Aqua Review

In Aqua: Biodiversiteit in de oceanen is je startpunt een hotspot die je geleidelijk uitbreid met verschillende soorten koraal. Deze koralen zijn het leefgebied voor kleine zeedieren. Door de biodiversiteit te verhogen, kun je ideale omstandigheden creëren voor het aantrekken van de grootste zeedieren. In deze review neem ik je mee in de wondere wereld van de oceanen. Je maakt kennis met verschillende soorten van leven dat erg afhankelijk is van elkaar. Van het aller-allerkleinste tot het allergrootste! Maar belangrijker nog, ik vertel je of Aqua een spel is om direct te kopen of toch te laten liggen. Nieuwsgierig geworden? Lees dan nu direct verder in deze Aqua review!

Een relevant thema

De subtitel van dit spel vat het thema van Aqua mooi samen, alles in dit spel draait om het creëren van biodiversiteit in de oceaan. Zo wordt er op een positieve manier uitgelegd dat het leven in koraal kleine dieren aantrekt, die op hun beurt weer grotere dieren aantrekken. Indirect is dan dus de conclusie dat wanneer het koraal verdwijnt, alle ander dieren ook zullen verdwijnen. Een boodschap waar je wat mij betreft niet vroeg genoeg mee kan beginnen. Het spelmateriaal is van stevig karton en mooi geïllustreerd in vrolijke kleuren, maar ziet er niet kinderachtig uit. Een klein maar leuk detail vind ik dat de grote tegels aan beide zijde andere dieren hebben.

Het spel opzetten

Aqua bestaat in totaal uit 70 koraaltegels, 72 kleine diertegels, 15 grote diertegels, 24 ecosysteemtegels, 1 zeeslaktegel, 4 hotspottegels en een scoreblok. Het spel zet je binnen 5 minuten op en gebeurd in 6 stappen.

1. Iedereen ontvangt willekeurig een ‘Hot Spot’-tegel en plaatst deze voor zich op tafel. Deze tegel dient als startpunt.
  2. Plaats de 6 kern-ecosystemen van het spel in een rij.
  3. Sorteer de Kleine Dieren naar hun soort en plaats er willekeurig een boven elk ecosysteem.
  4. Sorteer de Grote Dieren naar hun overeenkomstige vormen, op aflopende puntwaarde (hoogste bovenaan), en plaats ze nabij de Kleine Dieren.
  5. Schud alle Koraaltegels met de afbeelding naar beneden en plaats ze tegenover de ecosystemen met wat vrije ruimte ertussen. Verwijder willekeurig een aantal Koraaltegels gebaseerd op het aantal spelers, en doe deze terug in de doos. Toon één Koraaltegel meer dan het aantal spelers en plaats deze open in het midden van de tafel om de markt voor te bereiden.
  6. Wijs willekeurig het Zeeslakfiche toe en dan is het spel klaar om te beginnen.

Het spel spelen

Je speelt Aqua in 17 rondes. Iedere ronde begint met het voorbereiden van de markt door de speler met het zeeslakfiche, daarna voltooid hij zijn beurt, gevolgd door alle andere spelers. Elke beurt bestaat uit drie fasen.

1. Koraal kweken – Neem een koraaltegel van de markt en plaats deze aan je eigen hotspot. Iedere koraaltegel is opgedeeld in 3 vlakken en ieder vlak is in een van 6 kleuren. Je plaatst een tegel altijd zodanig dat er altijd tenminste 1 zijde van de tegel in kleur overeenkomt met een zijde van een andere tegel.
  2. Creëer habitats en riffen – Lukt het je om met 3 koraaltegels een hexagoon te vormen in dezelfde kleur, dan heb je een habitat gecreëerd en mag je daar direct een klein dier van dezelfde kleur op plaatsen. Alle aangesloten stukken tegel in dezelfde kleur die uit tenminste 4 stukken bestaan, heet een rif en zijn later punten waard.
  3. Biodiversiteit vaststellen – Lukt het je om verschillende kleuren van kleine dieren direct naast elkaar te krijgen, dan mag je daarop, als de vorm van de tegel past, een groot dier plaatsen.

