Herrlof Review

Bij de Vikingen erfde je niet de kroon, je vocht ervoor! In Herrlof gebruik jij je speciale krachten om de kroon van je tegenstander te winnen. Is dit slagenspel voor twee spelers van Jolly Dutch het Walhalla of verdient het een speciaal plekje in Helgard? Je leest het in deze Herrlof review.

Tijdens de Vikingtijd, van ongeveer het jaar 800 tot 1050, is Scandinavië het toneel van machtige voormannen en koningen. Maar de titel van koning ging niet zomaar over van vader of moeder op zoon of dochter. Je moest er voor vechten. De leidende voorman wordt door de andere voormannen gezien als de eerste onder gelijken. Vier voormannen vechten nu voor Herrlof: de winst en lof verdiend in oorlog. Wie wordt de volgende Viking koning?

Walnoot en Häagen-Dazs

Viking is het thema van Herrlof en dat zie je direct terug in de vormgeving. De Vikingen op de speelkaarten zijn onmiskenbaar en ik vind het leuk dat iedere kaart een unieke mannelijke of vrouwelijke Viking bevat. Ook de runentekens die worden gebruikt op de kaarten zijn in thema. De Valknut staat voor de gesneuvelde krijgers en de Hagalaz, dat hagel betekent, staat symbool voor de chaos die ontstaat in een plotselinge hagelstorm.

Herrlof bestaat uit 50 speelkaarten, de kaarten 1 t/m 9 in vier kleuren en twee maal drie ‘speciale’ runenkaarten. Het spel heb je binnen 5 minuten opgezet, kwestie van kaarten schudden, iedere speler 15 kaarten delen en de overige kaarten gaan als trekstapel op tafel.

Voorspellende slagen

Het doel van Herrlof is om als eerste 50 punten of meer te scoren. Punten win je door slagen te winnen, daarnaast verdien je bonuspunten door van te voren juist te voorspellen hoeveel slagen je in een ronde weet te bemachtigen.

Het standaardprincipe van een slagenspel geldt ook in Herrlof:

• Je moet kleur bekennen
  • De hoogste kaart wint een slag
  • Een troefkaart mag alleen gespeeld worden als je de gevraagde kleur niet hebt
  • De winnaar van een slag is de startspeler van de volgende slag

Iedere speler krijgt 15 kaarten gedeeld en van de trekstapel wordt de bovenste kaart opengedraaid om de troef te bepalen. Vervolgens bekijkt iedere speler hun kaarten en schrijven ze op het scorevel hoeveel slagen hij of zij denkt te halen, zonder dit aan de andere speler te laten zien. Vervolgens wordt er gespeeld tot alle kaarten op zijn en worden alle slagen geteld. Voor iedere slag die je hebt behaald krijg je 1 punt, heb je het aantal slagen juist voorspeld dan krijg je 10 bonuspunten daar bovenop. Alleen wanneer je drie of vier slagen hebt behaald krijg je nog eens 5 bonuspunten extra, dit staat los van of je voorspelling juist is of niet. Op deze manier wordt er doorgespeeld tot er een speler in totaal 50 punten of meer heeft gescoord.

De kaarten 1, 3, 6, 9 en de runenkaarten bevatten speciale eigenschappen die toegepast worden zodra je ze speelt, zo kun je bijvoorbeeld kaarten of zelfs slagen van je tegenspeler afpakken. Daarbij mogen de runenkaarten altijd gespeeld worden, ongeacht welke kleur er gevraagd is. De spelregels zijn vrij eenvoudig en passen op 1 A4’tje, na 10 minuten lezen begon ik aan mijn eerste potje Herloff. Benieuwd naar de volledige speluitleg? Lees dan de complete spelregels.

Moeilijk te voorspellen

Inmiddels ben ik goed bekend met het principe van slagenspellen. De Crew, Mopsen en Santa Fe werken via hetzelfde basisprincipe. Maar al deze spellen speel je met tenminste drie spelers, daarom was ik heel erg benieuwd naar hoe Herrlof speelt omdat dit een tweespelersspel is.

