De opvolger van Het Ritueel speelt zich af in een cyberpunk-achtige wereld in 2060. Ditmaal duik je in de verhalen van drie personen en ontdek je hoe deze verhalen met elkaar verbonden zijn. Ieder verhaal verandert het spelverloop en elke beslissing die je maakt heeft invloed op het verhaal. Is Escape Tales: Low Memory nog leuker dan zijn voorganger? Je leest het in deze Escape Tales: Low Memory review.
Het verhaal
Het is 2060 en Elizabeth zegt haar echtgenoot gedag. Ze gaan op vakantie, maar eerst wil Elizabeth haar onderzoeksproject afronden. Ze belooft dat ze zich later bij hem zal aansluiten. Zodra de zelfrijdende auto van haar echtgenoot wegrijdt, is ze met haar gedachte alweer bij haar werk. Een normale dag… tenminste dat is wat Elizabeth denkt. De volgende ochtend wordt Elizabeth met vreselijke hoofdpijn wakker op de bank. Haar huis ligt volledig overhoop, alsof iemand heeft ingebroken. Ze kan zich niets meer herinneren na het moment dat ze naar haar werk ging. Elizabeth besluit om de geheugenscanner te gebruiken. Het is een prachtig apparaat, maar voor elke technologische vooruitgang moet een prijs betaald worden…
Escape Tales: Low Memory is de tweede titel in de Escape Tales serie. Het spel bevat een volledig op zichzelf staand verhaal en kan worden gespeeld zonder dat je Het Ritueel hebt gespeeld. Low Memory is wel moeilijker en duurt langer dan Het Ritueel. Wil je beide spellen gaan spelen? Dan is mijn advies om eerst Het Ritueel te spelen en daarna Low Memory. Lees de Escape Tales: Het Ritueel review.
Het spelconcept van Escape Tales: Low Memory komt in veel opzichten overeen met die van Escape Tales: Het Ritueel. Sommige passages in deze review zijn daarom vergelijkbaar met passages uit de Escape Tales: Het Ritueel review.
Cyberpunk
Escape Tales: Low Memory ziet er mooi uit, alle kaarten zijn in cyberpunk thema en bevatten verschillende details. Ook in dit spel heb je weer een scherp oog nodig en is het goed opletten dat je geen detail mist. De vormgeving, verhaal en sfeer van Escape Tales: Low Memory zorgen er voor dat je je meteen in de toekomst waant.
Het spel bestaat uit een dubbelzijdig speelbord, 181 kaarten, 28 fiches en drie verhalenboekjes. Het opzetten is zo gepiept. Je legt de verschillende soorten kaarten in stapels op tafel, speelbord in het midden, fiches er naast, verhalenboekjes bij de hand en spelen maar! Vergeet alleen je telefoon niet, want je kunt de antwoorden van puzzels invoeren op de Escape Tales-website. Naast dat dit erg praktisch is, past het ook helemaal in het Cyberpunk thema!
Een speelervaring
Het doel van Escape Tales: Low Memory is om de drie verhalen helemaal door te lopen, je kunt in dit spel niet verliezen. Het spel is opgebouwd uit één hoofdverhaallijn met diverse vertakkingen. Tijdens het spelen kom je voor keuzes te staan die je een bepaalde afslag laten nemen in het verhaal, hierdoor ontwikkelt het verhaal zich verschillend afhankelijk van de keuzes die je maakt. Er zijn wat dat betreft geen verkeerde keuzes, welke keuze je ook maakt, je kunt het spel altijd uitspelen. In tegenstelling tot een echte escape room, heb je in dit spel geen tijdsdruk. Je kunt net zo lang over het spel doen als je zelf wilt. Escape Tales: Low Memory is dan ook meer een speelervaring in plaats van een regulier bordspel of alternatief voor een escape room.
Je speelt dit spel aan de hand van het opendraaien van kaarten en het lezen van instructies. Er zijn drie soorten kaarten; locatiekaarten, speelkaarten en stresskaarten.
- Locatiekaarten gebruik je om speelruimtes samen te stellen. Het verhaal speelt zich in wisselende ruimtes af, in deze ruimtes ga je op onderzoek uit om aanwijzingen te vinden en puzzels op te lossen. Elke ruimte is onderverdeeld in twaalf vakjes die je kunt onderzoeken, maar je kunt niet altijd álle vakjes onderzoeken. Voor elk vakje dat je wilt onderzoeken moet je namelijk een actiefiche inleveren en deze zijn schaars. Je moet dus goed nadenken hoe je je actiefiches besteed. Heb je besloten een bepaald vakje te onderzoeken, dan vertelt het verhaalboek wat je gevonden hebt. Meestal mag je hierna één of meerdere speelkaarten opendraaien.
- De speelkaarten bevatten voorwerpen, puzzels of een tekst. Vaak heb je meerdere kaarten nodig om puzzels op te lossen, gelukkig geeft de website (waar je het antwoord kan invoeren) aan hoeveel kaarten je nodig hebt voor een puzzel. Je ontvangt tijdens het spelen niet elke kaart in het spel, maar een selectie, afhankelijk van de keuzes die je maakt tijdens het spel.
