulteert in een “ja, leuk”. Daarom was ik heel benieuwd hoe ik het er van af zou brengen in Stay Cool. In dit partyspel draait het allemaal om wat mannen niet goed kunnen, multitasken. Vloog het hele spel uit frustratie door de kamer of is dit spel toch wel erg leuk? Je leest het in deze Stay Cool review.

Presteren onder druk

In Stay Cool draait het dus volledig om multitasken, hoe goed kan je meerdere dingen tegelijkertijd. Op de doos staat een hele grote bom, hij kijkt angstig en heeft het zweet op z’n voorhoofd. En dan is precies de essentie van dit spel. Onder druk, van zowel vragen die door elkaar gesteld worden als het zand dat door de zandloper valt, zo goed mogelijk presteren. Ondanks dit iet wat dreigende beeld is Stay Cool een erg vrolijk spel. Zijn turquoise (blauwgroen) en rood jouw favoriete kleuren? Dan heb je geluk, want dat zijn de hoofdkleuren van dit spel.

Stay Cool bestaat uit 50 blauwgroene kaarten (verbale vragen), 50 rode kaarten (geschreven vragen), 7 letterdobbelstenen en een zandloper. Het enige dat je zelf moet regelen is pen en papier om de scores bij te houden. Het opzetten is in een minuut gebeurd. Je legt al het spelmateriaal op tafel en je bent klaar om te beginnen.

stay cool spelmateriaal

Keihard stressen

In Stay Cool is winnen heel eenvoudig. Twee spelers bombarderen je met vragen. Houd je hoofd koel en beantwoord er zoveel mogelijk binnen de tijd. Beantwoord de ene vraag hardop, terwijl je het antwoord op de andere vraag met dobbelstenen samenstelt… en daarbij moet je de zandloper in de gaten houden om deze op het juiste moment om te draaien. Makkelijker kan bijna niet!

Dit klinkt heel eenvoudig, maar zo makkelijk is het natuurlijk echt niet. De ene persoon kan zich er veel makkelijker voor afsluiten dan de ander, maar én vragen mondeling beantwoorden én andere vragen beantwoorden door dobbelstenen neer te leggen, én de zandloper in de gaten houden is voor (bijna) iedereen teveel informatie in één keer. En dat is tegelijkertijd ook echt het hilarische in het spel. Zowel voor degene die de vragen beantwoordt als de spelers die vragen stellen. Keihard stressen terwijl je rustig probeert te blijven en je koppie er bij wilt houden.

Het spel wordt in 3 rondes gespeeld. In iedere ronde komt elke speler één keer aan de beurt om vragen te beantwoorden en punten te kunnen scoren. Hoe meer vragen goed, hoe meer punten je verdient. De spelregels zijn dus super eenvoudig en passen op een A4’tje. Na vijf minuten lezen begon ik aan m’n eerste potje.

Hectiek

In dit spel draait het allemaal om de hectiek. En hier zit hem ook de meeste lol in. Een brede algemene kennis helpt altijd met trivia-vragen beantwoorden, maar de vragen zijn niet moeilijk, bijna iedereen zou normaal gesproken zo het antwoord moeten weten. Maar als je ineens alles tegelijkertijd moet doen worden die eenvoudige vragen toch een stuk lastiger. Er zitten twee keer 50 kaarten in het spel die dubbelzijdig zijn bedrukt, in totaal kan je dus 100 rondes spelen voordat je door de kaarten heen bent. Maar tegen die tijd weet je waarschijnlijk echt niet meer dat die vragen ooit gesteld zijn. De herspeelbaarheid is dus vrij hoog, maar niet oneindig.

Vooral veel lachen

Stay Cool komt het beste tot zijn recht als partyspel. Je wilt dit het liefst spelen in een melige bui om lekker te kunnen lachen om het totaal dichtklappen door de stress van je medespelers. Je speelt het spel met 3 – 7 spelers. Er is altijd één speler vragen aan het beantwoorden, twee spelers vragen aan het stellen en een andere speler regelt de zandloper. Eventuele overige spelers hebben geen taak en kijken toe. Zelf vind ik daarom 4 of 5 spelers het meest geschikt, dan houd je toch beetje de vaart er in en hoef je niet te lang te wachten tot je weer wat kunt doen. Afhankelijk van het aantal spelers duurt een potje zo’n half uur en het spel is geschikt vanaf 12 jaar.

Stay Cool is echt een exercitie in zo rustig mogelijk blijven om de vragen door elkaar te kunnen beantwoorden. Maar dit lukt natuurlijk nooit helemaal, zeker niet wanneer je medespelers de druk nog eens even goed opvoeren en het je nog lastiger maken. Op een gegeven moment wordt het zelfs de meest stoïcijnse onder ons teveel. En om dan de kortsluiting in iemands hoofd te zien ontstaan is hilarisch. Stay Cool is niet een spel wat je wekelijks speelt, want op een gegeven moment ken je het trucje wel en gaat de lol er van af. Maar pak het er vooral bij tijdens een feestje of in een melige bui, dan heb je gegarandeerd een hilarische avond. Dus heb je binnenkort een verjaardag van iemand die lekker snel in de stress schiet en je wilt eens goed kunnen lachen, neem dan zeker Stay Cool als cadeautje mee!

• Hilarisch
  • Lastiger dan je denkt

• Op een gegeven moment gaat de lol er wel van af