De Zoektocht naar El Dorado Review

Niemand heeft hem ooit gevonden, maar volgens de legende zou hij echt bestaan, ergens diep verscholen in de jungle van Zuid-Amerika, de stad van goud, of zoals de Spanjaarden hem noemen: El Dorado. In De Zoektocht naar El Dorado van 999 Games probeer jij als eerste deze legendarische stad te vinden. Is dit familiespel goud waard of worden er alleen maar gouden bergen beloofd? Je leest het in deze De Zoektocht naar El Dorado review.

Diep in de jungles van Zuid-Amerika ligt El Dorado, de stad van goud. Onbeperkte schatten wachten in dit verloren koninkrijk: goud edelstenen en zeldzame artefacten. Jullie zijn onverschrokken avonturiers, die op zoek gaan naar de verloren stad. Neem de rol aan van dappere expeditieleiders en leid je team naar El Dorado. Stel voor je expeditie een team van deskundigen samen, schaf waardevolle uitrusting aan en plan je reis verstandig. Wie als eerste de grens van de gouden stad passeert wint het spel en krijgt alle schatten.

Vernoemd naar de hond

Het thema van De Zoektocht naar El Dorado (vanaf nu kortweg El Dorado) draait helemaal om het ontdekken van nieuw gebied en het deed mij gelijk denken aan Indiana Jones. Dit gevoel van ontdekken komt terug in het speelbord, wat het ongerepte landschap van Zuid-Amerika verbeeld, inclusief jungle, bergen en meren. Het bijzondere van het speelbord is dat deze uit verschillende losse onderdelen bestaat die je zelf naar eigen inzicht kunt samenstellen. Je kunt hierdoor het spel variëren en moeilijker of juist makkelijker maken. De kaarten in het spel zijn mooi vormgegeven met avontuurlijke afbeeldingen zoals bijvoorbeeld een watervliegtuig en groot kapmes waarmee je een weg door de jungle ploegt. Het spel valt op door de felle kleuren waardoor het erg vrolijk en vriendelijk oogt. Een leuk detail is dat de gouden voorwerpen op het deksel van de doos een glimmend laagje hebben waardoor het op echt glinsterend goud lijkt.

Opzetwerkje

El Dorado bestaat uit behoorlijk wat componenten: 16 speelbordstukken, 86 kaarten, 36 fiches en 8 speelstukken. Iedere speler krijgt een setje startkaarten en een speelstuk, de overige kaarten leg je gesorteerd op tafel neer en vormen de markt, uit de verschillende speelbordstukken maak je naar eigen inzicht het speelbord (of je gebruikt de voorbeelden uit de regels) en afhankelijk van het gekozen scenario leg je de fiches op het bord neer. Zet je het spel in je eentje op dan ben je zeker wel 10 minuten bezig. Gelukkig zitten er in dit spel voldoende zakjes om de componenten te kunnen sorteren waardoor het opzetten de volgende keren sneller gaat.

el dorado spelmateriaal

Wie er als eerste is

Het doel van het spel is om als eerste aan te komen in El Dorado. Om bij El Dorado te kunnen komen zal je je een weg door het speelbord moeten banen, dit doe je door het spelen van kaarten. Iedere speler begint met dezelfde startkaarten, deze worden geschud en als trekstapel neergelegd. In je beurt heb je altijd vier kaarten in je hand om mee te spelen. Kaarten die je gespeeld hebt komen in je aflegstapel en komen weer terug in het spel zodra je trekstapel leeg is.

De kaarten zijn er in drie hoofdkleuren, groen, geel en blauw. Deze kleuren komen overeen met de kleuren van de jungle, dorpen en water op het speelbord. Wil je door de jungle, dan speel je een groene kaart. De kaarten en vakjes op het bord hebben naast een kleur ook een waarde, sommige vakjes mag je alleen betreden als je een kaart met dezelfde of een hogere waarde speelt. Naast het spelen van kaarten om je te verplaatsen over het bord kun je kaarten ook gebruiken als betaalmiddel om nieuwe (sterkere) kaarten te kopen uit de markt.

Een beurt bestaat uit 3 fases

1. Kaarten spelen
  2. Gespeelde kaarten afleggen
  3. Kaarten trekken

Iedereen speelt om de beurt op deze manier net zolang door totdat een speler El Dorado heeft bereikt. Op dat moment wordt de ronde nog afgemaakt zodat de overige spelers nog hun beurt kunnen afmaken in de laatste poging om ook El Dorado nog te bereiken. Hierna is het spel afgelopen en is de speler die El Dorado heeft bereikt de winnaar. Zijn er meerdere spelers die El Dorado hebben bereikt dan wint de speler die de meeste blokkades heeft verzameld.

De spelregels van El Dorado bestaan uit zo’n zes A4’tjes en zijn niet moeilijk. In de basis komt het er op neer dat je telkens kaarten speelt om te bewegen en/of om extra kaarten te kopen. Er zijn alleen best nog wel wat regels eromheen en die worden uitgebreid uitgelegd in de spelregels waardoor het de eerste keer aardig wat leeswerk is. Ik ben de eerste keer toch wel een drie kwartier bezig geweest om het spel te snappen. Iemand die het spel al kent heeft het met ongeveer een kwartier uitgelegd aan de andere spelers.

