Ligretto Review

Dit snelle kaartspel verscheen voor het eerst in 1988. Nu ruim 30 jaar later heeft 999 Games het spel in een nieuw jasje gestoken en opnieuw uitgebracht. Ik heb het natuurlijk over Ligretto. Of deze klassieker de tand des tijds heeft doorstaan, lees je in deze Ligretto review.

Zóóó 2021

Ligretto is in ieder geval qua uiterlijk met zijn tijd meegegaan en is in een nieuw modern jasje gestoken. De retro bollen zijn verdwenen en in plaats daarvan zijn de kaarten opgevrolijkt met kleurrijke confetti en een bliksemschicht om de snelheid van het spel te benadrukken. De basiskleuren aan de voorkant rood, blauw, geel en groen zijn gebleven. Al met al ziet het spel er weer fris en modern uit.

Het spel bestaat in totaal uit 160 kaarten, welke zijn opgedeeld in 4 sets van 40 kaarten. Het opzetten is, geheel in lijn met het spel, heel snel gebeurd. Iedere speler ontvangt een set kaarten, iedere speler schudt zijn stapel karten en legt de bovenste 3 kaarten open voor zich neer, hierna trekt iedere speler nog eens 10 kaarten van de stapel en legt deze als open stapel voor zich neer, deze stapel wordt de Ligretto-stapel genoemd, de overige kaarten worden gesloten in de hand genomen. Hierna kan het spel beginnen.

Je moet snel zijn

In Ligretto probeert iedere speler zo snel mogelijk alle kaarten van zijn of haar Ligretto-stapel weg te spelen, maar tegelijkertijd ook zoveel mogelijk punten te scoren. Alle spelers spelen tegelijk, dus het is belangrijk om snel te zijn.

Alle spelers proberen tegelijkertijd zoveel mogelijk van hun kaarten af te leggen. Heb je een 1, dan leg je deze in het midden van de tafel neer. Wie een 2 heeft in dezelfde kleur, legt deze zo snel mogelijk bovenop de 1 neer. Daarna volgt de 3, 4 etc etc. Kaarten moeten op kleur gesorteerd en in oplopende volgorde gespeeld worden. Er zijn meerdere kaarten met het getal 1 in dezelfde kleur in het spel, er kunnen dus meerdere stapels in dezelfde kleur naast elkaar ontstaan.

Iedere speler mag op elk moment een kaart spelen wanneer deze aan de hierboven genoemde eis voldoet (zelfde kleur, oplopend getal). Kaarten kunnen vanaf 3 plekken gespeeld worden:

• Uit de rij van 3 open kaarten
  • De bovenste kaart van de Ligretto-stapel
  • De bovenste kaart van de aflegstapel

Wordt er een kaart uit de rij open kaarten gespeeld, dan mag de lege plek direct opgevuld worden met de bovenste kaart uit de Ligretto-stapel.

Kan er geen kaart gespeeld worden, dan mag je de drie bovenste kaarten van de gesloten stapel in je hand pakken en deze in een keer opengedraaid bovenop je aflegstapel leggen. Dit mag je net zolang of vaak doen totdat er een moment ontstaat waarop weer een kaart gespeeld kan worden. Zijn de kaarten in je hand op, dan schud je de aflegstapel en neemt deze als nieuwe stapel weer in de hand.

Op deze manier wordt er doorgespeeld tot een speler zijn Ligretto-stapel heeft leeggespeeld. Op dat moment stopt het spel en wordt de eindscore bepaald. Voor elke kaart die een speler in het midden van de tafel gespeeld heeft ontvangt hij of zij 1 punt. Voor elke kaart die nog in de Ligretto-stapel ligt krijg je 2 minpunten. De speler met de meeste punten is de winnaar.

De volledige uitleg lees je in de spelregels van Ligretto. Deze passen op 1 A4’tje en hebben mij 5 minuten gekost om door te lezen, werkelijk álles is snel aan dit spel.

