Super Cats Review

Een kruising tussen Power Rangers en poezen, zo zou ik Super Cats van White Goblin Games het beste kunnen omschrijven. Dit partyspel heeft zich overduidelijk laten inspireren door Manga, het Japanse equivalent van het stripverhaal. Hou je van poezen, Manga en hilarische spellen? Lees dan nu deze Super Cats review!

Het dreigende metalen silhouet van een reusachtige RoboDog zweeft boven de eetbakken van onze pluizenbollen. In de duisternis hebben de honden een groots plan bedacht: Ze willen alle kattenvoerfabrieken van de planeet afsluiten. Een handvol heldhaftige katten ziet gelukkig een manier om deze bedreiging te stoppen. Het is tijd om je team te vormen! Wees dapper Super Cats!

Manga

Super Cats heeft het typische Mangastijltje, overly cute poezen met veel te grote ogen en tegelijkertijd overdreven vecht poses die je misschien wel kent van Dragon Ball Z.

Niet schudden voor gebruik

In totaal vijftig kaarten is waar Super Cats uit bestaat. Niet meer en niet minder. En weet je wat het mooiste is? Je hoeft geen enkele kaart te schudden! Iedere speler krijgt vijf poezenkaarten, zes overzichtskaarten in het midden van de tafel, RoboDog uit twaalf kaarten opbouwen en spelen maar. Binnen vijf minuten had ik Super Cats opgezet.

Super Cats vs RoboDog

Super Cats bestaat uit twee fases, in de eerste fase probeert iedere speler als eerste zijn vijf poezen te transformeren naar super poezen. De speler die dat als eerste voor elkaar krijgt neemt het op tegen RoboDog in fase 2. RoboDog wordt gezamenlijk gespeeld door alle ‘verliezende’ spelers uit fase 1. Dus in fase 1 spelen alle spelers tegen elkaar om als eerste vijf super poezen te krijgen. In fase 2 neemt de winnaar van fase 1 het op tegen de overige spelers die nu samen met elkaar tegen de winnaar spelen. Wie dat gevecht wint is de winnaar van het spel.

super cats spelmateriaal

Rock, Paper & Scissors

Er wordt in Super Cats niet tegen elkaar gevochten met kaarten of dobbelstenen. Nee, je gebruikt in dit spel letterlijk je handen! Maak je geen zorgen, je gaat niet met elkaar op de vuist, al kun je overigens wel winnen door een vuist te maken, dat zit als volgt. Om de winnaar van een ronde in fase 1 te bepalen wordt er een soort ‘Rock, Paper, Scissors’ gespeeld. Alleen doe je dit nu door met je hand een getal te maken van 0 t/m 5. De speler die het hoogste unieke getal met z’n hand maakt is de winnaar van de ronde en mag een poes transformeren naar een super poes. Daarnaast mag je de bijbehorende actie uitvoeren die bij dat getal hoort. Twee (of meer) spelers die hetzelfde getal maken in een ronde vallen dus af, het gaat om het hoogste unieke getal.

In fase 2 wordt er op dezelfde manier gespeeld, alleen spelen de ‘verliezers’ nu samen in de vorm van RoboDog tegen de Super Cats van de winnaar van fase 1. Er zijn dan vijf Super Cats-kaarten tegen in totaal twaalf RoboDog-kaarten. Maakt de Super Cats-speler een uniek getal, dan verliest RoboDog net zoveel kaarten als het gemaakte getal. Maakt de Super Cats-speler hetzelfde getal als een (of meerdere) RoboDog-speler(s) dan verliest de Super Cats-speler net zoveel kaarten als er spelers zijn met hetzelfde getal.

De spelregels zijn erg eenvoudig en passen op een A4’tje. Je hebt Super Cats echt in een paar zinnen uitgelegd aan nieuwe spelers. Let wel op, afhankelijk van met hoeveel spelers je speelt zijn de spelregels een beetje aangepast in fase 2. Ik begon mijn eerste potje Super Cats na zo’n 10 minuten de spelregels doorlezen.

Blijven zwaaien

Ben je in een melige bui? Dan is dat hét moment om Super Cats te spelen. In dit spel draait het niet zozeer om winnen of verliezen maar om de meligheid die je tijdens het spelen ervaart. Als je heel rationeel naar het spel kijkt is het natuurlijk vreemd dat je als Super Cats in je eentje zowel fase 1 als 2 moet winnen en als RoboDog je met z’n allen alleen fase 2 hoeft te winnen. Je moet dus ook vooral niet rationeel naar dit spel kijken maar gewoon plezier beleven aan de snelle actie van de ‘Rock, Paper, Scissors-gameplay”.

Persoonlijk vind ik Super Cats wel een grappig spelletje, maar na een paar keer spelen had ik het hele met je handen zwaaien wel gezien. Bij mij was de meligheid er in ieder geval vlug van af. Maar ik kan mij goed voorstellen dat tijdens een feestje (na een paar drankjes) Super Cats echt hilarisch is om te spelen.

Reverse psychology

Wil je winnen met Super Cats dan komt er een shit load aan reverse psychology bij kijken. Ik geef je een voorbeeld van de chaos in mijn hoofd: “Het allerbeste is een vijf, maar dat wil iedereen en zodra er meerdere vijven zijn, zijn deze niets waard. Dus dan is het misschien beter om toch maar voor een lager getal te gaan, maar ja, als de rest ook zo denkt dan doet niemand een vijf en kan ik net zo goed een vijf doen, maar als iemand dat nu ook bedenkt dan doet hij ook een vijf en is het toch slimmer om een lager getal te doen….” En dit alles moet je in slechts een paar seconden beslissen, je begrijpt het al, totale chaos en hilariteit als je iedereen ziet rekenen en twijfelen! Natuurlijk speelt geluk ook een grote factor in dit spel, maar zonder je medespelers goed in te schatten en de nodige dosis tactiek en bluf zal je Super Cats niet winnen.

Of je nu met drie of zes spelers speelt, Super Cats is even goed te spelen door de iets aangepaste regels afhankelijk van het aantal personen waarmee je speelt.

Door de eenvoudige spelregels, de snelle actie en meligheid is Super Cats is bij uitstek een partyspel voor jonge spelers of volwassenen die jong van geest zijn. Is het een vereiste om melig en jong te zijn om dit spel leuk te vinden? Nee, maar de kans bestaat dat je dan wel snel uitgekeken raakt op het met je handen zwaaien. Zoek je een spel met poezen dat langer leuk blijft dan kan ik je echt Exploding Kittens aanraden. Maar ben je dol op poezen en Manga dan hou je vast van melige actie en is Super Cats helemaal jouw spel!

super cats speleigenschappen

• Super melig
  • Snelle actie