Bonfire Review

In Bonfire probeer je als gnoom de hoeders van het licht naar de steden terug te lokken om de gedoofde vreugdevuren weer te laten oplaaien. Jaaaaaajaaaaa… als Yoda een beetje fikkie stoken dus? Ondanks dit ietwat vage thema, schuilt er in Bonfire toch een afwisselend en uitdagend spel, waarin veel planning en flexibiliteit worden gevraagd. Lees er alles over in deze Bonfire review.

De magische vreugdevuren zijn gedoofd, de steden van de oudheid zijn verlaten, de wereld is in duisternis verzonken. De vrouwelijke hoeders van het licht, die ooit over de vreugdevuren waakten, hebben zich op afgelegen eilanden teruggetrokken. Daar wachten ze op diegenen die bewijzen capabel te zijn om de schemering te verdrijven.

Vraagje…

Het verhaal van Bonfire speelt zich af in een mythische wereld met gnomen, vreugdevuren en vrouwelijke hoeders. Dit roept gelijk een boel vragen bij mij op. Waarom leven de gnomen in het bos, hoe verhouden ze zich precies tot de bewoners in de stad, en zijn deze bewoners mensen of andere gnomen? En wie zijn dan de hoeders van het licht? Waarom hebben ze vreugdevuren gebouwd? En waarom zijn ze gedoofd? Maar al mijn vragen ten spijt, het spel laat de verdere invulling van deze wereld aan je eigen fantasie over. Heb je je hier eenmaal overheen gezet dat het verhaal is wat het is, dan komen de elementen uit het verhaal wel herkenbaar terug in het spelmateriaal. Iedere speler heeft tableau met vreugdevuren die ontstoken moeten worden en er zijn eilanden die je kunt bezoeken bijvoorbeeld. Het spelmateriaal ziet er verder prima uit. De verschillende elementen zijn duidelijk te onderscheiden door de vrolijke kleuren en symbolen. De fiches zijn van stevig karton en de speelstukken van hout in bijpassende vorm.

In totaal bestaat Bonfire uit een speelbord, 8 tableaus, 286 tegels/fiches, 118 houten speelstukken en 45 kaarten. Dit is dus behoorlijk wat spelmateriaal. Gelukkig worden er voldoende zakjes bijgeleverd zodat je het materiaal goed gesorteerd kan opbergen. Het spel opzetten duurt ongeveer een minuut of 10.

Opdrachten uitvoeren en vuren ontsteken

In Bonfire wordt er beurtelings gespeeld en voert iedere speler 1 actie per beurt uit. Met je acties die je uitvoert werk je er naartoe om opdrachttegels te verzamelen, aan de voorwaarde van de opdracht te voldoen en daarmee een vreugdevuur te kunnen ontsteken. Met het ontsteken van een vreugdevuur wordt er gelijk een raadslid naar de hoge raad gestuurd. Het spel gaat door totdat er een x-aantal raadsleden in de hoge raad zijn aangekomen, op dit moment gaan de laatste 5 beurten in. Hierna vindt de eindtelling plaats. De speler met het meeste aantal punten is de winnaar.

In het spel heb je 2 soorten waren die je kunt inzetten;

1. Actiefiches
    Deze zijn er in 6 verschillende kleuren, plus een joker
    Actiefiches gebruik je om een specifieke actie te mogen uitvoeren. Heb je het fiche dat bij een specifieke actie hoort niet in je bezit, dan mag je deze actie niet uitvoeren.
  2. Middelen
    Deze zijn er in 6 verschillende soorten
    Middelen gebruik je (in combinatie met actiefiches) om opdrachten of kaarten te kunnen kopen.

Tijdens je beurt heb je 3 opties waarvan je er 1 mag uitvoeren;

1. Een lottegel aanleggen om zo actiefiches te bemachtigen
    Een lottegel bestaat uit een ‘Tetrisblokje’ van 3 verschillende actiefiches welke je op het raster op je tableau plaatst. Je ontvangt dan de afgebeelde actiefiches. Door de tegels slim te plaatsen kun je extra fiches ontvangen. Je mag alleen een nieuwe lottegel plaatsen wanneer je maximaal nog 1 actiefiche in je bezit hebt.
  2. Actie uitvoeren door een actiefiche te spelen
    • Met je schip naar een eiland varen
    • Middelen offeren om op een eiland een opdracht te bemachtigen
    • Een hoeder van een eiland halen of een optocht in je stad organiseren
    • Een wegdeel bouwen voor de optocht
    • Het grote vreugdevuur bezoeken om daar waren te bemachtigen
    • Gnomen (kaarten) kopen die je een eigenschap of extra punten geven
  3. Een vreugdevuur ontsteken en een raadslid naar de hoge raad sturen

Met de combinatie van actiefiches en middelen die je hebt, probeer je telkens nieuwe waren te bemachtigen, opdrachten te verzamelen en aan de voorwaarden te voldoen en punten te verzamelen. De volledige speluitleg lees je in de spelregels of via de video hieronder. De spelregels beslaan 16 pagina’s en hebben mij een klein uur gekost om door te nemen voordat ik met mijn eerste spel begon. Dit was wel inclusief de tijd om het spel op te zetten. De spelregels bevatten ook de uitleg voor een solovariant.