Reactiesnelheid met vleugje multi-tasken

Dit is echt een super hectisch en snel spel. Hoe sneller je reactievermogen is, hoe groter de kans dat je wint. Je reactiesnelheid is het belangrijkst aangevuld met een vleugje multi-tasken. Jouw strategie is dan ook om zo snel mogelijk kaarten te kunnen neerleggen op het moment dat de gelegenheid zich voortdoet. Hierbij moet je dus goed de vier verschillende kleuren en het hoogste getal dat er ligt, in de gaten houden om op het moment dat een ander een kaart wil neerleggen, jij jouw kaart(en) er direct bovenop kunt leggen. Een beetje tactisch inzicht kan je hierbij helpen en een beetje geluk ook. Soms heb je gewoon mazzel dat je meerdere oplopende kaarten voor je snufferd krijgt. Maar belangrijker nog, is dat je je fysiek voorbereid. Ga op zo’n manier aan tafel zitten en houd de kaarten zodanig in je hand dat je snel kunt schakelen tussen kaarten pakken, neerleggen en omdraaien. De interactie is aan de ene kant hoog, je speelt met iedereen tegelijk door elkaar heen, maar aan de andere kant ook laag omdat iedereen echt gefocust is op zijn of haar eigen spel. Je bent dus eigenlijk niet met het spel van de ander bezig, maar door de hectiek en het stressen is er toch ruimte om hardop om elkaar te lachen, al gaat dat natuurlijk wel ten kostte van je eigen spel. Omdat je ieder potje weer een andere samenstelling van kaarten hebt, is geen spel hetzelfde en is de herspeelbaarheid van Ligretto hoog.

Ideaal voor kinderen

Je speelt Ligretto met 2 t/m 4 personen, een potje duurt zo’n 10 minuten en het spel is geschikt vanaf 8 jaar. Je kunt het spel met twee spelers spelen, maar hoe meer spelers er zijn, hoe hectischer en dus leuker en uitdagender het spel wordt. Zelf vond ik het met twee spelers niet zo heel leuk. Heb je zowel Ligretto Blauw, Rood en Groen, dan kan je Ligretto zelfs met z’n twaalven spelen! Door de korte speelduur en makkelijke spelregels is Ligretto erg geschikt om met (jongere) kinderen te spelen. Maar ook voor volwassenen die zin hebben in een luchtig maar zeer hectisch spel biedt Ligretto uitkomst.

Ligretto is een zeer snel en hectisch kaartspel. Iedereen speelt tegelijk door elkaar heen en probeert zo snel mogelijk van zijn of haar kaarten af te komen door kaarten in oplopende volgorde en op kleur gesorteerd te spelen. Zelf ben ik niet zo van dit soort hele hectische zenuwspellen, maar ik kan mij voorstellen dat in de juiste (melige) sfeer of voor kinderen dit spel hilarisch is. Deze hernieuwde uitgave van deze klassieker verandert inhoudelijk niets aan het spel, het is nog steeds het oude vertrouwde Ligretto, maar het geheel ziet er weer fris en modern uit, het oog wil tenslotte ook wat. Ben je op zoek naar een spel waarbij je kan winnen op snelheid of wil je je (te) drukke kinderen iets geven waarin ze hun energie kwijt kunnen? Haal dan zeker Ligretto in huis!

Er zijn drie varianten van Ligretto; Rood, Blauw en Groen. De spellen zijn identiek aan elkaar, met uitzondering van de achterkant van de kaarten, deze zijn allemaal verschillend waardoor je de verschillende sets met elkaar kunt combineren om met nog meer mensen te kunnen spelen. Ben je van plan om met maximaal 4 mensen te spelen, dan maakt het niets uit welke van de drie varianten je hebt. Pas als je tussen de 5 en 12 mensen wilt spelen moet je opletten dat je niet dezelfde varianten combineert.

• Makkelijke spelregels
  • Ziet er weer fris en modern uit
  • Uit te breiden tot en met 12 spelers