Het spel eindigt wanneer je geen koraaltegels meer hebt en het niet langer mogelijk is een nieuwe markt voor te bereiden. Op dat moment vindt de eindtelling plaats. Je krijgt punten voor het aantal kleine en grote dieren, de riffen die je hebt weten te maken en bonuspunten als je aan de voorwaarden voldoet van de ecosystemen. De volledige uitleg lees je in de spelregels. Deze bestaan uit 12 pagina’s en hebben mij een kwartiertje gekost om door te nemen. Of bekijk de speluitlegvideo hieronder.

Speleigenschappen

Op het eerste gezicht lijkt Aqua een eenvoudig tegellegspel. Pak een tegel en plaats deze dusdanig zodat je grote lappendekens aan dezelfde kleuren krijgt. Maar omdat je goed moet kijken hoe je telkens hexagonen maakt die uit verschillende kleuren bestaan, ben je echt aan het puzzelen en vooruitdenken welke tegel je moet pakken en waar je deze het beste kunt aanleggen in je speelgebied. Ook omdat je niet weet welke tegels de volgende ronde gaan komen. En daar komt het stukje geluk in het spel kijken, je kunt geluk hebben dat er net hele gunstige tegels voor jouw situatie liggen, of juist pech hebben omdat het niet zo is. Naast goed kunnen puzzelen en plannen, moet je ook goed kunnen inspelen op verandering. Vergeet daarbij niet ook je tegenspelers goed in de gaten te houden. Het is namelijk zo dat de eerste speler die een groot dier in een bepaalde vorm mag plaatsen, daarvoor de meeste punten krijgt. Ben je als tweede of derde dan krijg je daar minder punten voor. Als je dus ziet dat een andere speler je voor zal zijn in een bepaalde vorm, kan je soms beter voor een andere vorm gaan, zodat je daar de meeste punten voor krijgt. Ondanks dat iedere speler zijn eigen spel speelt, zit er op die manier toch wel wat interactie tussen spelers en kun je elkaar redelijk dwars zitten. Echt elkaar volledig blokkeren kan niet, maar soms kunnen de paar puntjes die je de ander weet te ontnemen het verschil maken. Aqua is ieder potje weer helemaal anders. Niet alleen omdat de volgorde van de tegels ieder spel verschilt, maar ook omdat de voorwaarden voor de bonuspunten verschillen. Ieder nieuw potje zal je je koraal weer compleet anders moeten opbouwen.

Voor wie is dit spel

Je speelt Aqua met 1 tot en met 4 spelers, een potje duurt zo’n 45 minuten en het spel is geschikt vanaf 8 jaar. Ik vind zelf het spel het allerleukste met 3 of 4 spelers. Het spel is dan uitdagender doordat er meer concurrentie is. Maar het is ook leuk om Aqua met z’n tweeën te spelen. Extra leuk aan dit spel is dat je de moeilijkheidsgraad kunt aanpassen. Speel je met kleine kinderen dan is er de familievariant. Ben je juist helemaal bekend met het spel, dan kun je steeds moeilijkere scenario’s spelen en je voortgang bijhouden. Er is zelfs ook een solo-variant om je skills op de proef te stellen of juist steeds beter te worden in het spel. Of je nu met het gezin speelt of met een ervaren vriendengroep, Aqua is voor iedereen leuk en uitdagend.

Aqua is een puzzel- en tegellegspel waarvan je de moeilijkheidsgraad kunt aanpassen. Speel je met onervaren spelers dan maak je het spel minder complex. Wil je juist extra uitdaging, dan word je puzzelvermogen echt op de proef gesteld met de verschillende scenario’s. Het thema is leuk en relevant in het spel verwerkt. Het laat op een speelse manier zien hoe het leven in de oceaan afhankelijk van elkaar is. Zoek je een uitdagend puzzelspel voor zowel kinderen als ervaren spelers, een spel met een relevant thema en een spel dat lang leuk blijft omdat ieder spel weer anders is? Haal dan zeker Aqua in huis!

• Leuk voor zowel onervaren als ervaren spelers
  • Relevant thema
  • Verschillende moeilijkheidsgraden