Het is erg lastig om goed in te schatten hoeveel slagen je denkt te gaan halen. Natuurlijk kijk je naar hoeveel hoge kaarten en troefkaarten je hebt om een goede indicatie te krijgen van hoeveel slagen je bijna zeker haalt, maar tegelijkertijd weet je dat er ook kaarten zijn die jouw hoge en troefkaarten teniet kunnen doen of zelfs kunnen afpakken. Heb je eenmaal een voorspelling gedaan, dan zal je alle zeilen moeten bijzetten en geluk moeten hebben om dat aantal slagen te halen, en nog belangrijker, op dat aantal te blijven tot aan het einde van de ronde. Het niet goed kunnen inschatten hoeveel slagen je zal gaan halen maakt het soms erg frustrerend, maar het zorgt er ook voor dat het spel uitdagend en spannend is. Totdat de laatste kaart is gespeeld is geen enkele uitkomst zeker.

Wist je dat…

Dit het derde spel van de Nederlandse spellenmaker Jolly Dutch is. Na opgegroeid te zijn met bordspellen en te hebben genoten van vele dagen en avonden aan de bordspellentafel, wilden oprichters Alexander Kneepkens en Arnold van Binsbergen hun steentje bijdragen aan de bordspellenwereld. De spellen van Jolly Dutch zijn vrolijk (Jolly), duren niet te lang en zijn niet te gecompliceerd. Je kunt ze kennen van het historische spel Chartered: The Golden Age.

Wat jij kan, kan ik ook

Spannend vind ik Herrlof zeker, ik heb het spel zo’n 10 keer gespeeld voor deze review en elke keer lag de eindscore erg dicht bij elkaar. Het spel lijkt dus goed in balans te zijn. Kan je niet goed tegen je verlies, dan kan dit spel de gemoederen hoog doen oplopen omdat je tegenspeler je goed dwars kan zitten door het spelen van erg vervelende kaarten. Een troost, wat je tegenstander kan, kan jij natuurlijk ook.

Puntjes van aandacht

Zelf had ik er gelukkig geen last van, maar de kleuren rood en oranje lijken erg op elkaar. Ben je kleurenblind of speel je met weinig licht dan zijn deze kleuren lastig van elkaar te onderscheiden. Ook viel het mij op dat de kaarten makkelijk beschadigd raken, al na de eerste keer schudden. Ondanks dat dit een euvel is dat wel meer spellen hebben en je sleeves voor je kaarten kan kopen, vind ik het wel een puntje van aandacht.

Niet teveel maar ook niet te weinig

Herrlof is een tactisch slagenspel waarbij je ook veel geluk moet hebben. Het goed kunnen voorspellen van het aantal slagen dat je denkt te halen en de volgorde waarin je bepaalde kaarten speelt, vergroten erg de kans op de winst. Tegelijkertijd zijn er zoveel onzekerheden die jouw strategie teniet kunnen doen dat je ook veel geluk moet hebben dat jij bepaalde kaarten wel hebt en je tegenstander juist niet. Herrlof is daarnaast een erg interactief spel, je doet er alles aan om je tegenstander dwars te zitten, zowel door slagen te pakken als door slagen expres niet te pakken om precies op je voorspelling uit te komen. Het leukste van het spel is om je tegenstander in de laatste slag net één slag teveel of te weinig laten pakken. Kan je de frustratie al van zijn of haar gezien voor je zien?

Je speelt Herrlof uitsluitend met twee spelers, al staat er ook een driespelersvariant in de spelregels. Een potje duurt ongeveer een half uur en het spel is geschikt vanaf 10 jaar.

Herrlof is een verrassend leuk en uitdagend tweespelersslagenspel (leuk woord voor galgje) dat niet zou misstaan in het Walhalla. Het is echt lastig om van te voren je slagen goed te voorspellen en hierdoor je bonus te verdienen. Aan de andere kant zorgt het wel voor een geweldig gevoel als je voorspelling uitkomt. De balans tussen de mate van tactiek en geluk lijkt in evenwicht te zijn, en ook de eindscores ontlopen elkaar niet veel. Het spel leent zich niet echt voor een diepgaand verhaal maar toch is het Vikingthema creatief in het spelconcept verwerkt. Kleine kanttekeningen is dat voor sommige mensen de kleuren teveel op elkaar lijken en de kaarten makkelijk beschadigen. Zoek je een kaartspel voor twee spelers om makkelijk tussendoor te spelen maar toch voldoende uitdaging biedt? Dan zit je met Herrlof helemaal goed!

• Goede balans tussen tactiek en geluk
  • Spannend tot de laatste slag

• Kleuren kunnen voor sommige mensen moeilijk te onderscheiden zijn