- Stresskaarten speel je op de momenten dat je geen actiefiches meer hebt maar de ruimte nog wel verder moet onderzoeken. Zoals de naam al doet vermoeden komt het spelen van deze kaarten wel tegen een prijs, voorzichtigheid is dus geboden!
De spelregels van Escape Tales: Low Memory zijn heel eenvoudig en bestaan uit zo’n vijf A4’tjes. Na een klein half uurtje lezen begon ik met spelen.
Van een hoger niveau
Zoals gezegd duurt Escape Tales: Low Memory langer (zo’n 9 uur in totaal) en is het spel moeilijker geworden dan zijn voorganger. Het niveau van de puzzels ligt inderdaad merkbaar hoger. Ook ditmaal vond ik ze niet té moeilijk, meestal had ik vrij snel door wat de oplossing was, maar soms was het toch goed kijken en nadenken. Heb je minder of geen ervaring met escape rooms dan kan ik mij best voorstellen dat sommige puzzels nog best pittig zijn. Gelukkig kun je in de “app” hints krijgen. In principe moet iedereen in staat zijn om alle puzzels op te kunnen lossen. Ben je echt een doorgewinterde escape room master mind dan biedt ook Low Memory waarschijnlijk onvoldoende uitdaging om je echt te kunnen boeien. Maar het spel is hoe dan ook een leuke verhalende ervaring.
Naast de puzzels draait het in Escape Tales: Low Memory dus ook om het verhaal. Het maakt het spel veel leuker als je hier aandacht voor hebt. Zorg ervoor dat degene die het beste kan vertellen de teksten voorleest, zo komt het spel veel meer tot leven!
Eénmalig gebruik
In Escape Tales: Low Memory draait het helemaal om puzzelen en samenwerken. Je kunt in het spel alleen maar verder komen als je de puzzels weet op te lossen en het oplossen van puzzels werkt het beste door dit samen met je medespelers te doen. Geluk speelt een minimale rol, je kunt geluk hebben met het onderzoeken van ruimtes dat je (per ongeluk) direct het juiste vakje kiest. In principe speel je Escape Tales: Low Memory slechts één keer, want de oplossing van de puzzels ken je na het uitspelen dan al. Voor de lol kan je het spel nog eens spelen om te kijken hoe het verhaal zich ontwikkelt wanneer je andere keuzes maakt, maar het spel echt herspelen gaat niet meer.
Neem de tijd
Houd je van puzzels en verhalen, dan is Escape Tales: Low Memory echt iets voor jou. Heb je geen of weinig ervaring met escape rooms of heb je Escape Tales: Het Riteel nog niet gespeeld, dan is het leuker om Het Ritueel eerst te spelen voordat je aan Low Memory begint. Om Escape Tales: Low Memory uit te spelen staat tussen 3 keer 3 uur, maar je mag er net zo lang (of kort) over doen als je zelf wilt. Je hoeft het spel ook niet in een keer uit te spelen, je kunt op ieder gewenst moment stoppen en het op een later moment weer oppakken. Het is dan wel zaak om goed bij te houden waar je bent gebleven en welke kaarten je al gespeeld hebt, gelukkig zit er in de spelregels een handige pagina om dit op te noteren.
Naast elkaar zitten
Je speelt Escape Tales: Low Memory met 1 tot 4 spelers. Het spel is zeer goed alleen te spelen, maar het is natuurlijk leuker om de ervaring van het spel te delen met anderen. Vier spelers vind ik zelf net iets te veel, het punt is dat je het lekkerste speelt als iedereen goed de kaarten kan zien, daarvoor kun je hebt beste naast elkaar in plaats van tegenover elkaar aan tafel zitten. Mijn advies is om dit spel te spelen met 2 of 3 personen voor de leukste ervaring.
Conclusie
Escape Tales: Low Memory is langer, lastiger en leuker dan zijn voorganger Het Ritueel. Ook Low Memory is weer een uitdagend verhalend ‘escape’ spel voor thuis. Low Memory is een op zichzelf staand spel met een eigen verhaal, maar het is wel leuker om eerst Het Ritueel gespeeld te hebben. Het grootste verschil is dat er nu niet één, maar drie verhalen zijn die samenkomen. Ook dit keer heb je weer invloed op het verhaal door de keuzes die je maakt tijdens het spelen. Escape Tales: Low Memory is geen traditioneel bordspel maar een verhalende puzzelervaring, er is geen tijdsdruk en je kunt niet verliezen. Het spel is bedoeld als eenmalige ervaring, het spel is niet leuk om nog eens te spelen als je de puzzels al kent. Al is het wel erg leuk om na het uitspelen de alternatieve verhaallijnen te ontdekken. Het niveau van de puzzels ligt merkbaar hoger, maar voor verreweg de meeste mensen is het prima te doen, eventueel met de hulp van enkele hints. Heb je genoten van Het Ritueel? Dan mag je Escape Tales: Low Memory zeker niet laten liggen!