Geboren voor avontuur

Ik ben gek op avonturenfilms en –verhalen, als kind keek ik al heel graag naar Indiana Jones en op latere leeftijd heb ik dagen verslonden in games als Tomb Raider en Unchartered. Het thema van El Dorado spreekt mij dan ook gelijk erg aan. In sommige spellen is het thema alleen maar een inwisselbaar jasje om het spel in te verpakken, maar in El Dorado past het thema heel goed in het spelmechaniek. Je hebt verschillende expeditieleden met verschillende vaardigheden nodig om je een weg door de jungle te banen. Onderweg kom je voor lastige dilemma’s te staan, kies je de shortcut die moeilijk begaanbaar is, of kies je voor de makkelijkere weg maar die een stuk langer is? Er zijn dus meerdere routes die naar El Dorado leiden. Ook bezoek je dorpen en bemachtig je nog beter materiaal voor je expeditie. En dit allemaal om je medespelers voor te blijven die hetzelfde doel hebben als jij, als eerste El Dorado bereiken. Het thema en het spel sluiten dus erg goed op elkaar aan.

Kaarten bouwen

In feite is El Dorado een deckbuilding spel zoals Dominion en De Taveernen van de Oude Stad, alleen speel je dit keer kaarten om je te verplaatsen over het bord. Voor je gevoel gaat het verplaatsen erg langzaam, je kunt in je beurt maximaal maar 4 kaarten spelen namelijk. Maar het voordeel is dat de spelers niet zo snel enorm op elkaar uitlopen. Het is dan ook goed nadenken en plannen welke kaarten je speelt of koopt en waar je op het bord gaat staan. Er mag maar één speler op een veld staan, dus je kunt hierdoor de andere spelers soms blokkeren. Dit zorgt al snel voor gemopper en interactie met je medespelers, wat het spel alleen maar leuker maakt. Een andere manier om de anderen dwars te zitten is om bepaalde kaarten uit de markt op te kopen, van elke type kaart zijn er maar drie beschikbaar. Hierdoor heeft iedere speler zijn eigen unieke deck en wacht je te lang met kaarten kopen, dan zijn de beste kaarten al weg. Maar let wel op, hoe meer kaarten je koopt, hoe groter je deck dus is, hoe kleiner de kans wordt dat je een specifieke kaart in je handen krijgt. Zoveel mogelijk kaarten kopen is dus niet de beste tactiek, koop vooral gericht op kaarten die je nodig hebt.

El Dorado Maps

Ben je een kei in plannen? Dan ben je waarschijnlijk ook goed in El Dorado. Omdat (bijna) alle informatie van het hele bord open ligt, kun je van te voren plannen welke route je wilt nemen en welke kaarten je daarvoor nodig hebt. Je zult ook tactisch moeten nadenken over welke kaarten je wanneer speelt of koopt. Geluk speelt een veel kleinere rol in dit spel, je kunt geluk hebben met dat je net de juiste kaart uit je deck op handen krijgt in een specifieke situatie. De mate van interactie met andere spelers is gemiddeld, je speelt voornamelijk je eigen spel maar je kunt op momenten elkaar wel goed dwars zitten door de weg te blokkeren of bepaalde kaarten op te kopen. Doordat je het speelbord kunt aanpassen en je iedere keer weer andere kaarten op handen krijgt, is geen spel hetzelfde en is de herspeelbaarheid erg hoog. Ook zijn er online verschillende scenario’s te vinden om het spel uitdagend te houden.

Voor de hele familie

Je speelt El Dorado met 2 t/m 4 spelers. De spelregels bevat een aparte uitleg voor twee spelers, je speelt dan met twee speelstukken en moet met beide speelstukken als eerste in El Dorado aankomen. Het is net een andere manier van spelen dat een andere strategie vraagt, maar het speelt verrassend goed. Ik vind zelf het spel net zo leuk spelen met 2, 3 of 4 spelers. Een potje duurt ongeveer 45 minuten en het spel is geschikt vanaf 10 jaar. El Dorado is sowieso erg geschikt als familiespel, de diepgang is beperkt en over het algemeen ligt het eindresultaat erg dicht bij elkaar. Ook de meest ervaren speler zal merken dat het nog een uitdaging is om overtuigend te winnen.

El Dorado is een aantrekkelijk spel met een goed doorgevoerd thema. De spelregels zijn eenvoudig, je speelt kaarten om je te verplaatsen op het bord of om extra kaarten bij te kopen. Ben je helemaal onbekend met het spel, dan moet je er rekening mee houden dat je een klein uurtje nodig hebt om je door de spelregels heen te werken, maar hierna spreekt het spel voor zich. Ondanks de eenvoudige spelregels kent El Dorado toch voldoende diepgang en variatie om uitdagend te zijn voor het hele gezin, maar ook voor zowel casual als ervaren spelers. Het aanpasbare speelbord maakt dat geen spel hetzelfde zal zijn en het spel nog heel lang leuk blijft. Als ik dan toch nog een klein puntje van kritiek moet leveren dan zou een betere inlay in de doos wel prettig zijn om de speelstukken en –kaarten goed gesorteerd te houden. Ben je opzoek naar een spel voor de hele familie waar je nog lang plezier van gaat hebben en ook zeer goed met z’n tweeën te spelen is? Dan is El Dorado goud waard en mag je dit spel zeker niet laten liggen!

el dorado speleigenschappen

• Aanpasbaar speelbord
  • Zeer geschikt voor twee spelers