Veel tactiek en planning

Bonfire draait volledig om goede tactiek en planning met een klein vleugje geluk. Ondanks dat je tijdens je beurt een beperkt aantal actiemogelijkheden tot je beschikking hebt, zit er toch veel variatie in het spel. Ook moet je de balans goed bewaren en flexibel zijn. Welke acties je in je beurt kunt uitvoeren is namelijk afhankelijk van welke actiefiches je weet te bemachtigen. Doorgaans ontvang je een combinatie van verschillende actiefiches en kun je pas weer aan nieuwe komen wanneer deze (bijna) op zijn. Je moet dus goed plannen welke actie je in welke volgorde uitvoert om het grootste voordeel te bemachtigen. Tegelijkertijd moet je hopen dat je tegenspelers niet net die opdrachten of kaarten waar je je zinnen op hebt gezet, voor je neus wegkapen. Gebeurt dit wel, dan moet je dus snel van tactiek kunnen wisselen. Daarnaast moet je goed in de gaten houden waar het uiteindelijk in dit spel om gaat, het bemachtigen van punten. Je kunt namelijk je acties inzetten om meer actiefiches en middelen te krijgen, maar ook om punten te verzamelen, al gaat dit weer ten kostte van je inkomsten. Punten krijg je door het ontsteken van vuren, het voldoen aan opdrachten, kopen van kaarten en het inzetten van je hoeders. De interactie tussen spelers in Bonfire is beperkt. Iedere speler speelt voornamelijk zijn of haar eigen spel op hun tableau. Maar je kunt wel enige invloed op elkaar uitoefenen door bijvoorbeeld kaarten of opdrachten voor de neus van de ander wegkapen. Maar meestal gebeurt dit omdat jij die specifieke kaart of opdracht goed kan gebruiken en niet om de ander per se dwars te zitten.

Voor de ervaren speler

Je speelt Bonfire met 1 tot en met 4 spelers, een potje duurt al gauw één tot anderhalf uur en het spel is geschikt vanaf 12 jaar. Op de doos staat dat je het spel ook met 1 speler kan spelen, maar in de solovariant speel je een spel voor 2 spelers tegen een geautomatiseerde tegenstander die zijn acties uitvoert aan de hand van kaarten die getrokken moeten worden. Wat mij betreft had er prima op de doos vanaf 2 spelers kunnen staan, je koopt het spel immers niet om in je eentje te spelen. De solovariant is gewoon een leuke extra, er zijn wel meer spelen die een solovariant hebben zonder dat die het spel aanduiden als geschikt voor 1 speler. Met 2 spelers is Bonfire goed te spelen, dit komt omdat iedere speler toch voornamelijk zijn of haar eigen spel speelt. Het spel wordt wel wat uitdagender met meer spelers, omdat je dan meer concurrentie hebt, maar duurt hierdoor ook een stukje langer. Bonfire is wel echt een expertspel. De spelregels zijn niet echt moeilijk, maar het is vooral het volledige systeem aan spelregels en mogelijkheden dat het voor casual spelers overweldigend maakt. Wanneer je genoeg ervaring hebt met (verschillende) spellen dan valt het spelmechaniek al snel op zijn plek en zorgt het spel voor de uitdaging wat het spel leuk maakt.

Bonfire is een uitdagend en tactisch spel met voldoende variatie. Het thema van vreugdevuren laat veel aan de verbeelding over en had voor mij wel iets beter ingeleid mogen worden. Maar aan de andere kant is het verhaal ook niet waar het echt om gaat, want dat is de gameplay. Met de gameplay zit het wat mij betreft goed. De spelregels zijn niet heel ingewikkeld en worden met symbolen goed duidelijk gemaakt. Maar je zult je de eerste keren wel even goed moeten inlezen in wat alle opdrachten en kaarten precies betekenen. Ondanks dat er een beperkt aantal actiemogelijkheden zijn in een beurt, vraagt het spel wel van je om goed vooruit te denken en te plannen, de keuzes die je maakt zijn dus sterk van invloed op de strategie die je volgt. Bonfire heeft wel een specifieke doelgroep van spelers met voldoende ervaring. Je moet het spelmechaniek over de volledige breedte kunnen doorgronden om in te zien hoe het spel werkt. Kun je dat, dan heb je een leuk en strategisch spel in handen. Voor de meer casual spelers is Bonfire wel een hele stap om in te groeien. Met een beetje inzet en moeite lukt dit zeker, maar ik denk dat het dan leuker is om je eerst te wagen aan meer toegankelijkere spellen om spelervaring op te doen. Zoek je een expertspel met voldoende afwisseling en waarin het allemaal draait om tactiek en geluk een kleine rol speelt? Haal dan zeker Bonfire in huis!

• Veel afwisseling in acties
  • Voor spelers met ervaring

• Minder leuk voor casual spelers